Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
CodeRedAlert
Medlem
|
Re: Mattråd!
Imponerande beskrivet. Jag skulle aldrig orka vara så...ambitiös med matlagningen. Oftast blir det fuskmaträtter för min del. Jag hoppar över halva receptet och höftar lite och vips! har vi något halvt oätbart på tallriken igen.
Men ibland blir det gott också.
Blev grytan god?
|
24 oktober 2010, 00:35 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Den blev helt okej.
|
24 oktober 2010, 01:11 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Snodde följande från Facebook. Slånbärssaft: 4 liter slånbär, 1,5 liter kokande vatten hälls över...ställ svalt 3-4 dagar. Rör om varje dag. Sila bären, koka upp saften...häll över bären igen...ställ svalt 3-4 dagar. Gör denna procedur tre till fyra gånger. Till slut silas saften med silduk, kokas upp med 5-7 dl socker, koka 10 minuter. Rör i Atamon...se påsen för att se vilken mängd. Häll upp på flaskor...sköljda med Atamon...NJUT!
Bären ska få sig en köldknäpp innan också, in i frysen med dem en natt innan saftning om inte frosten redan varit framme.
|
26 oktober 2010, 00:20 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det är ju så man ska göra. På sistone har jag börjat försöka att också vara lite friare i min matlagning; det blir roligare då och så lär man sig mer. I föregående inlägg tänkte jag högt bara för att ha något att skriva om. Filen skar sig förresten inte vid kokning. Om jag verkar ambitiös, så är det antagligen för att matlagning har blivit lite av ett specialintresse. I måndags kokade jag köttfärssås igen och hade i de sista resterna av vitt matlagningsvin som jag råkade ha kvar, vilket gav lite extra god smak, och så knäckte jag i ett ägg strax innan servering för att göra såsen krämigare, vilket gjorde att jag kunde skippa redning (dessutom lät jag såsen koka ungefär en timme utan lock för att den skulle få reducera lite, vilket dock hade kunnat fungera bättre än det faktiskt gjorde).
|
28 oktober 2010, 22:04 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Coola muffins. De ser ute lite som de magiska svamparna i Super Mario-spelen. Trevligt med bilder också: Fler bilder! Åh, alldeles underbart! Du märker hur jag försöker fjäska nu va'!?
|
5 november 2010, 22:04 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nåja, det som jag egentligen hade tänkt skriva var att jag idag skulle ha blandat ner överbliven creme fraiche i kvällens köttfärssås, men det är inte för sent, det är bara tempus som har ändrats. Köttfärssås är förresten lite som en slasktratt: Man kan stoppa ner det mesta och det bara försvinner.
|
6 november 2010, 01:17 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Mmm...va?
|
6 november 2010, 19:43 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Ja, alltså när jag skrev det hade jag redan stoppat ner creme fraichen i slasktratten, därav det ändrade tempuset.
|
7 november 2010, 01:59 |
|
|
lillsanna
Medlem
|
Jag läste någonstans ett tips på hur man får ett gott bröd och häromdagen efter att jag gjort pizza blev det kvar lite deg som jag glömde, och kom inte på det förrän morgonen efter. Då blev det läge att prova tipset, för det byggde just på att man skulle låta degen jäsa över natten, dels för att brödet blir gott, dels för att man slipper knådningen dagen efter utan bara formar brödet och inte behöver låta det jäsa längre tid än det tar att värma ugnen till 225C. Brödet blev KANON, väldigt likt chiabata, knaprigt på ytan och lite lagom segt inuti. Detta kommer göras ofta! Nybakat gott bröd på morgon som är lättgjort, inte illa
|
7 november 2010, 19:50 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Var det en ordinär pizzadeg från början alltså? Mjöl, vatten, salt, olja och en liten bit jäst eller? (Orkar inte googla.)
Låter lockande faktiskt! Ska prova när tillfälle ges.
|
8 november 2010, 22:48 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|