Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Ufo skrev:
Om jag orkar gå upp imorgon, tänker jag gå och plocka slånbär. En av höstens stora tjusningar att smaska på.
Men hur bevarar man bären bäst?
Sylta eller göra saft eller vad? Någon som har ideer?

Första frosten har kanske redan varit nu, men slånbärssaft ska vara väldigt gott har jag hört. Tyvärr har jag aldrig tagit mig för att göra det.

14 oktober 2010, 12:55
Medlem
Apropå smörgåsskinka:
En del skinkproducenter sprutar in vatten eller koksaltlösning för att skinkan ska väga mer, så att de kan ta ut ett högre pris. Smaken blir lite utspädd då. Den skinka som jag köper ibland smakar faktiskt inte heller så mycket rökt, nu när jag tänker efter - och den innehåller ändå 95% skinka. Nä, man måste nog köpa sin skinka i ett riktigt charkuteri (/gård med egna djur) om man man vill ha kvalitet.

Angående pepparrotsvisp:
Köper du den där på tub eller gör du egen? Den på tub smakar, enligt min erfarenhet, absolut ingenting. Färskriven pepparrot däremot (den är förresten antagligen billigare också)...

14 oktober 2010, 13:10
Medlem
Schueberird skrev:
Angående pepparrotsvisp:
Köper du den där på tub eller gör du egen? Den på tub smakar, enligt min erfarenhet, absolut ingenting. Färskriven pepparrot däremot (den är förresten antagligen billigare också)...

Tubvarianten köper jag bara i nödfall, de smakar som du säger ingenting och ofta är de fulla med luft.
Jag köper min i en glasburk på Willys. Fast på min burk finns det inga paprikor i etiketten. Så jag vågar inte säga om det är exakt den här, men fabrikat o så stämmer iaff.
Bild

14 oktober 2010, 13:31
Medlem
Nu äntligen kommer jag iväg o ser efter om det finns slånbär att plocka av buskarna. Håll tummarna åt mig.
Fick även tips att det var dags att plocka fläderbär nu. Har aldrig smakat det, men det kommer bli intressant.

14 oktober 2010, 14:27
Medlem
Attans, när jag kom fram till avsticksvägen så satt det en fet skylt som talade om att jakt pågår. Så det bidde inga slånbär. Och när jag då vände om för att gå till ett rönnbärsträd istället visade det sig att någon tagit bort trädet.

Men jag fick iallafall tag i lite fläderbär. Undrar vad det blir av det.

14 oktober 2010, 21:20
Medlem
Är det jaktsäsong på slånbär?

14 oktober 2010, 21:48
Medlem
Ufo skrev:
Och när jag då vände om för att gå till ett rönnbärsträd istället visade det sig att någon tagit bort trädet.

Oj.

Ufo skrev:
Men jag fick iallafall tag i lite fläderbär. Undrar vad det blir av det.

Skriv gärna mer när du har testat.

14 oktober 2010, 23:19
Medlem
Idag blev det ugnsbakad torsk samt dito rotsaker till middag.
Torsken blev inte den bästa men det var helt ätbart ändå:
400g djupfryst torskfilé (borde ha tinats först men hanns inte med)
strimlad lök
citrontimjan och dill från örtagården utanför
salt, vitpeppar, seasoning salt och pepparmix (vi råkade dubbelkrydda men det funkade ändå)
olivolja med citron
vispgrädde
In i ugnen ca 40min.

Ugnsbakade rotsaker bestod av strimlat potatis, fänkål, lök och vitlöksklyftor samt olja på.
Bild
Till detta serverades tomatsallad bestående av tomat, äppelcidervinäger, chiliolivolja och trocomare.

Som kvällsmål nu för en stund sedan gjorde berg- och dalbaneoffret muffins med ädelostfyllning och några pumpafrön som garnering.
Bild
Och det färdiga resultatet:
Bild
Jag åt två.
Lite märkliga men ätbara även dem, på gränsen till riktigt goda.

14 oktober 2010, 23:56
Medlem
Åh, jag har alltid velat prova matmuffins, det verkar gott. Typ som en liten paj nästan? Såg gott ut.

15 oktober 2010, 00:48
Medlem
Jag är inte så mycket för muffins egentligen.
Pajjer däremot...ååååh ge mig!

Idag blir det jasminris med paprika, färsk basilika, olivolja och rödspätta. Har inte bestämt hur fisken ska tillagas men det lutar åt ett snabbt uppkok och kall creme fraiche sås till.

17 oktober 2010, 18:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.