Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Häromdagen bakade jag grahamsscones igen. Mjölken var slut, så det blev vatten, lite keso, flytande margarin och kaffe med rom istället. Hårdmargarinen var också slut, så det blev flytande dito istället. Vete- och grahamsmjöl fanns det dock gott om.
Bild

Här ligger 1 stycke scones och väntar på att gräddas:
Bild

Okejdå, lite mer finess:
Bild

Degen var för lös och kladdig för att kunna rullas till bullar, och jag ville inte ha i mer mjöl, så jag hällde helt sonika ut degen direkt på plåten (klädd med bakplåtspapper) och skrapade isär den till bullar.

Jag lade ett bakplåtspapper på bullarna för att lättare kunna platta till dem utan att kladda sönder dem:
Bild

Skårade för att kunna fungera som brytbröd:
Bild

På grund av vattnet blev sconesen inte så hållfasta och smulade lätt sönder, men de blev bättre när de fått svalna lite:
Bild

Om ni tycker att sista bilden är lite suddig, så beror det naturligtvis på att jag är en man i farten, har många bollar i luften, part of a fast-changing world etc...

1 december 2010, 18:22
Medlem
Sconesdeg är väldigt gott!

2 december 2010, 13:33
Medlem
Du är bakvänd du, CodeRedAlert... på ett charmigt sätt förstås

2 december 2010, 14:40
Medlem
Jag är och har aldrig varit charmig men min enda bästa sida är onekligen den bakvända.

3 december 2010, 14:10
Medlem
Jag börjar ana ett mönster: Du verkar gilla saker i ett ofärdigt/enklare/råare stadium. Än så länge har jag bara två exempel, men det kanske finns fler!? Kan det ha med perceptionsavvikelser att göra?

3 december 2010, 14:24
Medlem
Ja.
Jag är ju onekligen omogen.
Alltså har jag inte förstånd nog att uppskatta mogna saker.

:idea:

3 december 2010, 14:31
Medlem
Det kan också förklaras med att förenkling stillar det annars enorma perceptionsflödet.

3 december 2010, 15:39
Medlem
Jag är inte helt säker på att jag drabbas av ett enormt perceptionsflöde i alla situtioner. Jag har ju inte problem med koncentrationen, vilket jag mer förknippar det där med att inte kunna filtrera och sila bort saker och ting i informations- och intrycksflödet vi hela tiden översköljs av.

Men vad vet jag?
Jag känner knappt mig själv.

Enkelspårig och naiv passar in på mig.
Inga dolda rum och mångdubbla tvetydigheter här inte.
Jag är helt enkelt inte en speciellt avancerad typ av människa.

Idag blir det skinkpaj med extra mycket ost.

4 december 2010, 18:18
Medlem
Katastrofpaj!
Pajformen håller inte tätt längre vilket resulterade i ett äggstanningshav alldeles nyss.
Nu är den i ugnen i allafall.

4 december 2010, 19:52
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Katastrofpaj!
Pajformen håller inte tätt längre vilket resulterade i ett äggstanningshav alldeles nyss.
Nu är den i ugnen i allafall.
Äggande att nyttja en paj form?
Går även att göra paj i gratängform om nöden kräver.

4 december 2010, 20:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.