Ny tråd Svara på tråd  [ 218 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 22  Nästa
De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
felpost

Senast redigerad av ford 5 december 2010, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

5 december 2010, 22:55
Medlem
Krigarn skrev:
Men det är det ni skåningar så sällan kan ta in: ja,jag bor här. Nej, jag är inte någon turist och nej, jag har aldrig försökt ta till mig skånskt språk, skånska seder och bruk.
Faktum är att jag gillar min egen kulturkrets betydligt bättre och det står jag för. Ni äger inte jorden hur mycket ni än vill tro det. Jag väljer att behålla min ursprungliga identitet istället för att bli något slags låtsasbonde.

Därför förstår jag, åtminstone till viss del, invandrarnas situation och sympatiserar mer med dem än med folk som lider av godsägarmentalitet.

Ni skåningar är för övrigt mindre assimilerade till det svenska och pratar sämre än invandrarna.

Det enda som egentligen skiljer mellan mig och invandrarna är att jag gärna skulle acceptera repatrieringsbidrag.

Här ovan ser ni ett utmärkt exempel på rasism och generaliseringar, gott folk (eller för den delen: ett förkroppsligande av uttrycket "kasta sten i glashus" alternativt "göra självmål")!

5 december 2010, 22:58
Medlem
För övrigt: Det är din personliga åsikt att vi inte skulle kunna prata ordentligt. Här nere anses skånska vara vackert (utom bland självhatande lundabor) och Stockholmska är inte någon dialekt som står särskilt högt i kurs...

Med andra ord: allting beror på den vinkel varifrån det betraktas

5 december 2010, 23:04
Medlem
Hela landet innebär betydligt fler vinklar än den skånska...försök att prata skånska längre upp i landet får du se.
Du kommer att bli betraktad om en livs levande buskiskaraktär.

5 december 2010, 23:07
Medlem
Jag vet mycket väl om att skåningar ofta blir illa behandlade och diskriminerade uppåt landet, inte inst för dialekten. Det är något som jag själv erfarit, men tro inte att det ökar vår motivation att "assimilera oss", tvärtom.

Däremot säger det en hel del om vilka som skall hålla käft om det där med "rasism" och vilka som inte skall göra det, men det är en helt annan historia.

Dock: här i Skåne spelar vi på hemmaplan och om det är någon som skall assimilera sig härnere så är det antinget ni, eller ingen av oss.

OBS! Att detta inlägg faktiskt var seriöst menat och inte något vanligt, lokalpatriotiskt tramsinlägg!!!

5 december 2010, 23:15
Medlem
Nej, den skånska dialekten kommer på sikt att försvinna iom den hastigt växande Öresundsregionen.
Skånskan kommer om 40-50 år endast existera som en kuriositet.

5 december 2010, 23:29
Medlem
Krigarn skrev:
Nej, den skånska dialekten kommer på sikt att försvinna iom den hastigt växande Öresundsregionen.

Talorgan börjar inte bara att utvecklas så där. Så jag tror du har fel.

5 december 2010, 23:31
Medlem
Som sagt...

-Moget!

5 december 2010, 23:32
Medlem
-Du menar miioouuugeet!

5 december 2010, 23:47
Medlem
När argumenten tryter alternativt när man inte klarar folks åsikter hänfaller man sig åt försök till mobbning och andra barnsligheter istället..

...been there, done that och det är därför jag inte gör för stor grej av det, för att jag är väl medveten om att jag inte varit bättre själv alla gånger.
Dock har jag bestämt mig för att hädanefter försöka skärpa till mig på den fronten och lägga av med den sortens skit och barnsligheter (om än jag inte tänker utfärda något löfte vad gäller vanligt trams, som inte skadar någon utan på sin höjd kan leda till irritation), något som jag faktiskt funderat på under en längre tid.

Vilken nivå den här diskussionen skall hålla hädanefter (eller om den överhuvudtaget skall fortsätta) är helt och hållet upp till er, men jag tänker varken börja lipa eller låta mig provoceras utan är beredd att även i framtiden föra seriösa diskussioner med dig och vissa andra, om ni känner för det.

6 december 2010, 00:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 218 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 22  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.