Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Spotify, bäst för användaren och för skivbolaget... men... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Spotify, bäst för användaren och för skivbolaget... men...
... skit för artisten?

http://ugglanyheter.blogspot.com/2009/0 ... terna.html

"När jag fick den första avräkningen från Spotify och det visade sig att jag under det första halvåret tjänat lika mycket på sex månader som en halvdan gatumusikant drar in på en dag,"

Och det är Magnus Uggla det, man får förmoda att han spelas en del!

Synd om spotify ska falla på något sådant, för spotify ÄR verkligen underbart!

12 augusti 2009, 22:46
Medlem
Inlägg Re: Spotify, bäst för användaren och för skivbolaget... men...
Även om spotify skulle falla på det så kommer det upp nya tjänster. Det är den naturliga utvecklingen mellan piratnedladdning och en oflexibel musikförsäljning. Ett STIM bibliotek skulle ju vara underbart, men tyvärr så äger ju bolagen de flesta låtarna.

15 augusti 2009, 22:07
Medlem
Med tanke på vad övriga artister sagt i frågan så tycks det snarare som om Magnus Uggla är en sniken jävel som helt enkelt bara är ute efter mer pengar på vilket vis det nu än månne vara.

28 augusti 2009, 07:45
Medlem
Eller att folk helt enkelt inte vill höra Uggla, om de själva får välja! :) Det valet har man inte om man lyssnar på reklamradio!

28 augusti 2009, 15:08
Medlem
Jag har Spotify. Uggla är inte en artist jag skulle lyssna på frivilligt, men när jag i våras gick en kurs i musikteori, så bestod en av våra läxor i att skriva ut noterna till låten Fula gubbar. Läraren tyckte att man ju kunde använda Spotify för att lyssna på låten. När jag gick in på Spotify så visade det sig dock att ingen av hitsen, inte heller Fula gubbar, fanns med.

Nu är det kanske så att Uggla (liksom flera andra) valt att ta bort hitsen från Spotify, och det redan i våras. Men om det nu bara är B-låtarna som legat ute, så kan man ju förstå att inte så många lyssnat på just honom.

Sen kanske det faktiskt är så att de har extremt taskiga royalties, de stackars artisterna. Får erkänna att jag faktiskt inte har koll. Använder Spotify ytterst sällan.

31 augusti 2009, 01:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.