Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Författare |
Meddelande |
Orion
Medlem
|
Re: De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Vad är svensk kultur? Är det sill och potatis med nubbe? Eller är det att dansa runt midsommarstången? Visst, men det finns även en djupare aspekt. Svensk kultur är det svenska folkets gemensamma skapelse. Det är den identitet och de traditioner vi skapat, utvecklat och pusslat ihop. Det är vad som binder ihop oss som ett folk. Många PK människor påstår att då svenskarna i alla tider tagit in influenser utifrån existerar det ingen genuin svensk kultur. Det är sant att svenskarna, likt alla världens folk tagit in influenser utifrån, detta är emellertid inte relevant i min mening. Det har nämligen hela tiden varit svenskarna själva som tagit till sig influenser och sammanflätat dem med gångna generationers seder och bruk, och alltså utvecklat sin egen kultur. Svensk kultur är bara svensk så länge den skapas och utvecklas av svenskar. Visst Lucia är tex ett helgon från Sicilien, men det är enbart i Sverige (Finland) som vi firar Lucia den 13 december på vårat eget sätt med lussebullar, Staffan stalledräng etc, det är en influens vi svenskar själva har tragit och försvenskat till en svensk tradition.
|
10 december 2010, 18:59 |
|
|
Orion
Medlem
|
| | | | ford skrev: Finns det en grupp människor varav kanske 80% har en viss typ av icke önskvärda värderingar medan 20% inte har det bör man nog ändå dra öronen åt sig innan man tar in för många från den gruppen, om man ser rent rationellt på situtionen. Däremot innebär detta inte någon som helst ursäkt för att stigmatisera och diskriminera de som redan kommit hit, vilket är precis vad Sd jobbar för att göra, enligt mitt synsätt. Jag ser heller inte någon hotbild mot dagens sverige i den invandring vi haft hittills, då de som bott här i en eller två generationer vanligtvis blir väl integrerade såvida de inte hamnar utanför samhället p.g.a. stigmatisering och diskriminering (just därför kan det t.o.m. vara så att sd skapar den typen av problem som de vill lösa, genom att inte vilja stötta invandrare som kommit hit).
De största kulturkrockarna sker med första generationen och därför är det relativt lätt att lösa problemen med ghetton, fatala kulturkrockar o.s.v. egentligen: det är bara att minska invandringen, samtidigt som man tar väl hand om de som redan kommit hit, ger dom det stöd de behöver, för att komma in i samhället och behandlar dom lika schysst, som man behandlar "svenskar".
-På det sättet kommer allting att lösa sig av sig själv och det är inget konstigt egentligen... | | | | |
Du låter nu som en skolbok i politisk korrekta floskler, problemet som många uppenbarligen inte vill förstå är att vissa invandrargrupper INTE VILL integreras i det svenska samhället!De blir redan otroligt schysst behandlade i Sverige, som Angela Merkel redan sagt...Multikulti ist weck..absolut weck!!Att skylla på svenskarnas "rasism" håller inte! Det är den slapphänta migrationspolitikens och migranter från speciellt vissa invandrarargruppers egen ovilja att integrera och anpassa sig i Sverige som är roten till den nu uppkomna situationen. De flesta av dem VILL faktiskt bo bland sina landsmän i storstädernas alltmer växande getton, de kommer INTE att ändra sig och ge upp sitt levnadssätt, sina kulturer, mentalitet etc frivilligt och plötsligt bli "svenskar", efter nån generation eller två..glöm det, tvärtom kommer kraven på anpassning från det svenska samhällets sida bara växa i styrka. Det handlar inte om att bli "schysstare", utan att ställa börja stenhårda krav på dessa människor om de ska fortsätta bo i Sverige..annars ska de ut härifrån.
|
10 december 2010, 21:38 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Väntar fortfarande på en definition, det du skrev ovan är mer av karaktären personlig reflektion.
