Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Fikonträd mår bra av människodynga iaf. med tanke på tidigare diskussion:
Träk aff menniskiom är bästh til fikona trä.

Swa straffas En lather oc glömsker oc mykith högfärdogher qvinna
Binth rwmpo harth widher laarith oc smör thina hand wäl mädh olyo oc henne jnstik j arsen
oc när hon haffwer nok oc wräker hoffwodit oc winkar rwmpo, tha bliffwer hon helbridge til at winna segher oc gladher oc waker:-
:idea:


Nu I ffa d[i]äffwllens hoffwod wärk, hoffwodit twnght, skäris öronen mädh kniffwom. I skal soffwa!

Gwdernatta.


29 november 2010, 01:04
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
För jämställdhetens skull kan man med fördel byta ut qvinna mot Gaardzmestaren.

Av Zombies fina översättningar var det den första som jag försökte åstadkomma men den sista var ju faktiskt mycket bättre!

Hur skrev man "jag"? Det var väl inte alls I som jag fick för mig?
Men nu skall jag Soffwa på riktish för jag hava verklish huvudvärkish.


29 november 2010, 01:24
Moderator
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
CodeRedAlert skrev:
Fikonträd mår bra av människodynga iaf. med tanke på tidigare diskussion:
Träk aff menniskiom är bästh til fikona trä.

Swa straffas En lather oc glömsker oc mykith högfärdogher qvinna
Binth rwmpo harth widher laarith oc smör thina hand wäl mädh olyo oc henne jnstik j arsen
oc när hon haffwer nok oc wräker hoffwodit oc winkar rwmpo, tha bliffwer hon helbridge til at winna segher oc gladher oc waker:-
:idea:

Aah, thär fingom wij thessa dyäffwlsens frästilse än tha! Eller konwnghz Salomonis maa händha.

CodeRedAlert skrev:
Nu I ffa däffwllens hoffwod wärk, hoffwodit twnght, skäris öronen mädh kniffwom. I skal soffwa!

Gwdernatta.

CodeRedAlert skrev:
Men nu skall jag Soffwa på riktish för jag hava verklish huvudvärkish.


Ay! Tolken daarlik bok som inthet seghier wm qwinno hoffwod värk. Migh håpas j finnen noghon both vpa eghna handh...

Godha nath och betringh.

CodeRedAlert skrev:
För jämställdhetens skull kan man med fördel byta ut qvinna mot Gaardzmestaren.

Ah. Hvar köper man thet mestarabreffwith? :D

CodeRedAlert skrev:
Hur skrev man "jag"? Det var väl inte alls [i]I som jag fick för mig?

Iak, jak, iagh, jagh var väl det vanligaste ungefär då. Formerna med -k är äldre, vet inte hur det lät på mäster Peders västgötska (??).


29 november 2010, 02:39
Moderator
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Nähä, han var tydligen den Peder Månsson som var kaplan i Vadstena:
http://runeberg.org/nfca/0194.html

Jag som tyckte jag hörde götebosskan (nåja) i graffwa brönna och litet annat. Då var det västlig östgötska då, kanske med något västmanländskt om man letar. Där ser man.


29 november 2010, 04:07
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
CodeRedAlert skrev:
Fikonträd mår bra av människodynga iaf. med tanke på tidigare diskussion:
Träk aff menniskiom är bästh til fikona trä.


Tack, den meningen missade jag. Då kanske jag ska ha något slags mullning av människornas träck nere i källaren i alla fall. Jag var på väg att följa den odödes förtäckta förmaning och låta bajset falla fritt från, från klosterväggen utstickande, avträden eller ner i floden via en under klostret ledd kloakkanal, i vilken även allt spillvatten skulle dumpas. Hmmm...

Det kan nog också bli en avskrädeshög under en lucka i klostermuren från köksträdgården. Om klostret var byggt för moderna tider skulle jag ha gjort den till en kompost, men som det är blir nog avfallshanteringen något primitivare.

Det mesta är på plats nu: Jag har bland annat byggt en ganska stor lokal, i klostrets nedre regioner, avsedd för bad och tvätt (stora eldstäder för värmning av bad- och tvättvatten ska senare in). Eventuellt blir det ett ölbryggeri/äppelmusteri i mindre skala i direkt anslutning - om det får plats (annars placeras det utanför huvudkomplexet, men byggs kanske inte (den ursprungliga planen var att visa enbart huvudkomplexet)).

