Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Aspergeraristokrati 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Aspergeraristokrati
nlarve skrev:
Men jag hör aldrig någon som säger att de vill arbeta men inte får, utom jag då.
....
Förstår inte var ni hittat folk som velat få ut er i sysselsättning.

Den sitsen satt jag i när jag blev nydiagnostiserad. Sjukskriven utslängd ifrån AF och starka uppmaningar ifrån soc att INTE söka jobb. Först var det skönt för jag hade ju trots allt en utmattningsdepression då. Och nu fick jag vila för första gången sedan jag minns inte när.
Men efterhand som jag har reparerat mig och vill ut i arbetsmarknaden så märker jag av att det är inte önskvärt att få ut mig dit. Nu har jag iofs ingen bråtska med det men det är tråkigt att vara så oönskad.

Vi har laglig rätt till meningsfull sysselsättning. Men det här är inte arbete i sin rätta bemärkelse. Driver du igenom den rättigheten så kan du få en "arbetsplats" där du inte har de krav som annars är gällande, som närvaro, arbetstempo, social kompitens osv... Men å andra sidan så saknar det också riktig lön. Så börja definiera vad som är meningsfullt för DIG.

Mina egna planer går ut på att få ekonomi i mina hobbysar. De ger mig meningsfull sysselsättning och kan kanske generera lite extrapengar utöver sjukpensionen.

19 augusti 2009, 11:54
Medlem
Krigarn skrev:
Sugmundfreud,

Tycker det är fullständigt onödigt och jävligt dålig stil att skriva som du gjorde om Engla.

Jo, jag borde ha haft en bild på hennes mamma istället, men jag hittade ingen bra. Men man kan ju ana att Engla var lik sin mor i beteendet med tanke på likheterna i utseendet. Engla är snarlik en barndomskamrat till mig. Det var inte en fin människa. Hon var typ som Englas mamma.

Det som gör att det jag skrev upplevs som onödigt är nog min dåliga förmåga att uttrycka det jag vill ha sagt, ofullständigheten, så jag kan förstå att det upplevs så. Det händer alltid så mycket mer inne i mitt huvud än vad jag får ut på pränt.

Krigarn skrev:
De spekulationerna är helt irrelevanta och visar bara att du har ett missriktat hat.
Jag ogillar starkt sådana som Englas mamma. De äcklar mig och det känns inte missriktat att vända hatet mot sådana. Englas mamma är en sådan där som solar sig i glansen av sin dotters våldsamma bortgång, och hon njuter av det. Hennes ondskefulla ögon och antisociala sätt att föra sig avslöjar henne.

När en människa med ett sådant utseende dessutom ovanpå det har Aspergers, då lär det bli ännu värre och läskigare.

Krigarn skrev:
Jag är inte den som predikar "älska din nästa", vilket torde vara bekant, men man kan RIKTA sin aggression, sitt temperament eller hat mot något eller någon som förtjänar det istället.
Man kan använda den kraften till konstruktiva grejer också.
Konstruktivt skulle kunna vara: Jag varnar andra för vilka utseenden de ska undvika genom att beskriva personligheten som ofta kan kopplas till ett visst utseende :) .

Krigarn skrev:
Nu har du gjort bort dig rejält.

För övrigt kan jag upplysa dig & Josef1 om att frenologin är en pseudovetenskap som ingen upplyst människa tar på allvar idag.

Visst kan människors utseenden ge hintar om hur de är, men då handlar det om klädval, frisyr, kroppshållning, hygien etc och inte om höga kindknotor eller hårfästen.
Huvudmätning är för begränsat, det håller jag med dig om. Min proffslära är mer genomgripande men även den har stora luckor och ibland stämmer den inte alls. Den är ju baserad på egna iakttagelser. Men på det stora taget vill jag påstå att den är rätt så klockren.

19 augusti 2009, 15:22
Medlem
Ufo skrev:
Sjukskriven utslängd ifrån AF och starka uppmaningar ifrån soc att INTE söka jobb.
Oj! För mig var det tvärt om. Eller allltså jag slapp ju AF. Men soc var på mig som fan. Min kontaktperson inom psyk kallade in min socialsekreterare till möte för att förklara för henne att hon skulle sluta pressa mig till att söka sysselsättning och jobb och sluta hota med avslag på ansökan nu när jag faktiskt var sjukskriven.

19 augusti 2009, 15:28
Avslutat konto
Det är nog sant att Engla fick sin gloria genom kvällstidningarna. Egentligen kan hon mycket väl, vilket är troligt när man ser hennes mamma som faktiskt verkar förkroppsliga dåliga gener, dålig bildning, låg intelligens och ren idioti, ha varit ett slags empatistört drägg som sin mamma. Med största sannolikhet hade hon vuxit upp till ett hursomhelst.

