Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
SD-politiker lagbrott? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg SD-politiker lagbrott?
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2260153/sd-kvinna-fick-dod-hare-i-sin-brevlada
Citera:
SD-kvinna fick död hare i sin brevlåda

- Jag slängde den mitt på gärdet.

Jordbruksverket
Citera:
För att bland annat undvika risk för spridning av smittsamma sjukdomar måste du ta hand om döda djur och slaktbiprodukter på ett säkert sätt
Det ser ut som ett lagbrott och denna politiker borde anmälas.
Men det finns ett undantag.
Undantag för vilda djur skrev:
Vilda döda djur får normalt lämnas kvar ute i naturen. Det är endast om du misstänker att djuret är infekterat med sjukdom som kan överföras till människor eller djur som du måste skicka det till destruktion. Då gäller samma regler som för lantbrukets döda djur.
Observera dock att du i sådana fall bör kontakta Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) eftersom de kan vilja ha hela eller delar av djuret för vidare undersökningar. Det är Avdelningen för vilt, fisk och miljö som har hand om dessa frågor. SVA:s växel har nummer 018/67 40 00. Under jourtid finns hänvisning. De delar som eventuellt blir kvar ska skickas till destruktion. Mer information om SVA hittar du till höger.

Det är ganska orimligt att en jägare skulle ha lagt den där eftersom hare anses ha fint kött. Mycket troligare är att det rör sig om en självdöd individ och då är det mycket troligt att den bär smitta. Därmed är det ett brott att slänga den på gärdet utan att tagit kontakt med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA).

---
Skall någon av oss lyfta på luren och polisanmäla politikern?

20 december 2010, 05:05
Medlem
Inlägg Re: SD-politiker lagbrott?
Skulle vara för uppmärksamheten isf. Som anmälan tror jag inte det kommer långt. Tror att det skulle komma tillbaka en motanmälan t.om, SD-politiker är ju kända för att ha en offermentalitet inbakad från födseln, ingår i deras kultur. :lol:

20 december 2010, 17:44
Moderator
Timeless skrev:
Skulle vara för uppmärksamheten isf. Som anmälan tror jag inte det kommer långt.

Och för principen. Så frågan är väl vems fel det är om det inte kommer långt.

Eller för att man ju inte ska slänga villebråd i folks brevlådor. Å andra sidan undrar jag vad andra politiker får stå ut med. Skitkorvar och hotmejl är två saker jag känner till, som lär vara rätt vanliga, men det vore ju bra om man visste mer exakt. Bland annat för att kunna bedöma hurpass ömhudade de stackars vikingarna är.

Timeless skrev:
Tror att det skulle komma tillbaka en motanmälan t.om, SD-politiker är ju kända för att ha en offermentalitet inbakad från födseln, ingår i deras kultur. :lol:

:idea: :lol:

20 december 2010, 17:57
Medlem
Man får lite vibbar av modereringen på aspergerforum, när man läser såna här inlägg: om någon beter sig riktigt illa och "offret" ilsknar till är det inte sällan den senare som får varning för att han/hon ilsknat till.

Lite samma typ av logik är det att anmäla en politiker som fått motta hot i form av en död hare i brevlådan, för vad hon gjort av deras hare.

21 december 2010, 09:01
Medlem
Tror nog inte att det är helt seriöst menat att göra en anmäla i fallet, misstänker att det är ironiskt menat.

Eller jag hoppas det åtminstone...

21 december 2010, 09:18
Medlem
moggy skrev:
Tror nog inte att det är helt seriöst menat att göra en anmäla i fallet, misstänker att det är ironiskt menat.
Du är klok du :D
http://www.aspieforum.se/viewtopic.php?p=15492#p15492

21 december 2010, 14:22
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.