Jag kom just på att jag måste bygga flertalet tomma celler någonstans för när noviserna (nuvarande och framtida) upptas som munkar. Tolatterna är inte heller helt klara, eftersom jag ännu inte bestämt mig för hur de ska utformas. När det är klart ska jag börja lägga in interiöra detaljer som trappor och gångbroar.


29 november 2010, 07:24
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Den grannlaga uppgiften att skyffla upp det en gång fritt fallande bajset tillfaller någon av noviserna (enligt ett rullande schema eller som straff). De får bara hoppas att ingen använder avträdet under tiden. Olika knep sprids i hemlighet bland noviserna för att undvika att få bajs i huvudet. Det vanligaste är att de mutar en annan novis (eller flera om så behöves) att låsa in sig på avträdet under arbetets gång. Novismästaren känner troligen till vad som försiggår, men ser genom fingrarna med det (samma saker förekom sannolikt under hans tid som novis). Mutan består oftast i att överta en arbetsuppgift eller, i enstaka fall, att avstå en extra läcker matbit, av vilka det senare är förenat med ett visst tabu även bland noviser (mat är till för att stärka kroppen, så att den kan tjäna anden, inte för att njutas av).


29 november 2010, 15:16
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Detta kloster är säte för ordens centralbibliotek och de munkar som bor här är bättre lagda för studier än för stridskonst (även om de naturligtvis behärskar även det senare om nöden kräver). Allt detta studerande föder en progressivare atmosfär, men nu blir det ändå en kompromiss: Jag skippar mulltanken, men bygger ändå in avträdet bakom låsbar dörr och låter munkarna återanvända sina såväl fasta som lösa komponenter enligt ovan. Spillvattnet släpps ut i floden som tidigare beskrivet.

Matrester grävs nog ner, vid närmare eftertanke, för att vargar och annat vilt inte ska lockas av dofterna. Kanske grävs de dock ner i jord som senare ska användas till odlingarna (pragmatiskt, men även aningen progressivt).


29 november 2010, 15:49
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Någom sjukstuga kommer ej att finnas (varken inom eller utom murarna), men däremot är åtminstone en av munkarna läkekunnig. Den som skulle ha oturen att bli obotligt sjuk utstötes ur klostret. Vad händer då om översteprästen blir obotligt sjuk? Det naturliga svaret på den frågan är att han inte blir det...


29 november 2010, 16:36
Medlem
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
CodeRedAlert skrev:
Swa straffas En lather oc glömsker oc mykith högfärdogher qvinna
Binth rwmpo harth widher laarith oc smör thina hand wäl mädh olyo oc henne jnstik j arsen
oc när hon haffwer nok oc wräker hoffwodit oc winkar rwmpo, tha bliffwer hon helbridge til at winna segher oc gladher oc waker:-
:idea:


Hmmm... assfisting? Eller är jag helt ute och cyklar nu?


29 november 2010, 16:44
Moderator
Inlägg Re: Om brunnsborrning (på (klipp-)öar)!
Schueberird skrev:
CodeRedAlert skrev:
Fikonträd mår bra av människodynga iaf. med tanke på tidigare diskussion:
Träk aff menniskiom är bästh til fikona trä.


Tack, den meningen missade jag. Då kanske jag ska ha något slags mullning av människornas träck nere i källaren i alla fall. Jag var på väg att följa den odödes förtäckta förmaning och låta bajset falla fritt från, från klosterväggen utstickande, avträden eller ner i floden via en under klostret ledd kloakkanal, i vilken även allt spillvatten skulle dumpas. Hmmm...

Vilken förmaning? Och i övrigt skrev jag att folkdynga är utmärkt gödsel och att jag aldrig har hört talas om täckta gödselstäder förr. Att folkdynga skulle behöva behandlas annorlunda än annan dynga har jag aldrig hört talas före de moderna föroreningarnas tid och avträden teg jag om. I enklare miljöer är annars även de en rätt modern uppfinning, tidigare satt man och sket på huk vid dyngstaden eller på en stång eller bräda uppsatt mellan två väggar (och det hörde inte till god ton att titta dit när man såg att platsen var upptagen).


29 november 2010, 16:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron