Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Fast på uppfärden färdas badkaret som torrdocka förstås.

14 oktober 2010, 13:13
Medlem
Båthiss:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Falkirkhjulet

14 oktober 2010, 15:00
Medlem
Zombie skrev:
    2a. dra med handkraft (direkt eller via t.ex. gångspel);
    2b. dra med djur (direkt eller i t.ex. tramphjul);
    2c. dra med maskin (t.ex. vinsch[ar], som för en kortare sträcka kan sitta fast eller för en längre sitta monterade på förslagsvis ett tungt barlastat järnvägslok med lin- eller kuggstångsdrift uppför backarna längs slussarna, som längs Panamakanalen till för litet sedan.)

Beträffande slussar kan man också ha en som består av ett hisstråg, ett hissbart badkar för båt och allt, förslagsvis balanserat av ett annat bredvid eller möjligen alldeles efter; men det blir ju onödigt bökigt där man inte ska väldigt högt upp på kort sträcka.

Intressant.

2c kan nog dock räknas som användande av motorkraft.

De första slussarna hade tydligen bara en slussport och man utnyttjade den plötsliga, starka strömmen vid öppnandet av den för att ta sig över stock och sten.

14 oktober 2010, 23:26
Medlem
Nu känner jag för att citera Jonas Gardell: Norra Europas största kvarnhjul...!

15 oktober 2010, 14:20
Moderator
Innan någon aspig djävla teknist slår mig på fingrarna rättar jag mig själv: Naturligtvis är varelsedrivna vinschar, gångspel och tramphjul också maskiner i mekanisk mening; med "maskin" ovan menade jag icke-varelsedrivna sådana.

15 oktober 2010, 14:51
Medlem
Maskindriven är dock inte nödvändigtvis detsamma som motordriven. Om jag dristar mig till att definiera vad en motor är, så skulle det vara att den är något som kan uträtta arbete på egen hand när den väl har startats. Min definition skulle också säga att levande varelser inte räknas som motorer (även om det ur rent teknisk synvinkel kan sägas vara just det (det vill säga en konstruktion som har förmågan att "omvandla tillförd energi till mekaniskt arbete" (för att löst citera Alliansen... nej, SAOB menar jag förstås))).

15 oktober 2010, 15:31
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.