Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Författare |
Meddelande |
ford
Medlem
|
Re: De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Damn! Du är precis som min familj som förbjudit alla självständiga (=ej vänsterorienterade) tankar under hela min uppväxt: skäller ut en och går till personangrepp istället för att diskutera, när det framförs andra åsikter än de egna, i synnerhet när man diskuterar invandring. Det tog mig lång tid att bli en självständigt tänkande individ av ovan nämnda anledning, men när jag väl börjar bli det och ifrågasätter tidigare "sanningar" så klarar du inte att argumentera, utan väljer att hoppa på mig och bemöta mig med dina egna fördomar. Känns som att du har ganska mycket gemensamt med min far och mina syskon, vad gäller detta.
Senast redigerad av ford 4 december 2010, 00:23, redigerad totalt 1 gång.
|
4 december 2010, 00:22 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Vad med alla skåningar som sysslar med hedersmord, hustrumisshandel, asociala beteenden på jobbet mm? Vad med dessa aggressivt provinsialistiska agrarfascistiska uttalanden?
|
4 december 2010, 00:23 |
|
|
ford
Medlem
|
Se inlägg ovan, jag efterlyser faktiskt en seriös diskussion, det måste man kunna ha även om man har olika infallsvinklar.
Att fördöma folks åsikter leder inte till något konstruktivt, det vet jag av egen erfarenhet. Resultatet blir bara att fok från början slår ifrån sig totalt och hävdar rakt motsatta åsikter i rent försvar mot vad de uppfattar som förtryck (jag var faktiskt råmoderat på gymnasiet, i ren protest mot inte minst min äldsta brors och min fars tämligen dogmatiska och intoleranta (mot oliktänkande) vänstervridning, för att efter många års påtryckningar istället bli dogmatiskt indoktrinerade, som ett resultat av långvarig exponering för hjärntvätt och påtryckningar (you know the rest, om ni har hängt med på aspergerforum).
-Jag antar att det inte är det ovanstående du eftersträvar, när du diskuterar på ett forum?
|
4 december 2010, 00:32 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Nej, jag drar inte slutsatser på samma sätt som du gör och jag delar inte din uppfattning om invandring etc. Så fort en invandrare gör fel så beror det på hans främmande kultur, om en svensk gör samma fel förklarar man det med freudianskt hittepå. Det är precis det tankefelet du gör och nu försöker du tala om för motdebattörerna vad de ska tycka.
Stolpe ut...
|
4 december 2010, 00:50 |
|
|
Flia
Medlem
|
En aspie från Norge? (för jag antar att aspies från Sverige går bra?) Eller måste man vara svarthårig kanske? Segregering och utanförskap är politikens fel, inte invandrarnas.
|
4 december 2010, 01:52 |
|
|
ford
Medlem
|
Visst, stäng öronen och förlöjliga den som inte delar er uppfattning, istället för att ta en seriös diskussion, det är också en debatteknik, som man kan använda sig av. Det är just den typen av härksarteknik som min familj har kuvat mig med under min uppväxt och som väldigt många på det här forumet har anklagat mig för att använda, vid tidigare tillfällen...
Ett alternativ till detta är att lyssna man på vad den andre säger, vilket inte nödvändigtvis måste innebära att man håller med och försöker bemöta med sakliga motargument, efter att själv ha reflekterat kring vad den andre egentligen kan tänkas mena och vad för typ av erfarenheter som har lagt grunden till hans/hennes åsikter. Jag är faktiskt mottaglig för argument, även om det givetvis inte nödvändigtvis innebär att jag per automatik kommer att hålla med, eller låta mig övertygas, såvida den andra sidan inte lyckas vinkla saken från ett perspektiv jag inte tänkt utifrån tidigare och som jag själv, efter lite reflekterande kan se som rimigt, alternativt om n lyckas presentera övertygande fakta, som jag inte känt till sedan innan (vilket även kan vara en berättelse utefter egna erfarenheter). Kom dock bara ihåg att folk inte är inskränkta bara för att de inte delar ens uppfattning, eller köper ens argument, under förutsättning att den ni diskuterat med trots allt har lyssnat och tänkt över det ni sa.
Samtidigt förutsätter jag att även ni lyssnar och funderar igenom vad jag säger, utan att nödvändigtvis hålla med. I detta ingår även att verkligen försöka sätta sig in i- och förstå vad den andre verkligen menar och hur han/hon har tänkt istället för att dra förhastade slutsatser, grundade på förutfattade meningar.
