Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Savanten Svante
Medlem
|
 Praktikplats till döds.
http://www.dagensarbete.se/home/da/home ... enDocument"Arbetsförmedlingens praktikplats blev Håkans död. Han skickades ut till Sveriges farligaste jobb med en motorsåg i handen. Ett år senare väntar döttrarna fortfarande på svar. Varför dog pappa?" "Arbetsförmedlingen skickar praktikanter till livsfarliga jobb. Krossade ben och stympade kroppsdelar är inget ovanligt. Men skadorna syns inte i statistiken. Olyckorna göms och glöms bort."
|
4 januari 2011, 13:32 |
|
 |
Zombie
Moderator
|
 Re: Praktikplats till döds.
En sak till, som tydligen är så väletablerad rutin att ingen vill rota i den, och som mainstreammedia inte kommer att ta upp... Det enda är väl att Arbetsmiljöverket än så länge tydligen har resurser och ödmjukhet att återöppna en utredning om anhöriga klagar. Men ska det vara beroende av det...  (Fast kanske dumt att avslöja ändå. Nu vet regeringen att de ska dra litet pengar till där.)
|
4 januari 2011, 23:00 |
|
 |
moggy
Medlem
|
|
5 januari 2011, 00:24 |
|
 |
Krigarn
Medlem
|
Att gå som praktikant är i regel rena slavsystemet, man har inga rättigheter, får ingen lön för arbetet man utför och bllir behandlad på allmänt godtyckligt vis.
Jag hade mycket väl kunnat bli en siffra i den där statistiken; man ville ha mig till att praktisera som byggsmed i upp till ett halvår mot målet att "kanske" få lönebidragsanställning. Lyfta stålbalkar, klättra i byggnadsställningar, svetsa, montera, kapa och slipa från 7-16 varje dag utan att få pröjs för det?
Så går det inte till i min bok.
|
5 januari 2011, 00:34 |
|
 |
ford
Medlem
|
Nej, men så gick det till i min och Tess bok och vilka är det nu som försörjer sig själva, bor i en attraktiv lägenhet med hög standard i ett centralt beläget, medelklassområde utan sociala problem och som vanligtvis har råd att unna oss lika mycket som vilken arbetande NT som helst? Tillfälligtvis har vi dock taskig ekonomi beroende på att jag kan ha förlorat mitt jobb av den enkla anledningen att dety gått dåligt för företaget, så att de måste säga upp folk. Dock tror jag mig ha ett hyffsat bra marknadsvärde ute på arbetsmarknaden, åtminstone i mitt gamla yrke som trädgårdsarbetare (har dock inte gett upp hoppet om att få nytta av KY utbildningen jag gick än så länge). -Däremot är det upprörande hur arbetsförmedlingen kan skicka ut folk på uppenbart farliga praktikplatser, nu med en dödsolycka som följd.
|
5 januari 2011, 02:34 |
|
 |
Krigarn
Medlem
|
Arbetsförmedlingen förmedlar inte arbeten i lika hög grad som de skickar ut folk på meningslös praktik. Företagen jublar då de får gratis arbetskraft, politikerna jublar eftersom de snyggar till arbetslöshetsstatistiken och de praktiserande får finna sig i att jobba utan vare sig lön eller fackliga rättigheter. Det här är satt i system.
|
5 januari 2011, 04:04 |
|
 |
Ufo
Medlem
|
Skrota hela praktiksystemet så blir företagen tvungna att ANSTÄLLA när de behöver få saker gjort. Ge gärna företagen en liten bonus när de låter anställningen gå ifrån "provanställning" över till "tills vidare"
Sluta lära folk HUR man skriver ett CV. Ge dom istället någonting att skriva I sitt CV.
|
5 januari 2011, 05:10 |
|
 |
Krigarn
Medlem
|
Väl rutet...det borde de höga tjänstemännen höra. Vidare borde man skrota hela coachindustrin.
|
5 januari 2011, 05:22 |
|
 |
ford
Medlem
|
Det behövs fler arbetstillfällen och man borde sätta tumskruvarna på arbetsförmedlingen, när de inte bryr sig om att oseriösa arbetsgivare utnyttjar praktikanter istället för att anställa.
Däremot finns det ett stort tankefel i det här med att avskaffa praktikplatser; jag menar för att kunna få ett jobb måste du ju sälja in dig och ifall du inte har något i ditt CV, som går att sälja in så finns det ju så att säga ingen annnan utväg än att visa vad man går för genom att praktisera.
Vad gäller jobbcoacher så tycker jag också att det finns ett stort tankefel i resonemanget om att sådana borde avskaffas. Anta t.ex. att en viss person är jätteduktig på sitt yrke, men aldrig lyckas få något nytt jobb, därför att han är dålig på att skriva CV, leta upp lediga jobb utanför platsannonsernas värld, föra sig på anställningsintervjuer, eller vad det nu kan vara.
Är det då rimligt att den här personen skall gå arbetslös, medans en inkompetent idiot som är välbegåvad just vad gäller jobbsökande, men som inte kan jobbet för fem öre får det istället?
Bättre då att han som är duktig på sitt jobb men dålig på jobbsökande får hjälp med att bli bättre på att söka jobb, så att rätt man hamnar på rätt plats, för att förhindra resursslöseri.
|
5 januari 2011, 18:01 |
|
 |
sugmundfreud
 Medlem
|
Praktikplatser är för skolbarn.
|
5 januari 2011, 18:11 |
|