Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Folivora
Medlem
|
Re: Jag orkar inte mer
Min första tanke när jag läser det du skriver är att om du nu verkligen vill förbättra din situation, så borde du kunna få professionellt stöd med det, men det är ju upp till dig om du vill ha det eller inte.
Sen kommer nästa tanke: frågan är om du kan omvärdera dina tankar/känslor om att ingen är på din nivå. Kanske är det omöjligt för en person som lider av Narcissistisk personlighetsstörning? Jag tänker ändå att med den självinsikt du faktiskt har, så borde det vara möjligt.
|
2 september 2009, 10:36 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Men du är så kort tid på olika ställen. Om jag uppfattat dig rätt. Det kan vara så att många (eller de unikum) som skulle passa ihop med dig gör likadant. Oddsen att ni ska mötas blir då små. Oddsen att de ska hinna se dig innan du blir bannad är små. För det kan sitta en hel del folk på forum som inte är skribenter. Jag träffade min sambo så på ett forum. Jag hade nog inte skrivit någonting på forumet. Men jag såg hans domedagsinlägg (1 eller 2 inlägg, märk väl) där han beskrev hur kört allt var. Så jag pm:ade honom och frågade om han månne också hade Aspergersjukan, jag var nydiagnosticerad då. Han hade ingen diagnos. Nu har ju du visserligen extremt höga krav på hur folk ska vara, det är väldigt Aspigt på många vis tror jag. Hur man ska lösa den biten vet jag inte. Kanske bär du på för mycket vrede för att det ska gå att kompromissa.
|
2 september 2009, 16:42 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Har du läst Teratologen, Josef? http://www.svd.se/kulturnoje/understrec ... 869467.svd"Efter att ha rönt framgång i Norge med översättningen av ”Äldreomsorgen i Övre Kågedalen”, ska nu hans följetong ”Att hata allt mänskligt liv” ges ut i bokform."
|
8 september 2009, 22:32 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Man måste vara litterärt bevandrad för att förstå Teratologen. Är man inte det missar man hela poängen och ser bara det grova språket.
|
9 september 2009, 23:34 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
När morfar int orka me mä längre bruka ja leka me mä själv…
Ibland lek ja tysta leken… eller också spela ja död…
ibland rita ja gubbar ja ha träffa, å så härma ja dom…
ibland ligg ja på rygg i en septemberlägda å hör jorden susa genom rymden… å alla illdådsoffer skrika… då försök ja sjunka in i de där ljusa, mjuka, suddiga gräset som ingen vet va de ä…
Naturen vältra sä i förstörelse… allt ä först litet å bli sen hårt… man bli hetsad tills man ä härdad…
ibland räkna ja ut hur många knull som pågå just då…
ibland tänk ja på alla ja aldri ska få knulla…
När ja orka försök ja se framåt… alla horisonter ä grantaggiga…
ibland tvinga ja olika djur å slåss me varann… minkar mot vessler… råtter mot tuppar… varfåglar mot lavskriker… bävrar mot grävlingar… myrer mot daggmaskar…
ibland tro ja att ja håll på å bli toki…
ibland lek ja morfar-pappa-pyre…
ibland ä ja en låssaskompis…
Men oftast lek ja me mina plastsoldater som föreställ olika truppslag från 2:a världskriget…
Morfar ha kunna allt om Kriget, ha va ju me å starta de…
Han kan de säkert än, men han prata int om de…
Men då å då, när de hota bli alltför hemtrevlit, få ja mä till livs någe om Florian Geyer eller Götz von Berlichingen, Charkov å Tjerkassy, Nemmersdorfer Kinder å papa Eicke…
Mina plastsoldater ä stulna av morfar… när han tro att ingen se han lek han me dom själv…
Endera lek ja på finrumsgolve eller också ute på hällerna…
Lek man ute ha man fördelen av spricker å skrever, renlav å björnmossa, ljung å skvattram… de bli så naturtroget så man glöm tid å rum…
Ja ha dubbla uppsättningar av blgrå tyskar, Afrika Korps å japanesare… dom kämpa mot grå ryssar, sandfärgade Eight Armyråtter, armisar, australiensare, commandoyankees å commandobritter…
Rommlarna å japsarna ä också sandbäscha, åsså ha morfar kosta på mä lite ur specialsortimentet…
ett halvdussin från Kaminskibrigaden…
några partisanbekämpare från Prins Eugens bergsdivision… å en handfull Bad Tölzjunkrar från Nibelungenbrigaden…
Genom å leka me plastsoldaterna ha ja lärt mä hur billit livet ä… hur lätt de ä å döda…
hur fort allt ä förbi…
När ja samla ihop segrarna, de ä allti dom goda som vinn, verka dom lite vilsna… den sneögda svärdsvingaröversten… kulsprutetyskarna… SS-junkrarna…
När man ha meja ner den sista fienden finns de bara ett å göra: skjuta sä själv… gärna i mjälten…
Då ja gå hem genom dom utmatade, viskimrande vildhavrelägderna efter å ha bedrive krig känn ja ingneting…
De ä de fina me livet… oftast känn man int av dä…
|
10 september 2009, 00:14 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Folk tror att det är buskis såfort någon slänger in lite könsord. Av den anledningen tror jag att Teratologen fått många, men oförstående, läsare. Man måste helt enkelt känna igen referenserna som ges och förstå vad allegori och metafor är för något.
|
10 september 2009, 00:46 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Trevligt men nån som har lite koll på Teratologen. I vanliga fall brukar folk säga "teratovemdå-sadedu?" eller "den där vidrige jäveln".
|
13 september 2009, 22:36 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Jag har ingen stenkoll på Teratologen, men det finns folk i min perifera bekantskapskrets som känner till honom ganska väl. På sajten 'tidningenkulturen' skall det finnas en del material om och av honom.
|
16 september 2009, 04:31 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Jup. Finns som papperstidning också. "Fragment av surrogatpyret" publicerade han där.
Och så har han översatt Nietzsche också, den rackaren.
|
16 september 2009, 14:11 |
|
|
Josef3
Avslutat konto
|
Litteratur intresserar mig inte. Jag hatar manligt intellektuellt tänkande. Jag gillar däremot primitiv, romantiserad mysticism och enkla andliga begrepp. Nu börjar jag kunna läsa en del texter på japanska, främst i TV-spel, och trots att de saknar intellektuellt värde förundras jag över japanska språkets närhet till andliga, uråldriga och religiösa begrepp. De har ofta bildliga ord som på en och samma gång har flera betydelser, t.ex "luft, himmel, firmament" och använder inte sällan de mest primitiva uttrycken, t.ex bara "eld" för att beskriva något annat. Jag älskar den sortens på ytan karga, gammelmodiga språk som rymmer ett andligt djup man inte ser i t.ex svenska och engelska. Japanska är troligen mer lämpat för att beskriva bibliska och religiösa begrepp än vad som är fallet med något västerländskt språk.
|
12 oktober 2009, 19:45 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|