Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Vad är kultur? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad är kultur?
Nu är du lite enögd.
Personligt ansvar borde poängteras mer men glöm inte bort att de flesta som missköter sig på olika sätt gör det av andra skäl än att de är "den sortens personer".
Det handlar om långt vidare begrepp som den psykosociala miljön utsatta grupper lever och verkar i samt brister i samhällsapparaturen i stort som inte klarar av att ge alla våra invånare en ärlig chans att bli något annat än det som ligger närmast till hands, vilket alltför ofta i de här sfärerna handlar om kriminalitet.

Jag är inte klar med den här tankegången men hinner inte skriva mer nu.

16 oktober 2010, 20:09
Medlem
Håller med Ford. Ut med allt pack som sysslar med kriminalitet, eller som vägrar ta seden dit de kommer (hederskultur, patriark och allt det andra). Självfallet har vi plats för folk som sköter sig.

16 oktober 2010, 20:11
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Nu är du lite enögd.
Personligt ansvar borde poängteras mer men glöm inte bort att de flesta som missköter sig på olika sätt gör det av andra skäl än att de är "den sortens personer".

Det saknar betydelse. Man kan inte skylla ifrån sina egna gärningar.

CodeRedAlert skrev:
Det handlar om långt vidare begrepp som den psykosociala miljön utsatta grupper lever och verkar i samt brister i samhällsapparaturen i stort som inte klarar av att ge alla våra invånare en ärlig chans att bli något annat än det som ligger närmast till hands, vilket alltför ofta i de här sfärerna handlar om kriminalitet.

Det får bli ett slut på vissa grupper som skyller allt sitt elände på andra. Ut med dem om de missköter sig, oavsett varför.

16 oktober 2010, 20:14
Medlem
rdos skrev:
Det får bli ett slut på vissa grupper som skyller allt sitt elände på andra.

Som typ rasisterna gör då?

16 oktober 2010, 20:25
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Nu är du lite enögd.

Jag är inte klar med den här tankegången men hinner inte skriva mer nu.

Jag förnekar inte det du säger. Problemet är bara det att det ev lidande som ligger bakom ett kriminellt beteende hos vissa människor med invandrare inte kan få rättfärdiga det lidande dessa personer utsätter människor för här i Sverige. Vi kan helt enkelt inte importera drägg, då vi har nog av våra egna inhemska sådana, som vi dessvärre måste ta ansvar för, då de är svenska medborgare, oavsett om de är av s.k. etniskt svenskt ursprung eller ej.

Sedan kan inte all invandrarkriminalitet förklaras med traditionella sociologiska aspekter, såsom fattigdom, utslagning o.s.v., en del, såsom hedersförtryck, blodshämnd o.s.v. är kulturella yttringar som är- och skall vara oacceptabla i vårt land. Man får aldrig dra hela invandrargrupper över en kam, men de individer som ger uttryck för sådana kulturella avarter och omsätter dem i praktiken har helt enkelt inte här att göra, oavsett aldrig så ömmande asylskäl.

16 oktober 2010, 20:25
Medlem
Savanten Svante skrev:
rdos skrev:
Det får bli ett slut på vissa grupper som skyller allt sitt elände på andra.

Som typ rasisterna gör då?

Rdos har ofta gett uttryck för rasistiska värderingar som jag alls inte delar med honom, men just i denna sakfråga har han mitt fulla stöd: ut med dem som inte sköter sig, men självklart har vi plats för rejäla och skötsamma människor, oavsett ursprung.

Det är verklig solidaritet, som jag ser det, både solidaritet med de människor som kommer hit och gör sig förtjänta av uppehållstillstånd/medborgarskap, och solidaritet med den inhemska befolkningen, som slipper import av brottslingar.

16 oktober 2010, 20:29
Medlem
Jag citerar mig själv, från förra sidan, för att närmare belysa mitt ställningstagande. Förhoppningsvis kommer ni som inte delar min åsikt att på detta sättet få en annan vinkling på frågeställningen, som kanske, om inte annat åtminsotne får er att reflektera över era nuvarande ställningstaganden:

ford skrev:
För att fortsätta diskussionen: blir inte ni upprörda när t.ex. en uppenbart skötsam familj, där pappan är afrikan och mamman från ryssland tvingas splittras och utvisas till obestämda öden, samtidigt som invandrargäng tillåts kalla svenska tjejer för svennehoror, män från patriarkala kulturer misshandlar och kontrollerar sina hustrur och döttrar etc. och allt detta ske inom Sveriges gränser?

Jag blir åtminstone flyförbannad, i båda fallen, det är rent åt helvete att bra och ordentliga människor skall utvisas, samtigit som en massa pack får stanna kvar, detta ger å ena sidan näring åt rasism och främlingsfientlighet, samtidigt som det är djupt orättvist mot de människor som gjort rätt för sig och moraliskt sätt borde få rätt att stanna.

Som jag ser det har t.ex min litauiska vänner, som varit gästarbetare på mitt arbete och som kommer från mycket svåra ekonomiska förhållanden borta i den fd sovjetrepubliken moraliskt sett betydligt större rätt till uppehållstillstånd än en massa pack som bara ställer till med skit som "tack" för att vi tagit emot dom.

-Upprörande är det minsta man kan kalla det för!! :x

16 oktober 2010, 20:45
Medlem
ford skrev:
Jag citerar mig själv
ford skrev:
........................

Snälla en gång till.

16 oktober 2010, 20:51
Medlem
Du brukar vara en tänkande människa, ändå kan du inte ge några reflektioner på mitt synnerligen sakliga inlägg, där jag på ett högst nyanserat sätt reflekterar kring mitt ställningstagande.

Det jag menar är naturligtivs inte att du måste hålla med mig, däremot att jag tycker det är trist att invandringsdebatten endast innefattar två läger, totalt cementerade i sina respektive ställningstaganden i linje med antinget sverigedemokraters och inskränkta byhålerasisters trångsynthet eller den politiska och mediala elitens politiska korrektur och utan utrymme för reflektion och självständigt tänkande.

Det verkar som om man, oavsett vilket läger man tillhör måste vara totalt cementerad bakom sina indoktrinerade skygglappar, istället för att självständigt reflektera kring frågan.

-Världen är inte svart eller vit/antinget eller, utan innefattar även en högst nyanserad gråskala, vilket sällan visar sig när man diskuterar det aktuella trådämnet.

16 oktober 2010, 20:58
Medlem
Ford, om du inte märkt det kan jag upplysa dig om att ämnet för tråden är kultur och inte invandringspolitik. Det är bare att göre om!

16 oktober 2010, 21:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.