Re: De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Jag har alltid haft folk med annat ursprung omkring mig. För det första är jag själv andra generationens invandrare med en tysk förälder. Tyskland är väldigt olikt Sverige kan jag tala om. Jag är uppväxt med sk kulturkrockar.
Jag föddes i en stockholmsförort, där är det inget ovanligt med invandrare...
Sen dagis har jag haft invandrare omkring mig. I högstadiet var jag polare med en snubbe som kom direkt från Bosnien. Vill minnas att han (och de andra invandrarna) var bra mycket mer belevade än de skånska infödingarna. Jag och bosniern brukade spela schack på rasterna, infödingarna brukade spotta snus på väggarna och varva mopeder.
Minns också flera episoder där enstaka invandrare blev direkt förföljda och misshandlade av vanliga svenskar, det var en riktig lynchstämning ibland skulle jag vilja påstå. En episod glömmer jag aldrig: när jag väntade på att slöjdlektionen skulle börja kom det in en muslimsk tjej med slöja. Hon hade sin pappa med sig. Runt omkring stod det etniska svenskar och glodde som blodtörstiga hyenor. De bara väntade på en signal så de kunde anfalla, man kunde skära stämningen med kniv.
Evigt hakkorsklotter var det också.
Senare på folkhögskolan, eller snarare folkhögskolorna, fanns det folk av alla nationaliteter.
Bl.a blev jag polare med en somalier, en medelålders irakier, mfl. Det var bosnier, finnar, finska zigenare, afrikaner från olika delar av Afrika, thailändare etc. Och kan du tänka dig - inga konflikter baserade på ursprung, inget snus på väggarna, inget hakkorsklotter, ingen som blev förföljd pga sitt ursprung.
Jag har krökat med och umgåtts med rosengårdare, varit i moskeer etc.
Om du känner dig som en helsvensk arier utan närmare erfarenheter av invandrare och andra kulturer får det stå för dig, blanda inte in mig i din världsbild tack.
F.ö tycker jag att inskränkta rasistiska skåningar av Sjöbosnitt är det mest ociviliserade som finns.