Re: En handlingsplan mot kvinnoförtryck!
Ja, hmm, tack. Bra om åtminstone en blev underhållen av det hela, Zombie!
Dia3: Med. Jag skrattade med mig själv då.
Skrattade gjorde jag mycket när det begav sig, måste jag säga. Det var väldigt underhållande att få ett helt forum i gungning utan att någon anade vem som egentligen låg bakom (inte detta forum utan det andra) denna plötsligt uppdykande extremistiska rabiata feministforumist.
Men det ligger självklart allvar i botten. Kvinnoförtrycket existerar.
Hela den fåniga handlingsplanen blev till som en reaktion på extrem frustation över just det. (Senare fattade jag att det gjorts förr åtskilliga gånger, exempelvis genom SCUM-manifestet och då
betydligt grundligare. Min variant bleknar ju till ett ingenting i jämförelse.
)
Det vanliga är ju att männen intar en våldsförhärligande och extremt dominant ställning och förväntar sig att kvinnor och andra som ses som underlägsna ska infoga sig i en strikt nedstigande hierarki under dem som styr (männen).
När det poppar upp en kvinna som gör anspråk på samma förfarande så blir de fast cementerade könsrollernas plötsligt väldigt framträdande och hamnar i gungning.
Kvinnor ska inte sticka ut, vara rabiata och våldsamma och ställa egoistiska krav som går ut över männens självbestämmande över sina kroppar och liv.
Och hela vitsen med att kräva männen att göra om sina kroppar på olika absurda sätt är självklart en parodi på skönhetsindustrins krav på hur kvinnokroppen livet igenom ska göras om eftersom den nästan aldrig duger som den är.
Det var intressant att se hur folk reagerade. Det blev en seriös debatt mellan varven (som jag sedan drog ner på metanivå men iaf.
)
En kvinnlig forumist blev ju upprepade gånger nedsprungen av tre manliga fast att alla egentligen tyckte mer eller mindre lika.
Men det är så det är. Kvinnor hamnar i underläge genom en bred förtryckande struktur som upprätthålls nästan omedvetet av de inblandade männen.
En kvinna ska inte komma här och komma.
Men det ska en man.