20 augusti 2009, 16:00
Avslutat konto
Ufo skrev:
nlarve skrev:
Men jag hör aldrig någon som säger att de vill arbeta men inte får, utom jag då.
....
Förstår inte var ni hittat folk som velat få ut er i sysselsättning.

Den sitsen satt jag i när jag blev nydiagnostiserad. Sjukskriven utslängd ifrån AF och starka uppmaningar ifrån soc att INTE söka jobb. Först var det skönt för jag hade ju trots allt en utmattningsdepression då. Och nu fick jag vila för första gången sedan jag minns inte när.
Men efterhand som jag har reparerat mig och vill ut i arbetsmarknaden så märker jag av att det är inte önskvärt att få ut mig dit. Nu har jag iofs ingen bråtska med det men det är tråkigt att vara så oönskad.

Vi har laglig rätt till meningsfull sysselsättning. Men det här är inte arbete i sin rätta bemärkelse. Driver du igenom den rättigheten så kan du få en "arbetsplats" där du inte har de krav som annars är gällande, som närvaro, arbetstempo, social kompitens osv... Men å andra sidan så saknar det också riktig lön. Så börja definiera vad som är meningsfullt för DIG.

Mina egna planer går ut på att få ekonomi i mina hobbysar. De ger mig meningsfull sysselsättning och kan kanske generera lite extrapengar utöver sjukpensionen.

Ja det kan ju vara så att man behöver vila, men om man då får höra att det beror på att man är oduglig och värdelös och man själv vill ut och arbeta så kan man inte vila.

Det där är smart att tjäna pengar på sin hobby. Har tänkt hitta på nåt sånt men inte drivit igenom det. Nu har jag slagit mig fram på annat sätt. Och myndighetspersoner och sjukvårdsfolk kan ta sig...

22 augusti 2009, 11:45
Avslutat konto
sugmundfreud skrev:
Ufo skrev:
Sjukskriven utslängd ifrån AF och starka uppmaningar ifrån soc att INTE söka jobb.
Oj! För mig var det tvärt om. Eller allltså jag slapp ju AF. Men soc var på mig som fan. Min kontaktperson inom psyk kallade in min socialsekreterare till möte för att förklara för henne att hon skulle sluta pressa mig till att söka sysselsättning och jobb och sluta hota med avslag på ansökan nu när jag faktiskt var sjukskriven.

De behöver inte hota med varken utebliven socialbidrag eller säga åt en att söka pension för att man är en misslyckad person. Har de bevis för att man är psykiskt sjuk så kan de erbjuda en OSA-anställning, men det vill de inte för de är inte egentligen intresserade av att göra det bra för personer eller att få det att gå framåt och vidare.

22 augusti 2009, 11:49
Avslutat konto
Krigarn skrev:
Sugmundfreud,

Tycker det är fullständigt onödigt och jävligt dålig stil att skriva som du gjorde om Engla.
De spekulationerna är helt irrelevanta och visar bara att du har ett missriktat hat.

Jag är inte den som predikar "älska din nästa", vilket torde vara bekant, men man kan RIKTA sin aggression, sitt temperament eller hat mot något eller någon som förtjänar det istället.
Man kan använda den kraften till konstruktiva grejer också.

Nu har du gjort bort dig rejält.

För övrigt kan jag upplysa dig & Josef1 om att frenologin är en pseudovetenskap som ingen upplyst människa tar på allvar idag.

Visst kan människors utseenden ge hintar om hur de är, men då handlar det om klädval, frisyr, kroppshållning, hygien etc och inte om höga kindknotor eller hårfästen.

Josef1s inlägg om webmasters var dock ganska träffande... :lol:

vad värre är är att det ligger kvar i forumet

22 augusti 2009, 11:55
Avslutat konto
sugmundfreud skrev:
nlarve skrev:
Om ni behöver vara hemma utan att göra något så är det ju bra att ni får det och om ni klarar av den behandling man utsätts för för att man ska vara hemma med sjukpension..
Vad tänker du på för behandling? Från vem? Jag sitter typ här framför datorn och jäser, och ingen behandlar mig typ, alltså jag är ensam förutom min käresta och djuren och kan inte se hur någon skulle kunna behandla mig på något särskilt sätt baserat på att jag är sjukpensionär.

Jag menar den behandling man utsätts för för att de ska kunna sjukpensionera sig. Nä, när de väl har utfört det så skiter de ju i en då kan man sitta där ensam och glo på tapeterna år ut och år in med endast minnena av deras behandling att tänka på.

22 augusti 2009, 11:58
Medlem
Ber om ursäkt ifall någon tog illa upp av mina rasteorier, det var inte min avsikt :oops: . Vill inte få folk att må dåligt. Står fast vid mina teorier, men förstår att det var för magstarkt. Tack för saklig kritik, Krigarn och nlarve!

22 augusti 2009, 20:42
Medlem
Dina teorier är inga teorier utan privata betraktelser skapade och tänkta med slumpmässighet som metod.

23 augusti 2009, 11:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.