Re: Heminredning och sånt, bilder.
Disclaimer:
Ta mina förslag med en nypa salt: Jag är ingen utbildad färgkoordinator.
Finns de nu vita väggarna i vardagsrummet?
Orange väggar? Hmmm... Jo, det kan nog skära sig till rött, fast det kan vara rätt klatschigt också... Det beror på vilken orange du hade tänkt dig? Jag gillar själv varma färger. Orange väggar överhuvudtaget är ganska vågat. Mina föräldrar har det i vissa rum (dock i källaren) och det är en väldigt livlig färg lämplig för aktivitet. Jag tror att det kan bli för mycket om man inte är försiktig. Har du funderat på (stora) schabloner i orange möjligen? Eller kanske breda vertikala ränder (varannan orange, varannan vit (kanske någon typ av offwhite)), fast det kanske passar bäst på en fondvägg? Med breda ränder skulle det orange inte dominera lika mycket, men man får ändå del av kraften i det orange.
Orange kan förresten vara rätt snyggt till en mörkröd med drag av lila (eller till och med helt lila om man vill vara djärv (typ 4-komplement, fast bara med 2 färger)). Eller kanske plocka upp lampans röda färg?
Neongul? Typ en sådan här färg:
Det kan bli lite väl intensivt... kanske med aningen, aningen rött i? Men det passar säkert din smak för starka färger (även om det inte är vad
jag skulle välja). Jag hade en blekare solgul förg i ett gammalt kök en gång i tiden (och blå (med en aning grönt i) köksinredning). Det passade riktigt bra i ett kök (gult sägs ju stimulera kreativitet (jag hade för övrigt gult i mitt pojkrum, vilket kan tänkas förklara ett och annat)).
Jag ska själv ha typ olivgröna (NCS S 4030-G90Y) väggar (med vita golvlister) i mitt vardagsrum, men det blir inte förrän sommaren 2011. Tanken med det var att få en vilsam icke-distraherande färg lämplig för filmvisning (plus knallblå filmsoffor) - men utan att vara svart - och matintag. Grönt passar nog bra till din röda lampa, men du gillar ju mer rosa och lila, så grönt kanske inte alls är din färg.
I sovrummet/arbetsrummet tänkte jag ha varmt solgula (NCS S 0580-Y10R) väggar (med vita lister (och möjligen ljusdovt gröna inredningsdetaljer (så som möbler och liknande))): Tanken är att det ska ge energi (som från en uppgående sol) när jag vaknar.
Hallen blir kärleksröd (NCS S 4050-R) (eventuellt mörkgrå lister - annars standardvita).
Javaprogram för att kolla på NC-färger, NCS Navigator:
http://www.ncscolour.com/en/lm/colour-k ... Navigator/Med NCS Navigator kan du kombinera färger också.
Ähvafan, nu skickar jag det här, så får du ta det för vad det är.