Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Ny site: www.asperger-sverige.se/ 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Ny site: www.asperger-sverige.se/
Formuleringen "vettig" utan närmare specifikation var kanske inte så lyckad, men jag tror att man med det helt enkelt vill undvika att ta med antisociala individer. Tycker att siten är ett bra initiativ.

13 augusti 2009, 14:15
Avslutat konto
Folivora skrev:
Formuleringen "vettig" utan närmare specifikation var kanske inte så lyckad, men jag tror att man med det helt enkelt vill undvika att ta med antisociala individer. Tycker att siten är ett bra initiativ.

Ja, vi andra får vara glada ändå. Vi lever ju vidare i alla fall vad folk än tycker. Inte för att man blir mer trevlig och "socialicerad" men. Ingen mår bra av att ses som paria. Vem bryr sig.

14 augusti 2009, 00:41
Medlem
Jösses... Det har inte handlat på något sätt om att någon har tänkt sitta och göra något slags urval "duger", "duger inte" på de som anmäler sig till sajten, det där uttrycket "någorlunda vettiga" syftade bara, som Ufo redan nämnt, på i förhållande till de helt andra aspergare det ack så ofta är som lyckas nå ända fram till media.

Men det är gräsligt uppenbart hur vrångtolkat det blir, så jag vill nog också se det strykas. Det känns inte som någon oundgänglig ordalydelse...

14 augusti 2009, 07:15
Medlem
Pemer skrev:
Jösses... Det har inte handlat på något sätt om att någon har tänkt sitta och göra något slags urval "duger", "duger inte" på de som anmäler sig till sajten, det där uttrycket "någorlunda vettiga" syftade bara, som Ufo redan nämnt, på i förhållande till de helt andra aspergare det ack så ofta är som lyckas nå ända fram till media.

De som når ut i media, framställs säkert vinklat av media också, för att det "säljer bättre"(?)
Fast på senare tid verkar en och annan artikel och ett och annat inslag vara rätt bra.

14 augusti 2009, 09:42
Medlem
Det jag tänkt en del på är det som står högst upp: "Vi finns - och gillar du inte oss så är det ditt problem."
Det är ju ett utgångsläge från att aspergare är ogillade. Retoriskt så fungerar det ju med vissa grupper vilkas politiska agenda kan vara provocerande och där huvudsyftet är att skapa acceptans tex hbt rörelsen.
Jag säger inte att det är en dålig utgångspunkt, för det säger ju att man är här för att ta för sig och det kommer automatiskt att provocera de som verkligen ogillar aspergers. Frågan är om de verkligen är så många?

14 augusti 2009, 09:44
Medlem
carl, intressant synpunkt!

nlarve, om man nu reagerar så starkt på (jag håller med, den var kanske en aning olycklig) formuleringen med "vettiga personer", varför inte då maila till den som ansvarar för sidan? Om jag förstått saken rätt, så rör det sig om en person som är medlem på detta forum, och han kanske ser denna tråd, men bäst blir det nog om man faktiskt hör av sig med den här typen av synpunkter.

Lite synd tycker jag att det är om man bara ser till det negativa när någon nu tagit ett bra initiativ. Rent allmänt så är det väl det just initiativ som behövs, om vår situation ska förbättras.

14 augusti 2009, 10:01
Avslutat konto
Folivora skrev:
nlarve, om man nu reagerar så starkt på (jag håller med, den var kanske en aning olycklig) formuleringen med "vettiga personer", varför inte då maila till den som ansvarar för sidan? Om jag förstått saken rätt, så rör det sig om en person som är medlem på detta forum, och han kanske ser denna tråd, men bäst blir det nog om man faktiskt hör av sig med den här typen av synpunkter.

Lite synd tycker jag att det är om man bara ser till det negativa när någon nu tagit ett bra initiativ. Rent allmänt så är det väl det just initiativ som behövs, om vår situation ska förbättras.

Eftersom tråden låg här och det är här jag diskuterar och reflekterar på vad som läggs upp så är det här jag svarar. Jag har ingen anledning att pratat med andet. Jag bryr mig inte om vad de gör, fast det betyder ju inte att jag inte har åsikter om det. Och om inte du fattar vad det är jag säger och menar varför skulle någon på andet göra det, OCH bry sig?? Pemers reaktion är ju "jösses". Det är väl på den nivån det är. Jösses vad larvigt. Så vem bryr sig. Det behövs initiativ men inte vilket som helst såklart. Innehållet har självklart betydelse. Jag förstår att ni inte har samma åsikt som jag, är väl själva poängen, varför skulle ni? Nä, var ni vettiga jämfört med vissa andra.

14 augusti 2009, 15:28
Medlem
nlarve skrev:
Det är fortfarande en tolkningsfråga och det är vissa som tagit på sig den självutnämnda rollen att avgöra vilka som duger och vilka som inte duger. Men smaken är som baken.

Man väljer själv om man vill vara med.
Och de som är med, är (minst) någorlunda vettiga, tycker nog de själva.
Man får som sagt själv avgöra.
Hoppas därmed att just denna diskussion med nlarve är avslutad.

Men tack till er andra som skrivit positiva eller neutrala saker.
Det betyder mycket när man genomdriver projekt.

14 augusti 2009, 22:08
Avslutat konto
tor skrev:
nlarve skrev:
Det är fortfarande en tolkningsfråga och det är vissa som tagit på sig den självutnämnda rollen att avgöra vilka som duger och vilka som inte duger. Men smaken är som baken.

Man väljer själv om man vill vara med.
Och de som är med, är (minst) någorlunda vettiga, tycker nog de själva.
Man får som sagt själv avgöra.
Hoppas därmed att just denna diskussion med nlarve är avslutad.

Men tack till er andra som skrivit positiva eller neutrala saker.
Det betyder mycket när man genomdriver projekt.

Taskigt. Men visst jag ska vara tyst om det gör dig och de andra gladare. Undrar varför du har ett behov av att tysta andra när du inte fattar vad de säger. Hoppas du blir glad av det.

14 augusti 2009, 23:13
Medlem
nlarve skrev:
Taskigt. Men visst jag ska vara tyst om det gör dig och de andra gladare. Undrar varför du [...]

Om det var så du uppfattade det, så ber jag om ursäkt, nlarve.
Det var inte min avsikt.

Min avsikt var att ge feedback på att jag redan hade förstått dig. Din genomgående inställning var redan mer än klar.
(Läs gärna om dina egna 6 inlägg om http://www.asperger-sverige.se och tolkningar om oss som startat det - om några dagar, så kanske du ser tonen i dina 6 inlägg lite mer... utifrån.)

Jag är en av de två bakom Asperger-sverige, men inte den som sköter det praktiska Jag står helt bakom vad som står där, och texten kommer att justeras och förklaras efterhand. Vi har mycket annat att göra. Ha tålamod ni som deltar. Projektet är förresten ingen ekonomiskt vinst för Andet, lönen till den som sköter det täcks inte. Vi tycker bara att det är en bra sak - som vi vill skall finnas i Sverige. Se gärna vår inspiration: http://www.planetautism.com/AuSpin/a2p2.htm

Rent allmänt (=ej specifikt till nlarve) vill jag tipsa:
OM man syftar till att göra nytta för dem som driver ett projekt så skicka den negativa kritiken direkt till ansvarig för verksamheten.
OM ens syfte är att förstöra för dem som driver ett projekt så publicera den negativa kritiken anonymt på offentliga forum.
(Och räkna med att bli bemött efter sitt syfte.)

Nu har jag massor av annat att göra under överskådlig tid. (Samma budskap som innan, formulerat lite mer inlindat.)

15 augusti 2009, 09:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.