Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Mördade av alliansen. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mördade av alliansen.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/regeringen-varnades-for-sjalvmord-bland-sjukskrivna_4086043.svd
Citera:
Den borgerliga majoriteten i riksdagen varnades för risken för så kallade "försäkringssjälvmord" redan innan beslutet klubbades i juni 2008. Töres Theorell, professor emiritus i psykosocial medicin, uttryckte i en utfrågning i riksdagen stark oro över de nya sjukförsäkringsreglerna.

"Risken är stor att vi kommer att få försäkringsjälvmord och även fall av hjärtinfarkt som direkt kan hänföras till felaktiga bedömningar", sade han då.
De kände som sagt till riskerna. Varför har de underlåtit att följa upp regeländringarna?

17 december 2010, 16:13
Medlem
Så här gör FK med aspies ibland:

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=15656

Eftersom tillståndet är allvarligt och patienten inte kan ge något samtycke till inläggningen, skriver jag ett vårdintyg med förslag om tvångsvård. Under vårdintygets rubrik »Patienten lider av allvarlig psykisk störning p gr a:« skriver jag »avslagen ansökan om fortsatt sjukersättning«.

17 december 2010, 19:37
Medlem
Timeless skrev:
Jag tror inte att det är särskilt lyckat att skylla självmord på någon annan, än mindre att göra om det till ett mord. För det är två olika saker. Begår Australien folkmord på urbefolkningen i dags läge? Själv har jag aldrig hört att de ska lagföras, ändå har de inget att leva för, vitingarna har gjort om deras jakt och växtmarker till en självdöende industri.

Det finns iaf de som anser att australien begår folkmord, då är det deras omplacering av barn till vita familjer som brukar avses. Om man bedömde alla länder lika skulle det nog bli många fler folkmordsdomar, mot så gott som alla länder där det finns eller funnits en ursprungsbefolkning i minoritet. Men folkmord brukar aldrig utredas annat än när någon förlorat ett krig.

ontopic: Om ett självmord beror på en yttre omständighet är det inte fel att skylla det på den omständigheten. Men man kan förstås inte kalla det för mord.

26 december 2010, 17:47
Moderator
Man kan kalla det vållande till annans/andras död och man kan hävda att det hos de vållande fanns uppsåt och/eller att de kan krävas ha begripit vad deras åtgärder skulle leda till.

Viktiga distinktioner där man behöver vara noga med dem, givetvis; men jag tror både TS, jag själv och många andra har använt ordet "mord" i en mer omfattande och vardaglig betydelse utifrån övertygelsen att den moraliska skulden är densamma i ett fall som det här.

26 december 2010, 18:07
Medlem
Zombie skrev:
Man kan kalla det vållande till annans/andras död och man kan hävda att det hos de vållande fanns uppsåt och/eller att de kan krävas ha begripit vad deras åtgärder skulle leda till.

Viktiga distinktioner där man behöver vara noga med dem, givetvis; men jag tror både TS, jag själv och många andra har använt ordet "mord" i en mer omfattande och vardaglig betydelse utifrån övertygelsen att den moraliska skulden är densamma i ett fall som det här.

Jag skiter i om det kallas mord, vållande till annans död, dråp eller vad faan som helst. Människorna är lik förbannat döda pga alliansen.
Jag skulle gladeligen bidra med den PR en stämning i tex Haag skulle ge alliansen. Så HUR går vi tillväga?
Vad för information behöver vi införskaffa? Det säger sig själv att den kalkyl jag startade tråden med inte räcker.

26 december 2010, 21:21
Medlem
Försäkringskassan har samma privilegier som statschefen.

Begår man misstag kan man inte klandras, även om andra instanser är tvungna till det. Självmord orsakade av missförhållanden eller missbedömningar inom psykvården räknas som vårdskador och kan resultera i inspektioner av psykavdelningar. Hamnar man i en depression av utförsäkringen kan man då undra,

varför saknas helt plötsligt länken mellan Försäkringskassan och självmordet?

26 december 2010, 21:35
Medlem
Ufo skrev:
Zombie skrev:

Jag skiter i om det kallas mord, vållande till annans död, dråp eller vad faan som helst. Människorna är lik förbannat döda pga alliansen.
Jag skulle gladeligen bidra med den PR en stämning i tex Haag skulle ge alliansen. Så HUR går vi tillväga?
Vad för information behöver vi införskaffa? Det säger sig själv att den kalkyl jag startade tråden med inte räcker.
Du måste nog bevisa att det har skett mord innan det har blivit ett folkmord, börja med ett och se hur svårt det är? Det går inte att hänvisa till siffror bara. För om inte de avlidnas släktingar anser att det är mord så tror jag inte att någon tar dig seriöst ifall du säger det, allra minst haag.

27 december 2010, 17:28
Medlem
Timeless skrev:
Ufo skrev:
Zombie skrev:

Du måste nog bevisa att det har skett mord innan det har blivit ett folkmord, börja med ett och se hur svårt det är? Det går inte att hänvisa till siffror bara. För om inte de avlidnas släktingar anser att det är mord så tror jag inte att någon tar dig seriöst ifall du säger det, allra minst haag.

Folkmord kräver inte att det skett några mord.

Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide, artikel 2 skrev:
In the present Convention, genocide means any of the following acts committed with
intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as
such:
(a) Killing members of the group;
(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its
physical destruction in whole or in part;
(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;
(e) Forcibly transferring children of the group to another group.

Gäller dock inte t.ex. politiska, socioekonomiska eller genetiska grupper (förutom raser).

27 december 2010, 18:39
Medlem
Aha, väldigt olikt mord men då stämde det vad jag misstänkte innan att syftet är ett måste.

27 december 2010, 18:51
Medlem
Ufo skrev:
Varför hoppas att regler inte är perfekta?
Därför att människor är komplicerade varelser. Regler som är "perfekta" låter för mig snarare som regler som inte får röras.

27 december 2010, 18:55
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.