Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Praktikplats till döds. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Praktikplats till döds.
Men hur hade du annars tänkt få jobb ifall du inte har något att sälja in ute på arbetsmarknaden?

5 januari 2011, 18:44
Medlem
ford skrev:
Det behövs fler arbetstillfällen och man borde sätta tumskruvarna på arbetsförmedlingen, när de inte bryr sig om att oseriösa arbetsgivare utnyttjar praktikanter istället för att anställa.
Arbetsförmedlingen arbetar för företagen. När skall folk lära sig läsa utantill? De har inga åtaganden alls gentemot den arbetsökande.

ford skrev:
Däremot finns det ett stort tankefel i det här med att avskaffa praktikplatser
Tankefelet ligger i att praktiker skulle generera fler arbetstillfällen. Tvärtom så ger det företagen möjlighet att få gratis arbetskraft, och när den tiden är slut så får praktikanten gå hem. Det kommer ju snart en ny gratisarbetare.
Dagens praktiksystem är inget annat än modernt slaveri.

ford skrev:
jag menar för att kunna få ett jobb måste du ju sälja in dig och ifall du inte har något i ditt CV, som går att sälja in så finns det ju så att säga ingen annnan utväg än att visa vad man går för genom att praktisera.
Hur positivt tror du det är för tex en byggfirma som behöver svetsare att få 1000 ansökningar där den sökande lärt sig hur man skriver CV men ingen har lärt sig svetsa.
Vad kostar kurser i "skriva CV" i förhållande till kompetenshöjande utbildningar som man kan fylla sitt CV med? Ta också in i beräkningarna de samhällsekonomiska effekterna av kompetent personal.

5 januari 2011, 19:56
Medlem
sugmundfreud skrev:
Praktikplatser är för skolbarn.

Ja, och de fungerar som "känna sig för" ifall man funderar på att byta arbetslinje.
Men de skall aldrig utformas så att arbetsgivaren blir beroende av det.

ford skrev:
Men hur hade du annars tänkt få jobb ifall du inte har något att sälja in ute på arbetsmarknaden?
Att ge dig något som du kan sälja in dig med. Kurser, kurser och åter kurser.
Efter ett tag är du högt eftertraktad på arbetsmarknaden.

5 januari 2011, 20:01
Medlem
Citera:
Ersättningen till leverantören har fastställts till högst 11 000 kronor per
deltagare. Betalningen sker dock i två steg. I steg ett utgår en ersättning på
cirka 9 000 kronor per arbetssökande för tre månaders coachning.
Utbetalning sker när insatsen startar. I steg två utgår en bonus på cirka
2 000 kronor om den arbetssökande får arbete under tiden som han eller
hon ges jobbcoachning eller senast två veckor efter denna
tremånadersperiod.

jag fick göra 5 besök hos en jobbcoach så det kostade alltså 1800kr/besök. För vad???

6 januari 2011, 00:55
Medlem
chilehead skrev:
Citera:
Ersättningen till leverantören har fastställts till högst 11 000 kronor per
deltagare. Betalningen sker dock i två steg. I steg ett utgår en ersättning på
cirka 9 000 kronor per arbetssökande för tre månaders coachning.
Utbetalning sker när insatsen startar. I steg två utgår en bonus på cirka
2 000 kronor om den arbetssökande får arbete under tiden som han eller
hon ges jobbcoachning eller senast två veckor efter denna
tremånadersperiod.

jag fick göra 5 besök hos en jobbcoach så det kostade alltså 1800kr/besök. För vad???

För att coachen inte ska gå arbetslös!

6 januari 2011, 01:17
Medlem
Ufo skrev:
ford skrev:
jag menar för att kunna få ett jobb måste du ju sälja in dig och ifall du inte har något i ditt CV, som går att sälja in så finns det ju så att säga ingen annnan utväg än att visa vad man går för genom att praktisera.
Hur positivt tror du det är för tex en byggfirma som behöver svetsare att få 1000 ansökningar där den sökande lärt sig hur man skriver CV men ingen har lärt sig svetsa.
Vad kostar kurser i "skriva CV" i förhållande till kompetenshöjande utbildningar som man kan fylla sitt CV med? Ta också in i beräkningarna de samhällsekonomiska effekterna av kompetent personal.

