Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Då finns det risk för att du kommer att gilla mitt kloster :shock:


5 december 2010, 04:23
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Kommer nog jag också att göra.


5 december 2010, 04:27
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Tak, tak! :D

Ja, jag har alltså byggt tak idag igen, men framförallt har jag planerat in två skorstenar och byggt dem. Jag har även byggt fler valv och byggt om studiesalarna rätt mycket. Sakristian har delats in i (uppvärmt) omklädningsrum, förvaringsrum för kyrksilver/böcker och ett mindre rum (kontor?) mellan omklädningsrummet och kapellet.

Kapellets altarrum kommer troligen att byggas om till en regelrätt absid med höga valvfönster runt om.


5 december 2010, 05:00
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Uppvärmd sakristia... och rymliga ensitsiga dassbås... det artar sig till ett sybaritiskt kloster. Blir det lönntunnel till nunneklostret också? Eller lönnkamrar innanför biktstolarna? :o


5 december 2010, 05:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Zombie skrev:
Uppvärmd sakristia... och rymliga ensitsiga dassbås... det artar sig till ett sybaritiskt kloster. Blir det lönntunnel till nunneklostret också? Eller lönnkamrar innanför biktstolarna? :o


:lol:

Jag var faktiskt på väg att bygga ett avträde med flera sittplatser (utan separata bås) men sedan blev det en kompromiss mellan det öppna och det mer slutna. Jag kollade förresten just på ett av ordens tempel i originalspelet och jag kunde inte ens hitta några toaletter där. Det fanns ett rum med vattenfyllda kar längs väggarna, men det gissar jag är tvättrum. Jag vet inte hur utvecklarna tänkte sig det hela, men munkarna kanske var tänkta att göra ifrån sig i något undanskymt hörn ute i trädgården!?

Å andra sidan, de är väl så heliga att det inte ens skiter...

En text om Alvastra kloster skrev:
8. VÄRMESTUGAN (CALEFACTORIUM) Detta rum var det enda som värmdes upp. Värmestugan användes som skrivstuga.


Då tänkte jag att mina studiesalar gott kunde värmas upp. Sakristian ligger under studiesalarna, vilket innebär att det är lätt att få tillgång till en skorsten därifrån och jag är i alla fall tvungen att bygga ett fundament för eldstäderna (2 stycken) i studiesalarna att vila på, så då var steget inte långt till värma upp även sakristian. Tanken är att sakristian värms upp inför större gudstjänster, men inte dagligdags. Vi kan skylla på att översteprästen lider av viss artrit, vilket han förvisso döljer förstås, men han har (till exempel) lyckats hitta (mer eller mindre relaterade) texter i skrifterna som stödjer en uppvärmning av sakristian (men han visar ändå viss återhållsamhet och påbjuder uppvärmning enbart vid särskilda tillfällen) ;) Templet i orignalspelet hade bara en enda eldstad och den fanns i köket.

Vi får se, jag kan fortfarande bygga om tolatterna och skippa eldstaden i sakristian.

Övriga utrymmen som blir uppvärmda är köket (en indirekt konsekvens av matlagning) och till viss del matsalen, eftersom den ligger ovanpå köket och på så sätt får del av den värme som strålar ut från köksskorstenen på dess väg upp mot friheten. Någon enstaka av munkarnas sovceller kan också komma att få del av den indirekta värmen - om jag inte lyckas bygga in skorstenen i ett outyttjat utrymme (så att den blir helt omgiven av tjocka väggar) eller skippar den sovcell som skorstenen skulle ha passerat, på grund av att den då bleve alldeles för liten.


5 december 2010, 13:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Även laboratoriet får en eldstad för att möjliggöra fler typer av experiment. Jag hade eventuellt tänkt bygga in det i en naturlig grotta i det berg i vars sluttning klostret är byggt (jag har skippat öidén), men då kan det bli svårt att få in en skorsten.

Tvätt- och badutrymmena får eldstäder för värmning av tvätt- och badvatten. Hur ofta detta sker är dock inte helt klart.

Utrymmen som inte blir uppvärmda:
  • munkarnas sovceller
  • novisernas sovsal
  • kapellet
  • bibliotekstornen
  • toalettutrymmet
  • observatorielokalerna
  • biutrymmen (entrén, försalar, korridorer och övriga torn)

Utanför huvudkomplexet får musteriet/bryggeriet en eldstad, men inte båthuset och matförråden. Eventuell krypta blir inte heller uppvärmd.


5 december 2010, 14:11
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag helgat vilodagen - för en gångs skull - och ska nog gå och lägga mig snart utan att bygga något alls (även om vilodagen, tekniskt sett, är över nu).


6 december 2010, 02:50
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Om kyrkliga interiörer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:K ... eri%C3%B6r


6 december 2010, 04:10
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt kapelltak, välvda innertak, inre och yttre absid, valvfönster till absiden och en läktare till noviserna. Imorgon eller i övermorgon ska jag bygga smala sidoskepp i kapellet och avsluta kapelltaket.


7 december 2010, 03:55
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Risk för valvöverdos finns i kapellet. Dessutom ska det in ett valv vardera i sidoskeppen. Jag ska även testa hur det ser ut om jag sänker (de yttre) taken till sidoskeppen och stoppar in fönster i respektive mellanrum (basilika).


7 december 2010, 18:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron