Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
dia3
Medlem
|
Svårt att förstå balans
Sammanhang för ordet balans: förmåga att veta lämplig mängd humor och typ av humor. Reparation av samtal: så smidigt som möjligt låta flödet i umgänget fortsätta.
Allt ovanstående känner jag en avsaknad av, och jag vet inte hur jag ska hantera problemet eller hur man ska vara en duktig elev. Undviker helst att få snytingar eller såra människor, finns det ingen quickfix? Har ni träffat sorter som jag, eller har ni varit så? Hur ofta ska man använda humor? Hur ofta ska man använda en viss sorts humor?
När något går fel, eller kan gå fel, bubblar en massa ångest fram över hur olämplig jag är för socialt bruk. När man gör någon glad, hur mycket påverkar det synen på mig? När man verkar likgiltig, tror de att jag alltid är likgiltig? Vet inte hur jag ska låta bilden av mig själv växa hos andra, eller hur snabbt.
|
21 november 2010, 22:44 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Re: Svårt att förstå balans
Nu skall du få min trånga syn på problemet. Vissa gillar sexskämt och uppskattar enbart sexskämt. De passar inte jag med så jag väljer annat umgänge.
Men "elev" innebär troligen att du fortfarande går i skola, och är tilldelad en klass att umgås med. Då blir det knepigare, men måla inte faan på väggen för det. De allra flesta NT har mycket lättare än oss med AS, att ta människors olikheter.
|
21 november 2010, 23:07 |
|
|
dia3
Medlem
|
Med elev menas "osäker försöker bli socialt vettig (i och med att jag inte är socialt inkompetent, utan bara ovettig)" och "skola" the whole wide world. Jag förstår inte saker och vill lära mig hur det fungerar. Ska jag umgås med aspergare eller läsa mig till det lilla jag saknar? Vill ju inte bli för trångsynt.
OM jag läser mig till kunskap känns det nästan som om jag skulle försöka (bildligt uttryckt) ragga enligt en manual.
|
21 november 2010, 23:11 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Nördar i allmänhet oavsett specialintressen brukar passa aspies bra. Är min erfarenhet.
|
21 november 2010, 23:22 |
|
|
dia3
Medlem
|
Bör jag ta upp på ett annat forum? Eller var frågan idiotiskt ställd? Dina svar känns inte 100% ärliga.
|
22 november 2010, 03:10 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Ärliga är dom. Kanske lite förkortade då jag ligger efter med sömn. Men jag tänker i banorna varför ändra för mycket på sig själv, när det finns grupper som liknar en?
Nördar har en sak gemensamt med aspies, att fokusera på detaljer och mindre på flummiga helheter. Finns säkert fler grupper som är "säkra" kort, som jag dock inte känner till
|
22 november 2010, 03:35 |
|
|
dia3
Medlem
|
Obalansen tror jag beror på alla onaturligt översociala försök genom åren! Det känns så mycket bättre att ta det lugnt, det verkar gå smidigare om jag struntar i hetsen. Fint att man inte förstått sånt tidigare.
|
25 november 2010, 21:41 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Dia, jag är obalanserad just nu. Jag ska försöka svara dig imorgon.
|
25 november 2010, 22:23 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Mina ballar är inte heller i lans, men jo, skitsvår fråga och jag känner inte heller till någon snabbfix. Jag har lärt mig rätt bra för min bakgrund, men genom att ta mer snytingar och skit än jag har tålt. Å andra sidan finns begreppet "asperger" idag, och det gjorde det i praktiken inte när jag var ung.
|
25 november 2010, 22:41 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Eller är det i ans de inte är... nåja.
|
25 november 2010, 22:46 |
|