Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Vad är kultur? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad är kultur?
Zombie skrev:
tror jag ni skulle få en chock om ni finge höra hur både nyanserat och olika "vi" faktiskt ser på olika delar av de här frågorna.

Det här är mest intressant. Varför klarar vi inte av att föra en analytisk debatt här?
Vad skulle kunna hjälpa oss att få till stånd en sådan på ett öppet forum?

16 oktober 2010, 22:58
Medlem
Zombie skrev:
- att de tillskriver oss hela paket med åsikter som ingen av oss någonsin har uttryckt, men som är tillräckligt absurda eller förenklande för dem att bekvämt angripa;

Dito.

17 oktober 2010, 05:03
Medlem
ford skrev:
För att fortsätta diskussionen: blir inte ni upprörda när t.ex. en uppenbart skötsam familj, där pappan är afrikan och mamman från ryssland tvingas splittras och utvisas till obestämda öden, samtidigt som invandrargäng tillåts kalla svenska tjejer för svennehoror, män från patriarkala kulturer misshandlar och kontrollerar sina hustrur och döttrar etc. och allt detta ske inom Sveriges gränser?

Nej. Det är vitt skilda ting och har ingenting med varandra att göra.

17 oktober 2010, 05:11
Medlem
Zombie skrev:
ford skrev:
Jag var själv väldigt länge indoktrinerad till en blind "PK-syn" på invandringsfrågan, men faktum är att verkligheten är betydligt mer komplicerad än vad båda lägerna i debatten vill hävda.

Det tog lång tid innan jag vågade tänka självständigt i denna kontroversiella fråga, men det gick och nu frågar jag mig om du har samma mod?

En sidoanmärkning, men en som gäller något mycket viktigt:

I den mån det här gäller käbblandet på Aspergerforum och säkert flera ställen som är offentligare än så, har vi som antimuslimerna eller invandrarfienderna nedvärderar som "PK" (det vill säga frånkänner vett och tankeförmåga, det vill säga slår under bältet) att förhålla oss till:

- deras ihärdighet, som bara den ger oss fullt upp bara med att hålla stånd mot deras anstormningar;
- deras notoriska missförstånd av det mesta vi säger;
- att de tillskriver oss hela paket med åsikter som ingen av oss någonsin har uttryckt, men som är tillräckligt absurda eller förenklande för dem att bekvämt angripa;

Detta gör att många av oss - jag vet att det gäller fler än mig - inte vill eller ens orkar överhuvudtaget aktivt säga något om vad vi tycker; och kanske allra minst på en punkt där vi skulle råka hålla med dem, men inom en annan helhetssyn som leder till på väsentliga punkter andra slutsatser, och där därför risken att de missbrukar vad man säger kan befaras vara störst.

Så i den mån det är oss ni menar med "blinda PK-seende", ford och andra som vill hålla er utanför, tror jag ni skulle få en chock om ni finge höra hur både nyanserat och olika "vi" faktiskt ser på olika delar av de här frågorna.

Men nej, tyvärr, inte heller det här är rätt forum för mig att säga mer än så på. Jag orkar inte med vad det skulle kunna medföra. Som jag just försökte antyda, det finns en anledning till det här skyddsbeteendet.

Nu gör du ju samma misstag själv: placerar mig i ett läger och packar på mig ett helt åsiktspaket, trots att jag i stora drag är motståndare till "antimuslimernas" och sverigedemokraternas åsikter och endast efterlyser en mer nyanserad debatt, samtidigt som jag faktiskt är villig att erkänna att det finns vissa kulturella avarter som är kraftigt överrepresenterade hos vissa folkgrupper, utan att för den sakens skull dra t.ex. alla muslimer över en kam.

Personligen skulle jag skämmas om aktivt främlingsfientliga personer skulle börja betrakta mig som en meningsfrände, då jag varken är motståndare mot invandring, eller mångkultur, men däremot erkänner förekomsten av icke-acceptabla kulturfenomen, som förekommer i vissa delar av världen, samt efterlyser en radikalt annorlunda invandringspolitik, där uppehållstillstånd grundas på skötsamhet istället för asylskäl, helt enkelt därför att det blir bäst för oss alla.

17 oktober 2010, 11:22
Medlem
sugmundfreud skrev:
ford skrev:
För att fortsätta diskussionen: blir inte ni upprörda när t.ex. en uppenbart skötsam familj, där pappan är afrikan och mamman från ryssland tvingas splittras och utvisas till obestämda öden, samtidigt som invandrargäng tillåts kalla svenska tjejer för svennehoror, män från patriarkala kulturer misshandlar och kontrollerar sina hustrur och döttrar etc. och allt detta ske inom Sveriges gränser?

Jag tror inte du har förstått det underliggande budskapet i det inlägg du citerat här ovan, nämligen att jag tycker det är rent åt helvete att skötsamma människor utvisas och deras familjer splittras, samtidigt som kriminella drägg får bo kvar. Det säger väldigt mycket om en, som jag ser det totalt felaktig och orättvis invandringspolitik.