|
11 december 2010, 00:23 |
|
|
Orion
Medlem
|
Har svårt att se vad jag än skriver om vad som är svensk kultur att du skulle "godkänna" mina exempel då du verkar tillhöra den PK falang som anser att "endast barbariet är ursvenskt" och att allt kommer utifrån. Återigen..svensk kultur är det svenska folkets gemensamma skapelse. Det är den identitet, traditioner och influenser vi gemensamt skapat, införlivat, omskapat, tagit till oss, utvecklat, ändrat och pusslat ihop under historiens gång. Det är vad som binder ihop oss som ett folk. Självklart finns det givetvis en svensk kultur och svenska värderingar, underligt vore det annars i ett land där det bott människor som i över tusen år, som talar ett gemensamt språk, har en gemensam etnisk bakgrund, gått igenom krig och katastrofer, segrar och nederlag, reformer, inovationer och utveckling. En dock, i mitt tycke, väldigt negativ del av den typiskt mycket inhemska svenska åsiktskulturen, är den osmakliga och mycket egendomliga omvända nationalismen som tycks vara en integrerad del av den antisvenska kultur som vuxit sig så stark i Sverige bara under de senaste decennierna. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 6125229.ab
|
11 december 2010, 22:04 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Tja, de flesta av oss ni betecknar med det stående epitetet "kan bara se eller tänka det (den bekvämligtvis odefinierade) Makten bestämmer åt dem" – som ju är vad "PK" betyder – är ju inte träffade av vare sig epitetet eller det ni påstår om vad vi tycker.
Och som vanligt finns det saker jag skulle kunna svara på både det du påstår att jag tycker och det du själv hävdar; men som vanligt tänker jag inte göra mig det besväret med någon som redan i ansatsen har visat en sådan uppenbar, och taktiskt lättgenomskådad, ovilja att ge sin motpart en chans att göra sin egen version av vad den tycker gällande.
|
11 december 2010, 23:27 |
|
|
ford
Medlem
|
Börjar känna att invandring/integration antagligen är det mest tröttsamma man överhuvudtaget kan diskutera, då debatten i praktiken är polariserad mellan två läger, som båda är lika dogmatiska och lika fördomsfulla, inskränkta, trångsynta och oresonliga gentemot varandra och där hela debatten verkar handla om svart eller vitt (antinget eller) samt där det helt saknas nyanser och förmåga till egna reflektioner och självständigt tänkande.
-Om någon frågar mig vad som är typiskt svenskt så är det att ha en totalt inskränkt och världsfrånvänd uppfattning i integrations/invandringsfrågor, oavsett vilken sida man står på, samt att vara utrustad med ideologiska skygglappar gentemot allt som kan tänkas strida mot ens egen världsbild, och slutligen att, likt en vakthund totalt oreflekterat börja skälla så fort någon hotar det man uppfattar som sitt "revir".
|
13 december 2010, 02:06 |
|
|
Ufo
Medlem
|
|
13 december 2010, 02:24 |
|
|
Flia
Medlem
|
Var det nån som såg tv-spelskriget i Dokument Inifrån igår? DET är vad invandringen från Irak handlar om. Inte kultur, svenskhet eller nåt annat. Bara att överleva.
|
13 december 2010, 11:49 |
|
|
ford
Medlem
|
felpost
|
13 december 2010, 12:36 |
|
|
ford
Medlem
|
Jag är fullt medveten om att det från en flytkings perspektiv oftast handlar om att överleva, men jag hävdar ändå att vi skall ta emot precis så pass många som vårt land mäktar med att ta väl hand om, utan att det leder till oöverstigliga konsekvenser för vårt samhälle (ghettobildning, utanförskap, motsättningar o.s.v.), inte minst med omtanke om de människor av utlädnsk härkomst som redan bor här och som har det jobbigt nog som de har det, med att komma in i det svenska samhället.
Som jag ser det är det bättre att vi tar emot så många som vårt samhälle klarar av att ta väl hand om och ser till att hjälpa dom ordentligt, än att vi (som nu) tar emot betydligt fler än vad vi mäktar med, med ghettobildning, utanförskap och växande motsättningar mellan människogrupper i vårt samhälle, som resultat.
P.g.a. den mycket kraftiga invandring som vi faktiskt haft under väldigt många år, så tror jag det här landet behöver ta en "paus" under de närmsta 10-15 åren, så att vi får en rimlig chans att lösa våra integrationsproblem, innan vi spär på med ytterligare människor som måste integreras, så att problemet till slut blir oöverstigligt, för alla parter.
-Dessvärre måste man faktiskt sätta sig själv i första rummet, även om man givetvis skall försöka hjälpa andra, efter förmåga.
|
13 december 2010, 12:46 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|