Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Bra tips!

Pajen blev helt okej. Fast den rann ett tag innan den stelnade.
En gång gjorde jag en rinnande födelsedagstårta.
Som tur var så var det 2-års kalas så gästerna hade inte riktigt koll på om tårtor skulle rinna eller ej.

5 december 2010, 02:40
Medlem
Jag uppdaterar listan med goda deg:
*Pajdeg
*Pepparkaksdeg

Pajdegen(en vanlig smördeg) tror jag var precis den försvunna degen jag länge letat efter. Jag råkade göra den på extrasaltat smör och kände plötsligt historiens vingslag.
Som förhållandevis liten brukade jag hos en kompis få smaka på helt gudomliga men märkliga, smöriga bakverk som var salta, mjuka och kamformade.
De var så goda att jag smög in i kompisens kök och stoppade ner några i fickan när jag skulle gå. Men tjuveri straffar sig alltid. Det var bara en smulig sörja kvar som satt fast i fickans foder när jag försökte få upp dem. :(

Men nu tror jag alltså att mysteriet är löst - det var en enkel smördeg som man gjorde i enorma mängder och formade tjocka rektangel av med kamkant. Eventuellt hade de bakpulver i också.

5 december 2010, 22:57
Medlem
CodeRedAlert skrev:
*Pepparkaksdeg

Där kan jag faktiskt bara hålla med: Alla former av kakdegar är underbart goda. Särskilt pepparkaksdeg är mycket, mycket godare än den färdiga pepparkakan.

CodeRedAlert skrev:
Som förhållandevis liten brukade jag hos en kompis få smaka på helt gudomliga men märkliga, smöriga bakverk som var salta, mjuka och kamformade.

Just sådana bakade jag tidigare i höstas, men jag penslade dem med mörk choklad också. Gudomligt gott! Just den där sältan var verkligen något alldeles extra, vilket kanske kan tyckas konstigt egentligen - eller snarare något oortodoxt för ett par kaffekakor.

6 december 2010, 02:19
Medlem
Jag var tvungen att googla efter recept på lerinpackad fågel och hittade detta:
Kokning i lera

Kokning i lera kräver ett verkligt gott glödbål. Ägg, fisk och fjäderfä kan kokas i lera.

Ägg - täck ägget i lera i ett högst 1 cm tjockt lager. Stick några hål i leran. Lägg ägget i glöden och täck det. Grädda i cirka 12 minuter.

Fisk - skär upp och rensa fisken. Bind samman den och packa in den i lera. Vid god värme är stektiden cirka 30 minuter.

Fågel - skär av vingarna och plocka bort alla större fjädrar. Rensa därefter bort inkråmet och placera en het sten inuti fågeln. Sy sedan ihop den. Packa in hela fågeln i lera och placera den i glödbålet. Försök att täcka paketet så mycket som möjligt med glöd - går inte detta får man vända det emellanåt. Efter cirka en timme (leran skall rämmna) är fågeln kokt. För att ta bort leran kan man knacka den försiktigt mot en sten. Fjädrarna sitter nu fast i leran vilket medför att fågeln nu är plockad. Om man plockar fågeln innan den kokas kan skinnet lätt fastna i leran.

14 december 2010, 00:05
Medlem
Schueberird skrev:
CodeRedAlert skrev:

Just sådana bakade jag tidigare i höstas, men jag penslade dem med mörk choklad också. Gudomligt gott! Just den där sältan var verkligen något alldeles extra, vilket kanske kan tyckas konstigt egentligen - eller snarare något oortodoxt för ett par kaffekakor.

Är det sant!?
Du råkar inte ha ett recept?

Chokladen känns nästan overkill dock. Men här ska bakas stora lass med smulkambakverk (heter de något?).

Lerkokning låter fiffigt.

Okej, JULMAT.
Vad har ni planerat att laga?
Jag funderar på att hoppa över den mesta julmaten men ska koncentrera mig på julbak och knäckkok istället. Antagligen nästa helg.
Det blir pepparkakor och finska små plommontårtor.

Jag har ont i en tand och kan inte tänka.

14 december 2010, 02:28
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Du råkar inte ha ett recept?

Nja, det var ett hopkok och jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde dem, men jag hade överbliven marsipan i kylskåpet och sedan utgick jag från ett recept på mandelkakor i vilket jag ersatte mandeln med min kvarvarande marsipan. Resultatet blev mer salt än sött, gissningsvis på grund av bakpulvret (eller om det var bikarbonat (eller inget jäsmedel alls (eller ens mandelkakor))). Smaken var hursomhelst överraskande salt - och det var smör i dem, det kommer jag absolut ihåg.

Annars har jag recept på kakor som heter kammar.

14 december 2010, 15:55
Medlem
Bild

Då ska vi se vad det kan bli av det här då...

17 december 2010, 23:26
Medlem
Spännande!

Kan du göra en nattmacka till åt mig under tiden?

18 december 2010, 04:14
Medlem
Vilken av de sju sorters kakorna ska du göra och vilken sida är kakan på?

Jag har samma bok och kan bedöma ditt verk!

18 december 2010, 05:02
Medlem
Hur skriver jag nu för tiden? Till åt mig? Tånågel...

Näringsbrist?

18 december 2010, 05:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.