Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Hur många vargar för mycket kommer att skjutas, tror ni? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Hur många vargar för mycket kommer att skjutas, tror ni?
Vargar är INTE ohyra!
Nu har du varit människa alldeles för länge nallen, i alldeles för många generationer och tror dig vara suverän i förhållande till andra djur.

Du är bara ett djur i mängden och ska banne mig kunna samsas med allt annat levande på denna jord. Du eller någon annan äger ingen mark, mark kan inte ägas mer än på pappret för den tillhör lika mycket allt levande som är i behov av den.

Vilka var där först - din släkt eller de vilda djuren?
Bara för att de inte kan hyra sig advokater som kämpar för deras rättigheter just när det gäller den bit mark som ni ska kunna samsas om, betyder inte att du och din släkt har ensamrätt till den.

18 december 2010, 15:40
Medlem
nallen skrev:
Jag vill inte ha ohyra på min (släkt-)mark. Det är mer än tillräckligt med vildsvin och grävlingar som bökar sönder så mycket som är.
Vad har det med vargarna att göra, de bökar inte sönder marken.

nallen skrev:
Grisarna kan man ju åtminstone ha till nåt när man har skjutit dem... de fungerar utmärkt som fyllning på pizza :lol:
Även varg och grävling går att äta efter godkänt trikinprov.

18 december 2010, 16:04
Medlem
Vargen blir ett skadedjur när den kommer in i bebodda trakter, river både tamdjur, -boskap och nyttovilt.
Av nån anledning är de flesta vargkramare storstadsbor som aldrig behöver oroa sig för konsekvenserna. Innan vi har en ordentlig vargstam i parkerna i stockholm och göteborg kan ni helt enkelt hålla käften.

18 december 2010, 17:03
Medlem
Vi har något värre än vargar i stadens parker, nämligen ända till vansinnets gräns hetsade kamphundar.
Är det någon som går runt och skjuter av dem?

Nej, exakt.

18 december 2010, 17:06
Medlem
Korrekt, det är också något som borde åtgärdas. Dock är det någon annans problem, trots att jag är deltidsstadsbo nyttjar jag inte parkerna.

18 december 2010, 17:14
Medlem
Jag bor närmare en skog större än den närmaste staden, sett flertalet rivningar i media som rör bönder m.fl i närheten, och jag tycker att en vargstam på 10x än vad den är idag är något att sträva efter. Björnar har vi visserligen inte i närheten vad jag vet, så då får man tydligen inte yttra sig innan vi fått fler, om man vill ha fler? Sicket stolleri, liknar invandringsdebatten på något sätt.

18 december 2010, 17:37
Medlem
nallen skrev:
Vargen blir ett skadedjur när den kommer in i bebodda trakter, river både tamdjur, -boskap och nyttovilt.
Tamdjur skall inte springa löst i skogen.
Boskapen är inte särskilt svårt att skydda ifrån angrepp om man vill. Det skulle möjligen vara renen som är besvärlig att skydda pga sina vandringar.
Nyttovilten försvinner som argument på sin orimlighet. Du vill döda för att få döda.

nallen skrev:
Av nån anledning är de flesta vargkramare storstadsbor som aldrig behöver oroa sig för konsekvenserna. Innan vi har en ordentlig vargstam i parkerna i stockholm och göteborg kan ni helt enkelt hålla käften.
Flesta är inte lika med alla. Så jag yttrar mig gärna.

18 december 2010, 17:43
Medlem
I stort sett alla rivningar av tamboskap jag sett har handlat om får, getter och kalvar hemma i sina hägn. Att man tar en risk genom att att jaga med hund långt uppe i vildmarken är jag väl medveten om, vettiga jakthundar försöker inte sälla en varg.

18 december 2010, 18:06
Medlem
nallen skrev:

Det är detta som är kärnan i vargproblemen eftersom en frisk varg undviker människor i normala fall, det
är egentligen hungern som gör att den kommer in på bebodda områden.
En "defekt" varg däremot blir van vid människor och kan "nöjesjaga" boskap.
På 60-talet hade vår släkt en minkfarm uppe i norra Finland och det var en mink som rymde
och innan de fick tag på den igen hade den dragit upp en massa odlad fisk från en mindre sjö
och bara staplat dem på hög, det blev en dyr rymning. Detta har inget med varg att göra
men visar bara att djur som jagar för överlevnad kan bli till nöjesjägare och ställa till med större
skada än ett rovdjur som i nöd tar med sig ett byte och flyr in i skogen.

19 december 2010, 02:38
Moderator
Ufo skrev:
nallen skrev:
Jag vill inte ha ohyra på min (släkt-)mark. Det är mer än tillräckligt med vildsvin och grävlingar som bökar sönder så mycket som är.
Vad har det med vargarna att göra, de bökar inte sönder marken.

nallen skrev:
Grisarna kan man ju åtminstone ha till nåt när man har skjutit dem... de fungerar utmärkt som fyllning på pizza :lol:
Även varg och grävling går att äta efter godkänt trikinprov.

Förutom att Gråben kanske tar en eller annan grävling eller vildsvin.

Annars tycker jag nallen (& likasinnade vid andra tillfällen) kan hålla käft med den där stadsboinsinuationen tills de har frågat folk och fått svar. (Till exempel mitt svar: jag har också rötter på landet. Flera jag har känt där, som verkligen har varit skogsfolk, har det varit rätt självklart för att vargen hör dit.)

Sedan har ju CRA fullständigt rätt.

19 december 2010, 02:52
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.