Ny tråd Svara på tråd  [ 218 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 22  Nästa
De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Så du anser att hans fru och barn skall straffas och skickas ut ur landet för att han är knäpp?

3 december 2010, 22:42
Medlem
Jag anser inte att man skall slänga ut någon överhuvudtaget, däremot att man bör överväga att låta bli att ta in fler.

3 december 2010, 22:43
Medlem
ford skrev:
-Börjar du se dimensionerna nu, kanske?

<Snäll> var ett exempel. <Fostran> är ett annat. Jag säger inte att man ska bortse från hur din kollega är präglad av kulturen, men det finns lite mer än det bakom beteenden.

3 december 2010, 22:49
Medlem
Det jag försöker säga är ju att han innerst inne verkar vara en ganska hygglig kille, som dock beter sig jävligt pantat utan att skämmas för det, därför att det, enligt det synsätt som han fått indoktrinerat är ett korrekt beteende, medan det är vi svenskar som är pantade om man frågar honom.

-Skall man förneka sådana iakttagelser, bara för att de inte stämmer överrens med en PK-världsbild?

3 december 2010, 23:09
Medlem
Det finns fostran som begränsas till vissa delar av jordklotet, men du lägger ALL vikt på den delen. Du har glömt att vi visst får uppleva samma saker som albaner gör, vi har delvis samma liv som andra etniciteter.

Senast redigerad av dia3 3 december 2010, 23:16, redigerad totalt 1 gång.

3 december 2010, 23:15
Medlem
Jag skäms inte heller över att jag vägrar att hymla om det faktum att araber (åtminstone med härkomst från vissa länder) verkar ha en helt annan kvinnosyn, än vad vi har, även involverande det faktum att hustrumisshandel skulle vara något "normalt" och att jag just därför hade ansträngt mig till det yttersta för att undvika att min ev dotter blev ihop med en man av sådan härkomst.

3 december 2010, 23:16
Medlem
ford skrev:
Fråga till Krigis och Flia:

Hur många människor med ursprung från arabländer och/eller kosovo/bosnien har ni umgåtts med under någon längre tid egentligen?

Så många så att ni kan ha en egen uppfattning, och inte bara utgå fårn att alla människor har samma grundläggande värderingar och referensramar, som vi svenskar, eller bara några ytliga kontakter som gör så att ni även i framtiden kan förneka att det här rör sig om människor som oftast har blivit fostrade in i ett tänk som inte alls passar in här i sverige?

-Nej, trodde väl det... :roll:

Jag har alltid haft folk med annat ursprung omkring mig. För det första är jag själv andra generationens invandrare med en tysk förälder. Tyskland är väldigt olikt Sverige kan jag tala om. Jag är uppväxt med sk kulturkrockar.
Jag föddes i en stockholmsförort, där är det inget ovanligt med invandrare...
Sen dagis har jag haft invandrare omkring mig. I högstadiet var jag polare med en snubbe som kom direkt från Bosnien. Vill minnas att han (och de andra invandrarna) var bra mycket mer belevade än de skånska infödingarna. Jag och bosniern brukade spela schack på rasterna, infödingarna brukade spotta snus på väggarna och varva mopeder.

Minns också flera episoder där enstaka invandrare blev direkt förföljda och misshandlade av vanliga svenskar, det var en riktig lynchstämning ibland skulle jag vilja påstå. En episod glömmer jag aldrig: när jag väntade på att slöjdlektionen skulle börja kom det in en muslimsk tjej med slöja. Hon hade sin pappa med sig. Runt omkring stod det etniska svenskar och glodde som blodtörstiga hyenor. De bara väntade på en signal så de kunde anfalla, man kunde skära stämningen med kniv.
Evigt hakkorsklotter var det också.

Senare på folkhögskolan, eller snarare folkhögskolorna, fanns det folk av alla nationaliteter.
Bl.a blev jag polare med en somalier, en medelålders irakier, mfl. Det var bosnier, finnar, finska zigenare, afrikaner från olika delar av Afrika, thailändare etc. Och kan du tänka dig - inga konflikter baserade på ursprung, inget snus på väggarna, inget hakkorsklotter, ingen som blev förföljd pga sitt ursprung.

Jag har krökat med och umgåtts med rosengårdare, varit i moskeer etc.

Om du känner dig som en helsvensk arier utan närmare erfarenheter av invandrare och andra kulturer får det stå för dig, blanda inte in mig i din världsbild tack.

F.ö tycker jag att inskränkta rasistiska skåningar av Sjöbosnitt är det mest ociviliserade som finns.

Senast redigerad av Krigarn 3 december 2010, 23:21, redigerad totalt 1 gång.

3 december 2010, 23:18
Medlem
ford skrev:
Jag skäms inte heller över att jag vägrar att hymla om det faktum att araber (åtminstone med härkomst från vissa länder) verkar ha en helt annan kvinnosyn, än vad vi har, även involverande det faktum att hustrumisshandel skulle vara något "normalt" och att jag just därför hade ansträngt mig till det yttersta för att undvika att min ev dotter blev ihop med en man av sådan härkomst.

Att du sedan härleder hustrumisshandeln från kvinnosynen och inte från allmän aspierage orsakad av Loopias jävla driftstörningar tyder ju på att du fastnat i tänket bara.

3 december 2010, 23:21
Medlem
Smatidigt vill jag påpeka att ingen hade blivit gladare än jag, ifall mina ovan nämnda påståenden gick att motbevisa på ett objektivt sätt, men jag anser mig både ha sett, hört och upplevt tillräckligt mycket ute i verkligheten, för att få en världsbild som inte helt stämmer överrens med kulturskribenternas längre.

Kan ni motbevisa det jag sagt så blir jag som sagt bara glad, därför får ni hemskt gärna posta inlägg och länkar som genom konkreta exempel kan mostsäga mina påståenden, alltså inte statistik, diagram och annat som ibland inte verkar ha den verklighetsanknytning man kunde önska.

3 december 2010, 23:22
Medlem
Exakt vad är det du vill ha motbevisat?

3 december 2010, 23:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 218 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 22  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.