Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Vilken samhällsklass identifierar du dig som? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vilken samhällsklass identifierar du dig som?
Jag ser mig själv som klasslös i dagens moderna samhälle. Jag kommer från ett stabilt akademiskt hem, med lång borgartradition på morfaderns sida, utpräglad arbetarklass med kommunister/syndikalister etc på mormoderns, samt en tradition av tyska bönder, musiker och hantverkare på farfaderns och svenska bönder på farmoderns sida av släkten.

Idag skulle många av de arroganta, vedervärdiga liberaler som dominerar samhället säkert klassa mig som drägg eller white trash eller nånting eftersom jag är helt självlärd utan formell utbildning och lever på förtidspension. Själv kan jag dock inte identifiera mig som "drägg". I mina ögon är de liberala civilingenjörs och ekonomstudenter som skriver raljerande och hatiska kommentarer om allt mellan himmel och jord däremot "drägg".

På något sätt är jag för konservativ, traditionell och andlig för den tid vi lever i. Jag ser dagens människor som monster. Det gör ont i mig när jag inte får erkännande för de kvaliteter jag faktiskt har. Äkta konservativa småborgare ser oftare än moderna liberaler min inre elegans. Liberalerna ser enbart en "outbildad" person.

3 januari 2011, 15:37
Medlem
Inlägg Re: Vilken samhällsklass identifierar du dig som?
Med naturen som analogi kan jag kalla mig människa. Samhället är växter och svampar som måste producera grönt och bryta ned avfallet. Ironi.

3 januari 2011, 16:33
Medlem
Vad är det som är "modernt" med dagens samhälle och varför skulle det inte vara ett klassamhälle? Det är det ju i allra högsta grad.

3 januari 2011, 22:31
Medlem
Håller med Krigarn att det i högsta grad är ett klassamhälle, "money talks" är vad som gäller.
Var jag placerar mig själv, tja nästan heltid sjukersättning men lever rätt bra på att handla
med värdepapper så vete fan vad jag är, gam kanske :lol:
Klassbergerian möjligtvis 8-) ...............

3 januari 2011, 22:52
Medlem
Guldhamster skrev:
Jag ser mig själv som klasslös i dagens moderna samhälle..

You think youre so clever and classless and free, but youre still fucking peasants as far as i can se...

3 januari 2011, 23:06
Medlem
Krigarn skrev:
Vad är det som är "modernt" med dagens samhälle och varför skulle det inte vara ett klassamhälle? Det är det ju i allra högsta grad.

De traditionella värdegrunderna är borta. Dagens övre medelklass och överklass är själlösa liberala skadedjur som hänsynslöst förstör inte bara miljön utan hela människans själ.

3 januari 2011, 23:15
Medlem
Vilka traditionella värdegrunder ät det du syftar på?

3 januari 2011, 23:24
Medlem
Krigarn skrev:
Vilka traditionella värdegrunder ät det du syftar på?

Respekten för tradition, kultur, hantverk, andlighet etc... Liberalismens kultur är mediasamhället, dess präster PR-konsulter, ekonomer och dokusåpakändisar, dess religion är den ohejdade kapitalismen och karriärismen och dess religiösa tempel är den trendiga nattklubben.

4 januari 2011, 06:53
Medlem
Det är inte någon specifik värdegrund. Kan du precisera dig?

4 januari 2011, 07:29
Medlem
Krigarn skrev:
Det är inte någon specifik värdegrund. Kan du precisera dig?

Den konservativa värdegrunden. Konservatism har ersatts av liberalism i västerlandet idag.

4 januari 2011, 09:17
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.