Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Författare |
Meddelande |
sugmundfreud
Medlem
|
Re: De alltmer ökade personrånen med rasistiska motiv
Ändå sitter du och säger att vi har råd och plats. Inte logiskt. Då menar du ju att någon annan ska ha råd och plats, och det är ju lätt att sitta och säga det. När du vet att du kommer att slippa ta ansvar öht när familjen Abdi Diriye Jama på 12 personer anländer från Somalia. Förstår du hur jag menar? Att det är lite galet att folk sitter och säger att det är klart vi har råd och plats men så alltid underförstått fast inte hos mig...
|
2 december 2010, 01:10 |
|
|
Flia
Medlem
|
Sverige har råd. Min kommun har råd att ta emot alla 12. I mitt hus finns kommunägda lägenheter. Så de får gärna bo här.
|
2 december 2010, 01:27 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Under år 2009 hade vi en deflation på 0.3% Vilket betyder att pengarna tom har ökat lite i värde. Länk.
|
2 december 2010, 01:38 |
|
|
Ufo
Medlem
|
För att vi har en blå regering. Dom är VÄLDIGT TYDLIGA på att staten inte skall bekosta sånt som marknaden kan sköta själv. Järnvägen skall bekostas av de som nyttjar den. Samma sak med vägar skola sjukvård, hela den samhällsekonomiska modellen bygger på att staten inte går in med pengar.
|
2 december 2010, 01:55 |
|
|
ford
Medlem
|
Som du ser i det fetstilta och kursiva så inser du säkert vilka jag menar, kosovoalbaner som beter sig som idioter, med andra ord. Däremot så har jag läst på en del om deras kultur, för att bättre kunna förstå min jobbiga kollega och det har visat sig att där finns väldigt mycket inslag av klantänkande, hedersförtryck (om än inte i så pass extrema uttryck som hedersmord och hustrumisshandel; den som inte lyder sin man eller far blir "bara" utstött ur gemenskapen och allmänt bespottad), hämnd, hierarkier och patriarkat. Denna läsning ledde enbart till att jag fick mina egna iakttagelser bekfräftade, om än de gav en förklaring till hans beteende och människor med den typen av värderingar passar inte in i ett land präglat av jämlikhet, individualism och pragmatiskt tänkande, därför är jag tveksam till att ta in fler människor med den typen av värderingar, åtminstone om vi inte vill ha ett helt annat Sverige, än det vi har idag.
|
2 december 2010, 09:32 |
|
|
ford
Medlem
|
Nej, egentligen har jag ingenting emot att vi tar emot invandrare, men de måste komma från kulturer som fungerar ihop med den svenska, under förutsättning att de individer som kommer inte är väldigt vidsynta och verkligen gör allt för att förstå svenska värderingar och anpassa sitt beteende till vad som funkar i vårt land (gärna kebab och ramadhan, men inget kvinnoförtryck och liknande, för att ta ex.).
Med tanke på hur pass vidsynta de flesta av oss svenskar är gentemot andra kulturer och det faktum att vi människor i grund och botten är ganska lika, så inser man dock ganska snabbt att den här vidsynta skaran av människor med signifikant annorlunda kulturell fostran mot vad som är gångbart med svenska värderingar kommer att vara ganska liten.
|
2 december 2010, 09:49 |
|
|
ford
Medlem
|
Med andra ord: om ryssarna skulle anfalla ett baltiskt land, så skulle jag gärna ta emot nämnda balter med svängdörr in till sverige, t.ex. Men om det blir krig i ett land präglat av värderingar som inte är ok här i sverige skulle jag vara mycket mer tveksam och kanske försöka se om det finns något annat sätt att hjälpa dessa människor på (bistånd, fredsbevarande insatser, etc.), inte av elakhet, men därför att vi även måste tänka på oss själva och vårt eget lands bästa, som jag ser det.
|
2 december 2010, 09:58 |
|
|
nallen
Medlem
|
Tja... infastrukturen måste ju förvaltas oavsett vem som äger den och för tillfället är det staten som äger den (och trafikverket som är statta att förvalta den). Att sen alla inblandade parter har skrivit avtal som på olika sätt är dåliga, det är nåt som de borde få lida för själva. Det övriga är sånt som marknaden inte kan göra bättre (och det inte bara av ekonomiska skäl).