17 oktober 2010, 11:25
Moderator
ford skrev:
Nu gör du ju samma misstag själv: placerar mig i ett läger och packar på mig ett helt åsiktspaket, trots att jag [...]

Nix, ford, det gör jag icke. Citerar och fetar:
Zombie skrev:
i den mån det är oss ni menar med "blinda PK-seende", ford och andra

och jag fortsätter:
Zombie skrev:
som vill hålla er utanför

- alltså inte "som vill delta på antimuslimernas och invandrarfiendernas sida".

Du får gärna visa mig var jag prackar på dig eller er några åsikter i frågan, eller buntar ihop er mer än med den negativa och icke åsiktsbaserade definitionen att ni vill hålla er utanför den polära debatten. Du får också gärna svara på det [andra] jag skriver.

17 oktober 2010, 12:11
Moderator
rdos skrev:
Zombie skrev:

Dito.

Då kan du ju komma med en lista här eller i nästa råkurr. Det bör du klara, du har gott om energi.

17 oktober 2010, 12:47
Medlem
Zombie skrev:
ford skrev:
Nu gör du ju samma misstag själv: placerar mig i ett läger och packar på mig ett helt åsiktspaket, trots att jag [...]

Nix, ford, det gör jag icke. Citerar och fetar:
Zombie skrev:
i den mån det är oss ni menar med "blinda PK-seende", ford och andra

och jag fortsätter:
Zombie skrev:
som vill hålla er utanför

- alltså inte "som vill delta på antimuslimernas och invandrarfiendernas sida".

Du får gärna visa mig var jag prackar på dig eller er några åsikter i frågan, eller buntar ihop er mer än med den negativa och icke åsiktsbaserade definitionen att ni vill hålla er utanför den polära debatten. Du får också gärna svara på det [andra] jag skriver.

Ok, då förstår jag vad du menade, men du får i så fall ursäkta, om jag säger att du uttryckte dig på ett sätt som gjorde det upplagt för dito missförstånd.

17 oktober 2010, 12:49
Medlem
ford skrev:
sugmundfreud skrev:
ford skrev:

Jag tror inte du har förstått det underliggande budskapet i det inlägg du citerat här ovan,

Kräver du att jag ska det? Jag har ju Aspergers ;) .

ford skrev:
[nämligen att jag tycker det är rent åt helvete att skötsamma människor utvisas och deras familjer splittras, samtidigt som kriminella drägg får bo kvar. Det säger väldigt mycket om en, som jag ser det totalt felaktig och orättvis invandringspolitik.

Jo jag förstod den första gången och jag håller inte med. När man tar in invandrare får man in ett gäng drägg. Ofelbart, det blir alltid så. Har ingenting med orättvisa att göra.

Ska man börja skicka hem folk grundat på vad de gör i sitt nya land då har vi ju en form av etnisk rensning. Vill vi ha det? Att invandringspolitiken är åt helvete håller jag med om, men det löser ingenting att skicka hem dräggen. Det löser sannerligen ingenting för den afrikansk-ryska familjen du nämnde tidigare.

17 oktober 2010, 15:34
Medlem
Verkar som det svenskaste kultur man kommer är att diskutera invandrarpolitiken :lol:

Ford får ursäkta att jag väljer att inte dras in i debatten, den tar helt enkelt för mycket energi. Främst pga den "cementering" du nämner.

Sugis är dock inne på ett spår som påminner om min egen filosofi. Det handlar inte om hur många vi tar in eller kastar ut. Det handlar om hur de får möjligheten att integrera i sitt nya samhälle.

Ett exempel. När man placerar en sådan mängd invandrare i ett o samma område att det börjar växa upp en ny egen subkultur där. Så har vi ett folk som på dialekt och sätt att agera avslöjar vilka dom är. Och finns det ett rötägg så tror folk att alla är det.
Arbetsgivare väljer någon som inte är ett potentsiellt rötägg. Myndigheterna vet att dessa inte får jobb o tror de är lata. Efter ett tag har läget låst sig enligt moment22-lagen med grövre o grövre kriminalitet för att invandrarna inte får någon chans. Och i den här miljön växer det upp en helt ny generation. Födda helsvenskar som aldrig satt sin fot utanför Sverige och får lära sig sina första svenska ord när de börjar skolan.

Utanför storstäderna är jag väldigt tveksam till att invandrare skulle ha högre arbetslöshet än svenskar, bland de människor jag känner privat så är förhållandet det motsatta. Dvs de arbetslösa är svenskarna, och invandrarna är de som drar in skattepengar åt oss.

Men så länge debatten handlar om kvoten hur många man tar in eller kastar ut. Så definierar jag hela diskussionen som nazi-propaganda. Det är bara rasisterna som tjänar på att fokus flyttas ifrån kärnfrågan till intagningssiffran. Spelar ingen roll vilken sida någon står på, de tjänar lik förbannat nazi-syften.

17 oktober 2010, 16:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.