Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Författare |
Meddelande |
Flia
Medlem
|
Re: De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Och det du läste om Kosovoalbanerna? Var det skrivet 2010 av någon som verkligen vet hur det är nu? Vad jag menar är att skildringar av specifika kulturer oftast handlar om hur det sett ut förr. Läser du om svensk kultur så får du reda på hur man dansar i Dalarna - det är ju inte särskilt representativt, eller hur!
|
3 december 2010, 01:47 |
|
|
ford
Medlem
|
Jag minns inte exakt var jag läste det, men jag kände igen så gott som alla sidor hos min kollega i beskrivningen och det verkar ganska osannolikt annars att man som jag, för inte så längesedan en starkt indoktrinerad "PK-människa", skulle ha dragit någon förhastad slutsats om man först har börjat ifrågasätta sin värlsbild på grund av sådant man själv sett och upplevt med egna ögon, inte genom hörsägen och rykten/skvaller och därefter börjar googla på ämnet och får alla sina egna och självständigt uttänkta slutsatser bekräftade av det andra har skrivit, helt oberoende av en själv.
|
3 december 2010, 11:55 |
|
|
Flia
Medlem
|
Ford: Jag föreslår att du försöker få kontakt med honom, prata om varför han är här och vad han upplevt.
Hur han är som människa kanske blir ointressant om du inser varför.
Jag har jobbat med fullständigt omöjliga män från somalia, som omöjligt kunde lyssna på en kvinnas förslag, än mindre ha en kvinna som arbetsledare. Att det var jobbigt och krävde en del ovanliga lösningar gör väl inte att de hade mindre hjälp-behov?
Eller den lite tokiga, bacillrädde, kurden som inte kunde sätta sig utan att först torka rent. Han kunde plocka undan saker som inte skulle plockas undan, ordna saker vid fel tillfällen. När man visste att det berodde på hans upplevelser av tortyr så blev det begripligt. Hos oss kunde han ändå få lite lugn och ro.
Ska vi skicka ut honom bara för att han kommer från en annan kultur och uppför sig konstigt ?
|
3 december 2010, 17:01 |
|
|
nallen
Medlem
|
Om infödda svenskar stör sig på det, ja.
|
3 december 2010, 17:41 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Varför inte skicka ut nallen på samma gång? Det händer att den här infödda svensken stör sig på honom. Och tycker sig ha märkt att han inte är ensam om det. Och nallen torde inte ens riskera något värre än vanlig nöd; troligen inte ens det med hans härkomst och datakompetens.
|
3 december 2010, 18:04 |
|
|
ford
Medlem
|
Jag tycker du yttrar dig utan att ha alla fakta på bordet i det här fallet. 1. Jag är man och drabbas inte själv av hans kvinnosyn, den bara stör mig. Däremot drabbas jag av hans hierarkiska idéer, där han anser sig vara något slags "mäster" bara för att han är äldre än mig och fast anställd, varför jag skall komma på kommando och släppa alla mina arbetsuppgifter, så fort han skriker om hjälp med minsta skitsak och det oavsett situation, Det handlar också om att jag skall passa upp honom, vara den ende av oss två som städar i den personallokal, som vi två delar, servera honom kaffe o.s.v. Han har också klargjort att han tycker det är fel att jag och alla andra som är yngre och/eller säsongare har så "hög" lön och anser att han ensam borde göra alla dom "finare", lite mer ansvarsfulla arbetsuppgifterna, medan vi andra bara skall göra det tråkiga skitgörat o.s.v. Han har inte ens respekt för chefen, utan anser att han borde ha haft hans jobb och att det bara är för att han är "svartskalle" (som han själv uttrycker det), som han inte har den tjänsten, trots att han saknar både utbildning och nödvändiga egenskaper för att kunna vara chef. Han sätter sig till och med över chefen och kan få för sig att "bestämma" att jag skall göra tvärs emot vad chefen sagt, om han har en annan åsikt, trots att han formellt sett överhuvudtaget inte är överordnad mig och han gör likadant mot alla andra också, för dne delen. 2. Folk HAR försökt prata med honom en halv miljon gånger, med det leder inte till någon förändring, bara till att han, helt övertygad om sin egen förträfflighet förklarar varför han tycker att saker skall ske på dom villkor han bestämt, undeförstått "take it or leave it" ungefär. 3. Som du ser ovan handlar det förutom mycket annat om ett rent associalt och oacceptabelt, arrogant översittarbeteende och inte några "lustiga grejer" som t.e.x. om någon måste torka av en stol, innan han sätter sig på den. 4. Han är INTE flytking, utan har bott i Sverige i 25 år och har ett stort fint hus hemma i Kosovo, som han fått ihop pengar till genom svartjobb, samt genom att konfiskera sina vuxna barns pengar. -Kanske skulle man ta reda på fakta, innan man yttrar sig ibland? *lätt sarkastisk*
|
3 december 2010, 19:25 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Det är fullt förståeligt att du stör dig på den här individen, men faktum är att det finns många svenskar som är likadana.
|
3 december 2010, 19:34 |
|
|
ford
Medlem
|
Visst finns det, men i det här fallet står det klart och tydligt att det allmänna "skitstövleriet" till stor del är kulturellt betingat.
|
3 december 2010, 20:14 |
|
|
Flia
Medlem
|
Svenskt skitstövleri och hierarki-bevarande finns på varenda industri och arbetsplats. Det kallar jag kulturellt betingat, eftersom ett otal svenskar ägnar sig åt det.
|
3 december 2010, 20:28 |
|
|
ford
Medlem
|
Fråga till Krigis och Flia: Hur många människor med ursprung från arabländer och/eller kosovo/bosnien har ni umgåtts med under någon längre tid egentligen? Så många så att ni kan ha en egen uppfattning, och inte bara utgå fårn att alla människor har samma grundläggande värderingar och referensramar, som vi svenskar, eller bara några ytliga kontakter som gör så att ni även i framtiden kan förneka att det här rör sig om människor som oftast har blivit fostrade in i ett tänk som inte alls passar in här i sverige? -Nej, trodde väl det...
|
3 december 2010, 21:14 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|