Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Verklighet och dröm - Att leva värdigt utanför samhället
Författare |
Meddelande |
Krigarn
Medlem
|
Re: Verklighet och dröm - Att leva värdigt utanför samhället
Oljepanna, vedeldning, fuktskador, mögel, råttskit, spackla, måla, renovera, slipa golv, mura...
|
7 januari 2011, 16:36 |
|
|
ford
Medlem
|
Har man bara tid över kan sånt vara rätt kul, utbildad fastighetstekniker, som jag är. Däremot skulle jag inte vilja ha hand om ett eget hus, samtidigt som jag hade haft ett jobb att sköta.
|
7 januari 2011, 16:39 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Kul!?
Ett evighetsarbete är vad det är.
|
7 januari 2011, 17:09 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Fucking shit allstå . Men faktum är att den förrförra (bostadsrätts)lägenheten jag bodde i var en mögellägenhet. Fläktsystemet trolig orsak. Sovrummet värst drabbat, jag fick skicka sängarna på sopstationen, möglet hade trängt in i madrasserna. Tror de skulle börja byta ut fläktarna under 2010. Om så gjordes vet jag inte. Så där hade man ju fixat det snabbare själv i ett hus. Uppvärmningsmetod har far och bror koll på, de får lära mig. Råttskit... I´m a catlady. Kan tänka mig att ha uppemot 10 katter. I mån av plats. Slipa golv blir det icke, jag gillar inte trägolv. Funkar inte när man har hundar. Plast, linoleum, klinker eller dylikt skall det vara. Spackla, måla, renovera är jag erbjuden hjälp med och jag gillar det själv, bara det att jag är för trött. Vet inte om min fatigué är kronisk. Det får gärna vara lite slitet hemma hos mig. Katter vässar gärna klorna på väggar och möbler, hundarna gnider sina smutsiga kroppar mot väggarna på våren etc. Mura, var gör man det? Lät inge kul... skorstenen antar jag.
|
7 januari 2011, 17:17 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Lägenhet är också evighetsarbete tycker jag. Det senaste jag gjort: Köpt diskmaskin, köpt sovrumstapeter som jag aldrig kommer att orka he upp. Flera golvlister är lösa. Golven i hela lägenheten behöver bytas. Parketten ska bort på något sätt, den är nedsliten.
Toalettstolen har jag bajsat sönder, nämen den är från 1987 så nu måste jag köpa en ny sådan. Hur fan sätter man fast den då? Blir att ringa pappa angående det.
|
7 januari 2011, 17:21 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Jag har hjälpt min pappa ekonomiskt och till viss del praktiskt med renovering. Ett rum är färdigt. Jag valde mörkt lila väggar och kolafärgat valnötsgolv. Har köpt inredning för säkert 60 000. Mycket asiatiskt, bambu, mörka träslag och ett antikt kinesiskt lågt bänkskåp, men med färgstarka sidenkuddar i illrött, rosa, vinbärslila etc. Man får känslan av typ Bali eftersom jag blandat både östasiatiskt och lite mellanösterninfluerad och indisk stil. Köpte en buddha från 1800-talet, som ser ut som en uråldrig stengud, på auktion. Kanske uttjatat tema generellt men som udda touch valde jag tavlor med japanska höstmotiv och rustika mahognyramar. Gör sig riktigt bra mot det lila och i övrigt bambubaserade. Man får känslan av en vulkanisk ö som känns tropisk men med tempererade skogar, lite utomjordiskt motsägelsefullt men helt harmoniskt. Introvert, mysig känsla och starka färger på samma gång. Ett slags land av eld, mörker och stormar.
Nästa rum ska ha mörkt brunt, plankliknande trägolv och gå i vitt med kortväggar i mockabrunt och med mörkbruna border satta i geometriska japanskinspirerade korsvirkesmönster på samtliga väggar. Har köpt vävda kelimkuddöverdrag i jordnära nyanser och ett par mindre afghanska mattor för att öka mysfaktorn.
|
7 januari 2011, 18:03 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Naturbruksgymnasium, det gav ju ett välkommet komplement till min bild av dig som en praktiskt kompetent person efter allt jag har läst om handikapp och vidrig behandling från alla håll. En välkommen ljusglimt. *gillar den stilen* Mögel i husstommen? Råttbitna elledningar? Bortflugna takpannor och andra takproblem? Grannar har synpunkter på "vanvårdad" trädgård och drar in myndigheter, som har stadgor och "sanitets"aspekter att stödja sig på (har hört om sådana fall)? Inga pengar kvar att betala material och nödigt fackfolk?
|
7 januari 2011, 18:12 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Utseendefixeringen nämnde jag för att det mest problematiska med en isolerad livsstil förmodligen är att upprätthålla hygienen, jag ser inte heller ett motsatsförhållande med "andlighet". Själen är kroppen, typ. Själv förespråkar jag dock ingen utseendefixering. Tillgång till dusch är ett av de mest komplicerade projekten, men bevisligen fullt görbart om tid, pengar och intresse finns. Vanligtvis saknas ju antingen tid eller pengar, men du har ju ganska goda förutsättningar. Det går väl att göra sånt här stegvis också, börja med ett litet fritidshus och bygga till saker, kanske inte bo där permanent först etc... Finns ju de som flyttar till sitt fritidshus i samband med pension.
|
7 januari 2011, 18:20 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Ingen dum idé. Det jag hållit på med det senaste året är ju att skapa mig en trivsam miljö hemma hos föräldrarna. Matsal och ett sovrum har renoverats. Har blivit ett ekonomiskt projekt för mig där jag plöjt ned mycket pengar. Att skaffa ett fritidshus som man gradvis byggde på till ett året-runtboende hade ju egentligen varit samma sak men mer omfattande och över längre tid.
|
7 januari 2011, 18:47 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Oh, då brukar det kunna vara kört tyvärr. Avfuktning är viktigt! Får någon hjälpa mig med. Tänker nog bo i så kallat ogenerat läge: De rosa blupparna är hus.
|
7 januari 2011, 19:35 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|