Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Har du tänkt på att valv måste strävas ordentligt och annat sådant byggstatiskt?


7 december 2010, 18:58
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Bra synpunkt!

Kapellet(/kyrkan) står inte fritt utan är inbyggt i huvudkomplexets byggkropp och omges av höga torn, vilka får fungera som strävpelare.


7 december 2010, 19:07
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det skulle i och för sig behövas till mittvalvet om jag sänker taken över sidoskeppen.


7 december 2010, 19:10
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag skippar att sänka de yttre taken över sidoskeppen (kyrkan blir för vertikal då), men sänker ändå de inre taken. De redan tjocka väggarna fungerar som strävpelare och i och med sänkningen av de inre sidoskeppstaken får jag dessutom extra, inbyggda, dolda strävpelare.

Det är dock möjligt att jag måste göra tornväggarna tjockare för att supporta sidoskeppsvalven, vilka i och för sig är avsevärt mycket mindre än mittenvalvet, så de utåtriktade krafterna blir inte lika stora där. En intressant bieffekt är att spelaren kan gissa att hen är i närheten av kyrkan av väggtjockleken att döma, när hen rör sig mellan bibliotekstornen. Hmmm...


7 december 2010, 23:45
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Kanske emporer?


8 december 2010, 00:03
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Tack för tipset!

Just nu är det ett litet vindsutrymme över vardera sidoskepp. Dessa kommer utgöra (delar av) de dolda strävpelarna och kommer alltså inte vara synliga för besökare. Emporer passar nog bättre i en ståtligare kyrka/katedral. Jag skulle kunna höja mittskeppet för att få plats med en äkta empor, fast jag behöver egentligen inget extra utrymme (tror jag); noviserna har sin läktare bak i kyrkan och munkarna har sittplatser längre fram. Några andra har normalt inte tillträde.

Emporer skulle kunna få ingång från de omgivande tornen, det skulle kunna bli rätt coolt, men jag tror att det räcker som det är.


8 december 2010, 01:02
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu är kyrkdelen klar - för tillfället. Senare ska det in (bland annat) en del dekorationer (inklusive val av tapeter), två trappor och förstås fönsterglas till fönstervalven. Nästa grej är att bygga tak till munkcellerna och få in en en köksskorsten.

Bild

Edit:
Förresten kommer samtliga bibliotekstorn få tjockare väggar. Då kan jag bygga in bokhyllorna i väggarna (förutom möjligen för de torn som omger kyrkdelen), vilket blir snyggare och så förenklar det ett senare moment (nämligen ljudsättningen).


8 december 2010, 02:03
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Alla tak och vindsutrymmen är klara och dessutom förenklade jag ett av dem och lade till en smal terrass för ett så kallat Collector Tower att stå på. Collector Tower är de ursprungliga utvecklarnas namn på en mottagarmast som kan ta emot elektricitet via luften (antingen på av Tesla föreslaget vis eller från den så kallade etern, som en gång troddes existera även i vår verkliga värld).


12 december 2010, 17:51
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Igår planerade jag omgivningarna och jag kommer antagligen bygga in de flesta externa byggnader i huvudkomplexet och behålla enbart odlingarna (äpplen, morötter och gurkor till att börja med (det är vad som finns att tillgå i form av frukt & grönt i originalspelet)) och träningsutrymmen (bågskytte och strid med skitstor hammare (slägga)) utanför.

Jag planerade även om den fysiska kommunikationen mellan bibliotekstornen (det blir lite av en 3D-labyrint med en massa broar, trappor, slingrande korridorer och återvändsgränder).

Idag är tanken att jag ska bygga in de nya lokalerna i källaren och börja på omgivningarna om jag hinner.


12 december 2010, 18:01
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag experimenterade med trappor som absolut inte vill bli gravida också, men jag var tvungen att göra dem så branta att trappstegen blev för smala. Det hade fungerat om tornen varit bredare, men som det är nu så skippar jag dem.


13 december 2010, 00:06
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron