Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Zombie skrev:
Vilken förmaning? Och i övrigt skrev jag att folkdynga är utmärkt gödsel och att jag aldrig har hört talas om täckta gödselstäder förr. Att folkdynga skulle behöva behandlas annorlunda än annan dynga har jag aldrig hört talas före de moderna föroreningarnas tid och avträden teg jag om. I enklare miljöer är även avträden en rätt ny upfinning, man satt och sket på huk vid dyngstaden eller på en stång eller bräda uppsatt mellan två väggar (och det hörde inte till god ton att titta dit när man såg att platsen var upptagen).


Aha, det var just en sådan, mer detaljerad, beskrivning som jag var ute efter. Tack!


29 november 2010, 16:52
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
@Zombie:
Skriv gärna mer om hur olika stånd skötte sitt stånd, nej, men hur de skötte sitt bajsande, menar jag (och vad som senare hände med resultatet).

Jag har sett att avträden förekommer i boningar för de högre stånden (till exempel, om jag minns rätt, Wiiks slott). Avträdet var byggt i trä några våningar upp (gissningsvis i anslutning till "slottsherrens" (det vill säga den som låtit uppföra slottet för sin egen räkning)) salar (ju finare folk, desto högre upp bor de?) och stack ut en bit från slottsväggen, så att bajset kunde falla fritt. Ibland var även fallet inbyggt, ibland inte.

Det kan tänkas att de då och då behövde rensa nedslagsplatsen!?


29 november 2010, 17:00
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Bra text om Alvastra kloster:
http://www.raa.se/bok/pdf/alvastra.pdf
vilken för övrigt påminner mig om att jag ska bygga en till kapellet ansluten sakristia.

Huvudkomplexet består nu av:
  • kapell
  • sakristia (obyggd)
  • klocktorn (eller någon annan form av möjlighet till sammankallelse)
  • studiesal
  • enskilda studieceller
  • novisernas sovsal
  • novismästarnas respektive celler (i anslutning till novisernas sovsal)
    Titeln novismästare används, möjligen lite slarvigt, som benämning på de munkar som ytterst ansvarar för novisernas utbildning (med allt vad det innebär) och de blir 2 eller 4 till antalet (om jag har förstått det rätt hade de flesta kloster egentligen endast 1 novismästare).
  • priorns och subpriorns respektive celler
    I spelet kallas de överstepräster (en ordinarie och en ersättare).
  • övriga munkars celler (obyggda) (eller gemensamma sovsal, vilken skulle vara enklare att få plats med)
  • tomma celler (obyggda) (eller en extra sovsal) avsedda för när noviserna upptas som munkar
  • observatorium
  • laboratorium
  • kök
  • matsal
  • toaletter (obyggda)
  • tvätt- och badutrymme
  • kloaker
  • biblioteksutrymmen (löst inspirerat av biblioteket i Umberto Ecos Rosens namn (eller egentligen mer av biblioteket i filmen baserad på romanen))
  • trädgårdar

Huvudkomplexet omges, tillsammans med odlingar; musteri/bryggeri; båthus/båtbrygga; avskrädesplats; springbrunn och bäck; jordkällare och någon form av träningslokal för stridskonsten, av en yttre mur. Utvalda delar (till exempel studiesalen) värms upp av eldstäder.


29 november 2010, 17:50
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Jag har förresten bett om att få trådtiteln ändrad till något som bättre passar det i efterhand vidgade ämnet:
"Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!"


29 november 2010, 18:06
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Zombie skrev:
Aah, thär fingom wij thessa dyäffwlsens frästilse än tha! Eller konwnghz Salomonis maa händha.