|
2 december 2010, 11:32 |
|
|
Eremit
Medlem
|
| | | | Citera: Vad snackar du för skit egentligen *sur, men hittade inte någon smiley som beskrev detta känsloläge*
För det första var det inte jag som startade denna tråd, utan Orion. För det andra är det där snacket om att skåningar är bättre än alla andra huvudsakligen trams och jargong, men samtidigt en hint mot de (ganska många faktiskt) människor uppifrån landet som ser ner på oss skåningar i allmänhet, och den skånska dialekten i synnerhet. Att du inte fattar det där med ironi, "glimten i ögat" och dissningar/rå men hjärtlig jargong kan inte jag hållas ansvarig för.
För det tredje har jag aldrig dragit alla invandrare över en kam, då skillnaden mellan två olika invandrargrupper kan vara lika stor som skillnaden mellan en viss invandrargrupp och "svennar". Det var främst kring kosovoalbaner jag drog en viss generalisering, baserat på deras kulturella värderingar. För ja: det finns något som heter kultur inom alla folkgrupper, vilket bl.a. innebär att alla som tillhör en viss kultursfär fått sig vissa grundläggande värderingar, genom vår uppfostran och vissa kulturer är mer kompatibla med varandra än andra, det är objektiv fakta och inga åsikter.
-För övrigt, vad gäller sverigedemokraterna så är de en samling idioter, som vill dra ner på integrationsstödet för invandrare, inte minst vad gäller hjälp att komma ut på arbetsmakrnaden, smatidigt som de klagar högljutt på "ghetton", "mångkutlurens baksidor" och invandringsrelaterade, sociala problem överhuvudtaget. Med deras briljanta idéer om minskat stöd för invandrare, att komma in i det svenska samhället kommer man bara att förvärra dessa problem.
Det som de däremot har rätt i är att vi kraftigt borde begränsa invandringen, om vi skall hinna med att integrera dem som redan kommit hit.
Det var just det där om kosovoalbanerna jag hängde upp mig på. För att en idiot försöker försvara sitt översitteri med att "det är är kosovoalbanskt", betyder det inte att det är sant. Dessutom är det kanske, möjligen, olika mellan olika kosovoalbaner. Ungefär som att du och jag är olika?
Och "Ut med packet"? Vilket pack? Kosovoalbaner som är idioter? Alla kosovoalbaner?
Har någon av er någonsin varit med om ett krig? Levt under diktatur? Nog fan har vi plats och pengar nog för att rädda människor som varit med om helveten som vi aldrig ens kan tänka oss?
Att sen den svenska modellen är att sätta ihop dem i flyktingförläggningar, förbjuda dem att arbeta och dessutom kastar bajs på dem när de visar sig utomhus...... är väl inte deras fel? | | | | |
För det första så sa jag FORD, inte FIA, lär dig läsa vad som står men jag erkänner att jag sa fel när jag sa att Ford startade denna tråd. Har JAG någonsin sagt att Skåningar är bättre än alla andra, jag bor ju inte ens i Skåne. Så än en gång Lär dig att läsa vad som står, och vem som skriver vad okay Dina förväxlingar är ju pinsamma. Om du någon gång lär dig att läsa ordentligt ju att det är Ford som skriver att Skåningar är bättre än alla andra, och som verkar dra alla invandrare över en kam, INTE JAG Och sen det du skriver anser JAG, inte Ford nu, att om de har ansenliga skäl för att få komma in, och få stanna i Sverige, t,e,x som du skriver, om de flyr från krig, eller är förföljda av något skäl, så ska de ha rätt att stanna i Sverige. Men kontrollen måste skärpas. Enligt SD:s undersökning så har bara 5% av alla flyktingar, och invandrare som i dag är i Sverige ansenliga skäl till att få stanna i har, enligt Geneve konventionen, ser du inte själv något fel i det. Det du nämner som fly ifrån krig, levt under förtryck,o,s,v ÄR ju ansenliga skäl att få stanna här enligt Geneve konventionen. Men vad alltså SD:s säger är ju att bara 5% av de invandrare/flyktingar som är här idag har de skälen. Resten som du skrivit får du käfta med Ford om, som hävdar det du skriver om okay
|
2 december 2010, 12:52 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Är det ett avlägset myller jag hör?
|
2 december 2010, 13:00 |
|