Du får nog korrekturläsa det jag skrivet, det jag menar med att ha något i sitt CV att sälja in är just yrkeserfarenhet, goda referenser o.s.v.
Kan man inte fylla sitt CV med sådant kan praktik vara enda utvägen om man skall få en anställning, även om man har bra utbildning, få arbetsgivare skulle "köpa grisen i säcken" om det samtidigt finns en massa andra sökande med bra meriter och mycket på fötterna.

I det andra exemplet nämnde jag folk som de facto har hög kompetens inom sitt yrke, men inte lyckas sälja in den. Vid sådana tillfällen kan en jobbcoach vara nyttig för både samhälle och individ.

Dock ser jag inget motsatsförhållande mellan praktik/coachning å ena sidan och arbetsmarknadsutbildningar å andra sidan. Tycker vi är lite aspigt "svart-vita" i vårt tankesätt här va?

6 januari 2011, 01:28
Medlem
ford skrev:
Kan man inte fylla sitt CV med sådant kan praktik vara enda utvägen om man skall få en anställning, även om man har bra utbildning, få arbetsgivare skulle "köpa grisen i säcken" om det samtidigt finns en massa andra sökande med bra meriter och mycket på fötterna.
Det finns alltid fler saker att lägga på sitt CV.

ford skrev:
I det andra exemplet nämnde jag folk som de facto har hög kompetens inom sitt yrke, men inte lyckas sälja in den. Vid sådana tillfällen kan en jobbcoach vara nyttig för både samhälle och individ.
Bredda kompetensen istället.

ford skrev:
Dock ser jag inget motsatsförhållande mellan praktik/coachning å ena sidan och arbetsmarknadsutbildningar å andra sidan.
Praktikanter=Gratis arbetare.
Gratis arbetare=Mindre behov av att anställa.
Mindre behov av att anställa=Fler arbetslösa.
Fler arbetslösa=Fler praktikanter.

6 januari 2011, 01:54
Medlem
Jag tror praktikplatser kan vara bra, men idag används de helt uppenbart som ett sätt att förse arbetsgivarna med gratis arbetskraft. Lågkvalificerade personer bör få arbetsmarknadsutbildning innan de skickas på praktik, de kommer inte få någon varaktig anställning annars. Det finns brist på folk inom vissa yrken, samtidigt som det är svårt att få utbildning inom dem.

7 januari 2011, 11:33
Medlem
Att få stöd av föräldrarna är hundra gånger värdigare än att vara praktikslav åt någon obegåvad småentreprenör som kallsinnigt utnyttjar en samtidigt som han ser ned på en. Jag skulle aldrig finna mig i en sån maktbalans, min stolthet är långt bortom det. En av anledningarna till att jag saknar arbetsförmåga är att jag redan sen jag var liten varit omöjlig i alla sociala situationer som innefattar att jag i någon grad underkastar mig ett system eller en hierarki. Ungefär som att försöka få John Ausonius att skura golvet på ICA. Det kan få tragiska konsekvenser för alla inblandade.

7 januari 2011, 15:13
Medlem
Yetin skrev:
Jag tror praktikplatser kan vara bra, men idag används de helt uppenbart som ett sätt att förse arbetsgivarna med gratis arbetskraft. Lågkvalificerade personer bör få arbetsmarknadsutbildning innan de skickas på praktik, de kommer inte få någon varaktig anställning annars. Det finns brist på folk inom vissa yrken, samtidigt som det är svårt att få utbildning inom dem.

+1

Här har du alldeles rätt, det är vanligt att praktikanter utnyttjas som billig arbetskraft, istället för att få kompetensutveckling och/eller bli testade inför en kommande anställning. Helt fel, och här måste mer göras för att komma åt dom oseriösa företagen.

7 januari 2011, 15:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.