Jag tycker att jag fick till det rätt bra. 8-)
Kombinationen av en av moderna tiders mest märkliga sexuella perversioner parat med medeltidens något ojämställda kvinnosyn. Fast vem vet vad de gjorde med sina kvinnor redan på den tiden? Perversioner har väl alltid funnits.
Jag hittade även ett passage i texten om en kvinna som har sin månatliga blödning (tror jag de menade) inte fick gå nära en örtagård då skörden kunde förstöras av detta.
Är inte det här ganska samtida med häxjakterna och annat mystiskt?
Zombie skrev:
Ay! Tolken daarlik bok som inthet seghier wm qwinno hoffwod värk. Migh håpas j finnen noghon both vpa eghna handh...

Godha nath och betringh.

Peder Månsson kanske inte hade så mycket samröre med kvinnor så han besvärades av följderna av kvinnors huvudvärk i meningen: "Inte i kväll älskling, jagh haffwa hoffwod wärk."
Zombie skrev:
CodeRedAlert skrev:
Hur skrev man "jag"? Det var väl inte alls I som jag fick för mig?

Iak, jak, iagh, jagh var väl det vanligaste ungefär då. Formerna med -k är äldre, vet inte hur det lät på mäster Peders västgötska (??).

Hur kommer det sig att du är så kunnig i fråga om ålderdomliga språkfrågor?

Jag känner inget jätteintresse över själva språkfrågorna men gud vad intressant det är att läsa om dåtiden och allt vad det innebär...synd att jag inte har förstått att odla det här intresset på riktigt.
Det måste ju finnas en del möjligheter till arbete genom det.
Jag kunde ha blivit musei...kärring av något slag!


29 november 2010, 19:11
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Schueberird skrev:
CodeRedAlert skrev:
Swa straffas En lather oc glömsker oc mykith högfärdogher qvinna
Binth rwmpo harth widher laarith oc smör thina hand wäl mädh olyo oc henne jnstik j arsen
oc när hon haffwer nok oc wräker hoffwodit oc winkar rwmpo, tha bliffwer hon helbridge til at winna segher oc gladher oc waker:-
:idea:


Hmmm... assfisting? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Ja. Hemskt va!
Jag återkommer senare. Ty nu skola jagh skala rothsaker.


29 november 2010, 19:15
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
CodeRedAlert skrev:
Hur kommer det sig att du är så kunnig i fråga om ålderdomliga språkfrågor?


Zombie är en så'n däringa humanist...

CodeRedAlert skrev:
Ja. Hemskt va!


Det är nog inget som jag skulle vilja prova på själv i alla fall. Däremot har jag förstått att ändtarmen kan ta emot mer än man kanske tror. Ett rejält lavemang innan är nog dock en förutsättning.


29 november 2010, 19:37
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Schueberird skrev:
aspiemonolog


En dryckeskällare av något slag behövs också, det vill säga en lämplig förvaringsplats för musten/ölen. Den placeras kanske i klostrets källare, i anslutning till jordkällaren eller under musteriet/bryggeriet.


29 november 2010, 19:41
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Schueberird skrev:
CodeRedAlert skrev:
Ja. Hemskt va!

Det är nog inget som jag skulle vilja prova på själv i alla fall.

Jag hoppar helt klart också över den aktiviteten.
Schueberird skrev:
Däremot har jag förstått att ändtarmen kan ta emot mer än man kanske tror. Ett rejält lavemang innan är nog dock en förutsättning.

Det konstiga är, hur mycket märklig och egentligen helt vidrig information och allehanda detaljkunskaper man ändå besitter, när det gäller allt möjligt sjukt.
Vill jag veta sådana här perversa saker? NEJ.

Men jag vet. Det mesta om det mesta.

Angående din fina aspiemonolog: Det är ju som ett färdigt koncept för ett medeltida epos där det enda som fattas är en fantasifull författare som knyter samman allt du luskat fram och väver en fin historia kring det hela.
(Jag ser allt i bokform. ;) )


29 november 2010, 22:03
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
CodeRedAlert skrev:
Det konstiga är, hur mycket märklig och egentligen helt vidrig information och allehanda detaljkunskaper man ändå besitter, när det gäller allt möjligt sjukt.


Vidrig?


29 november 2010, 22:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron