Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Författare |
Meddelande |
ford
Medlem
|
Re: De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
En sak kan jag däremot möjligtivs hålla med dig om, Flia och det är det där om att flyktingar kanske inte alltid får lära sig vad som är våra ömma punkter, så att de kan undvika dom.
Har du något förslag på hur det skulle kunna förbättras? (OBS! denna fråga är inte sarkastiskt menad!!!)
|
4 december 2010, 17:39 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Vad är våra ömma punkter? Går de sammanställa?
|
4 december 2010, 17:44 |
|
|
ford
Medlem
|
Individualism, jämlikhet och jämställdhet, respekt för rättssamhället (något som av fullt förståeliga skäl inte är självklart för någon som kommer från en diktatur eller ett skarpt korrupt samhälle t.ex.) att vi inte håller på med blodshämnd och barnsligheter utan ser rationellt och pragmatiskt på konflikter, och konkrurenssituationer för att ta ex...
|
4 december 2010, 18:01 |
|
|
Flia
Medlem
|
Tvättstugan är ju en klassiker, man bokar tid och har slutat innan tiden är ute.... Vår revirgräns på 54 cm, många andra länder har en mycket kortare gräns. Kvinnors och barns rättigheter är något som självklart är svårt att förstå, men som man inte ska kritisera högt. ..... är vad jag kommer på just nu...
|
4 december 2010, 18:16 |
|
|
Ufo
Medlem
|
"jämlikhet och jämställdhet". Funkar inte som argument. Exempel Medan du ser på Islam som ett kvinnoförtryck så ser muslimerna det som en solidarisk skyddsmekanism för att skydda kvinnorna ifrån våldsbrott. Här skall du förklara varför de skall låta den viktigaste biten i en familj riskera utsättas för något så hemskt som våldtäkt. - Skyddar inte svenskar sina flickvänner?"respekt för rättssamhället" Hur vanligt är det med olaglig fildelning?
|
4 december 2010, 18:26 |
|
|
ford
Medlem
|
Tvättstugan och revirgränsen är egentligen skitsaker: tvättstugan därför att vi svenskar (framförallt den yngre generationen) inte är ett dugg bättre och den s.k. "revirgränsen", alltså hör nära en främmande människa man får ställa sig är just en skitfråga och egentligen inget att göra någon stor grej av, utan bara att rycka på axlarna och acceptera att "de har en annan kultur".
Det du nämner om kvinnors och barns rättigheter är däremot betydligt allvarligare saker och det är lite den sortens grejer jag är inne på när jag pratar om oacceptabla kulturkrockar, detta tillsammans med klantänkande, hämnd (och inte minst då blodshämnd) o.s.v. Sådant funkar inte i vårt samhälle, liksom det inte funkar att (för att ta ett självupplevt exempel) kräva att te.x. en yngre svensk kollega skall fungera som "dräng" och "passupp" åt en, bara för att det går till så i ens hemland.
-Så här långt kan vi väl ändå vara överrens?
|
4 december 2010, 18:27 |
|
|
ford
Medlem
|
| | | | Ufo skrev: "jämlikhet och jämställdhet". Funkar inte som argument. Exempel Medan du ser på Islam som ett kvinnoförtryck så ser muslimerna det som en solidarisk skyddsmekanism för att skydda kvinnorna ifrån våldsbrott. Här skall du förklara varför de skall låta den viktigaste biten i en familj riskera utsättas för något så hemskt som våldtäkt. - Skyddar inte svenskar sina flickvänner?"respekt för rättssamhället" Hur vanligt är det med olaglig fildelning? | | | | |
Nu är vi här igen, du lägger ord i min mun, som jag inte ens uttalat. Jag har knappt ens nämnt ordet "Islam" i detta sammanhang, däremot folkgruppen araber (av inte minst kristna syrier verkar vara ganska duktiga på att pryla sina fruar). Tycker du inte det är kvinnoförtryck att i vissa fall förbjuda sin fru att arbeta och i vissa andra fall låta henne jobba, men konfiskera hennes pengar och dela ut dem som fickpengar vid behov, att slå sin hustru och kräva att hon skall ha sex med en, så fort man vill, att förbjuda henne att gå längre än till affären på egen hand och att utsätta sitt ex för dödshot och förföljelse, alternativt hedersmörda sin dotter, därför att ovan nämnda kvinnor betett sig som "horor" i ens egen värld, dessutom med hela släktens stöd och goda minne. Det är nämligen sådant här jag refererar till och det är mer vanligt förekommande än vad du tror. Jag har dessvärre haft "förmånen" att se, känna till och uppleva sådant i min egen omgivning (på jobbet/praktikplatser, bl.a. och då pratar jag inte om min albanska kollega, som mig veterligen inte slår sin fru, utan "bara" tar hennes pengar och kontrollerar henne).
|
4 december 2010, 18:39 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Ja, det där är ett djävla otyg.
Och jag vill till Flias punkter lägga en kollektivistisk syn på människan, där det där med köns- och rigida åldersroller får en "naturlig" plats som det inte får i en syn som bygger på individualism och någorlunda fritt val.
Men du kan ju inte undra på att man kanske inte vill diskutera det med en människa som visar en tendens att döma främmande människor samfällt just efter sådana kollektivistiska kriterier som samma person aldrig skulle drömma om att döma sina egna efter. Jag antar att du vet hur oresonliga de som verkligen är främlingshatare kan vara på just den punkten, och man vill ju inte att det man säger, när man försöker ge ord åt även annat än det man vanligtvis brukar tvingas ständigt försvara, ska missbrukas i människo-ovänliga syften.
Samma sak gäller ditt bruk av det där uttrycket "PK", som i sak är för vagt för att uttrycka någonting vettigt och i känsla är ett skällsord som betyder "ni som inte kan se och tänka själva". Du kan inte använda det uttrycket om du vill framstå som seriös, utan du måste i så fall rent ut beskriva det du skulle ha menat med det, om du hade använt det.
|
4 december 2010, 18:48 |
|
|
Zombie
Moderator
|
fortsätter på svaret till fordVilket ingen av oss har förnekat heller. Ser du det? Och reflekterar du i så fall över hur det stämmer eller inte stämmer med din föreställning om "PK"? *svär över kort redigeringstid*
|
4 december 2010, 18:55 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Det där funkar inte i något rättssamhälle. Men i länder som har en låg rättssäkerhet ges dessa saker större utrymme. Allt för att skydda sin familj. Hämnd är förövrigt mycket vanligt bland svenskar också. Det fungerar så även i svensk kultur. De unga skall uppfostras till starka individer. Helt rätt, jag valde att dra till med ett extremt exempel för att visa att det finns två sidor på myntet. Det du upplever som arrogans och ett sätt att trycka ner dig, kan mycket väl ha en välvillig och varm syn mot dig.
|
4 december 2010, 18:57 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|