-Kan vi skaka hand på att höja nivån på denna diskussion, från och med nu?
|
4 december 2010, 15:04 |
|
|
ford
Medlem
|
Med mitt senaste inlägg i åtanke. Om vi nu förutsätter att du har slutat döma mig utefter hur schablonbilden av en sverigedemokrat (ett parti som jag inte ens sympatiserar med) ser ut, enligt mångas födomar och att du verkligen läst mina inlägg på ett kritsikt/reflekterande sätt, utan några fördomar.. Kan vi då börja den efterlängtade, seriösa diskussionen, där vi tar varandra på allvar och inte drar förhastade slutsatser om motparten? Bra, jag börjar: Med anledning av ditt här citerade inlägg, så är jag den första att hålla med om att politiken och inte minst faktisk diskriminering har en mycket stor roll vid uppkomsten av sociala problem. Det såg vi inte minst här i Sverige, för väldigt många år sedan, när vi hade ett statarsystem och fabriker med arbetare som behandlades mer eller mindre som slavar och som levde under usla förhållanden, så självklart är stigmatiseringen av invandrare och det faktum att många inte ens får en chans att få ett jobb och komma in i det svenska samhället en mycket viktig orsak till många av de problem som finns i invandrartäta områden. Jag hävdar dock, utefter mina egna erfarenheter att detta inte är den enda förklaringen, utan att det finns ytterligare en dimension; nämligen kulturellt präglade värderingar, att ta hänsyn till i detta samanhanget. Med det menar jag inte de klassiska "dryg bonntölp" argumenten om påstått arbetsskygga invandrare, som bara kommer hit för att lyfta bidrag, för det är rent nys och skitsnack, även enligt min mening. Snarare är det så att väldigt många faktiskt vill jobba, men inte får chansen. Nej, de problem jag talar om är just när man tar med sig patriarkala, hierakisak och odemokratiska värderingar, samt en totalt bristande respekt för lagar, myndigheter och bestämmelaser, som kanske är befogad om man lever i en dikatatur, men som ställer till stora problem här i Sverige. Även utpräglade idéer om klantänkande, hämnd och så vidare har jag sett tydliga exempel på och inte heller sånt är önskvärt i vårt samhälle. Ni kan försöka övertyga mig om att jag har fel, men gör det i så fall med argument, inte genom förhjastade slutsatser om mina egna tankar och värderingar, förlöjliganden o.s.v.
|
4 december 2010, 15:26 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Beror på. Vill du diskutera hur integerationen fungerar och hur man kan påverka den är jag på. Men du slinter hela tiden över till i begreppet "hur många som får komma hit" Och det intresserar inte mig. Då får du hellre hålla en monolog.
|
4 december 2010, 16:16 |
|
|
Flia
Medlem
|
Och jag hävdar att det inte ska spela någon roll vad de har för värderingar när de kommer hit. Deras skyddsbehov är det enda som ska spela nån roll tycker jag.
De som kommer av ekonomiska skäl för att arbeta (eller råna banker) bör försöka leva efter våra normer. Men de som behöver skydd ska tas om hand, och sen hjälpas att kunna komma tillbaka till sitt land. Oavsett vilka moralkoder de har.
Men även där är det vi som har misslyckats. I alla länder finns vissa saker man inte bör säga eller göra. Flyktingarna får inte lära sig vilka våra ömma punkter är - hur ska de då kunna anpassa sig?
|
4 december 2010, 17:05 |
|
|
ford
Medlem
|
Nu börjar det likna något, det var en sån här, seriös diskussion jag efterlyste, inte meningsmotståndare som ger upp sina egna ståndpunkter, för att jag skulle bli nöjd. Ok, du har en välmenande tankegång och det har jag full respekt för, det är en god tanke att man skall ta hand om alla som har skyddsbehov. Problemet, som jag ser det (utefter mina personliga värderingar) är bara det att jag anser att vi även måste vara rädda om vårt eget land, både med oss "etniska svenskar", som alla välintegrerade första, andra och tredje generationens, so on invandrare i åtanke. Grejen är även den att jag faktiskt hört en hel del väl integrerade invandrare som själva sagt att de tycker att vi tar in för många nya, just med tanke på kulturkrockar och andra negativa konsekvenser för vårt samhälle, men jag har full repspekt för din åsikt, oavsett vilket. Dock anser jag det vara rimligt att kräva att de som kommer hit anpassar sig till det svenska samhället och inte tvärtom och klarar man inte av det, därför att det står i strid med ens egna värderingar så har man kanske valt fel land att bosätta sig i, inget konstigt så långt, enligt mitt synsätt. I de flesta andra länder hade detta för övrigt varit vad som hade gällt för oss svenskar, om vi kom dit som flyktingar. Och som jag har sagt tidigare, så ligger inte problemet i att folk äter andra maträtter, lyssnar på annan musik, klär sig annorlunda och/eller firar andra högtider. Problemen kommer när man tar med sig för oss oacceptabla traditioner och värderingar, av det slag som nämnts tidigare och ibland inte ens nöjer sig med att praktisera dem i den egna gryuppen, utan även låter det drabba infödda svenskar, på olika vis.
|
4 december 2010, 17:36 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|