Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Stora vikt hälsotråden. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Stora vikt hälsotråden.
Ufo skrev:
Som jag förstått så är de syntetiska sötningsmedlen mycket värre än rent socker.

De triggar sötsuget men inte insulinet. Kroppen tror att den får socker samtidigt som insulinet inte reagerar. I större mängder gör den paradoxen att insulinet sätts igång ändå, utan material att jobba med. Alltså måste kroppen få mat, eller sött..... men istället proppar man i sig ännu mer sötningsmedel.....

Det gör att man hamnar i "sockerkoma", blir slö och fattar dåliga beslut, precis som om man hade satt i sig massor av riktigt socker.

Dessutom blir man fet av sötningsmedel, av samma anledning. Kroppen kräver mer och man är hela tiden sötsugen.

Jag har hört det här vid ett flertal tillfällen, minns inte exakt var, men "Fråga Doktorn" var ett av ställena. Tror det var nån matcoach på Lyxfällan som tog upp det också. Min dietist som också är diabetessköterska tog också upp det.

27 december 2010, 14:39
Medlem
Har oxå alltid varit misstänksam till sockersubstitut. Har inte hittat några seriösa källor på de negativa effekterna i att man "lurar" kroppen. Men det lär väl vara ganska svårt att bevisa å andra sidan? Verkar iaf inte vara något man rekommenderar folk som vill gå ner i vikt om man inte vill tjäna pengar.

Citera:
Produkter med sötningsmedel
..
Sötningsmedlet bidrar oftast med lite energi jämfört med socker. Trots detta är det inte nödvändigtvis bra att rekommendera lightdrycker i syfte att minska i vikt. Även om sötningsmedel som intas i måttliga mängder är acceptabelt ur hälsosynpunkt bidrar de inte med några näringsämnen.

http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och- ... an-naring/

27 december 2010, 17:13
Medlem
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article6744214.ab
Citera:
Lightprodukter i all ära – men de kan faktiskt ge motsatt effekt och få dig att gå upp i vikt istället för ner.
Det varnas i alla fall för i flera forskningsstudier.
Viktklubbs dietist Josefin Jonasson håller med, och reder ut begreppen.

3 januari 2011, 01:22
Medlem
Har tagit bort nästan allt socker ur kosten nu bortsett från fruktsocker.

Lever på brunt ris, lax, sill, strömming, kyckling, grönsaker, frukt, fullkornsknäcke, linfrö, kanel, äppelcidervinäger samt grönt och rött te. Nu är min vikt 64kg och min längd 177cm. Tränar ca 5-6 dagar i veckan en halvtimme på min crosstrainer också. Ibland om jag är sugen på kött kan jag steka lite bacon eller göra t.ex en kryddig gryta på lammkött och chorizo, men det är mer sällsynt.

3 januari 2011, 09:31
Medlem
Guldhamster skrev:
Nu är min vikt 64kg och min längd 177cm.

Ett kilo mer och en centimeter mindre än Peter Mangs. Coolt!

3 januari 2011, 14:34
Medlem
sugmundfreud skrev:
Guldhamster skrev:
Nu är min vikt 64kg och min längd 177cm.

Ett kilo mer och en centimeter mindre än Peter Mangs. Coolt!

Psykopatkroppen. Tror även att Adolf Hitler var 177cm eller däromkring. Han vägde nog däremot minst 10-15kg mer mot slutet av sitt liv. Han hade visst för vana att stoppa i sig en halv chokladkaka till frukost och åt under perioder mest bakelser.

3 januari 2011, 14:51
Medlem
Kuken jag väger bara 88kg enligt vågen.
Jag gillade att väga tre siffrigt en gång för fyra år sedan att det mest var viceralt fett var ju tråkigt.Det tråkiga är att det fortfarande finns fett kvar på ryggen och magen,buhu....
Jag gymmar va.Och kör periodisk fasta vilket betyder att jag oftast bara äteren måltid om dagen.
Om inte sambon tvingar mig att äta frukost.
jAg tycker att det fattas några kilo muskler på överkroppen tills jag har upnåt den rätta fylligheten men jag tränar mest förryggen va.

4 januari 2011, 02:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.