Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Jag håller på med att bygga vad som från början var tänkt som en naturligt uppkommen underjordisk flod, men sedan tänkte jag att den kunde passa som, av människa ombyggd, kanal för enklare personbefordran (via enkel eka). Då måste dock problemet med hur man tar sig fram motströms utan motorkraft lösas. För tillfället har jag fyra alternativ:
  1. enklare slussanordning
  2. gå iland och dra båten med hjälp av rep och handkraft
  3. två båthakar och krokar fästa med jämna mellanrum och på vardera sidan om kanalen
  4. helt vanliga åror

Lutningen är antingen ganska hög (max 11,25 grader mätt från en tänkt horisontell linje), men kortsträckt eller lägre, men långsträcktare. Kanalens sidoutrymmen kan tänkas vara ganska begränsade.

Varje alternativ har sina för- och nackdelar. Är det någon som har några synpunkter?


12 oktober 2010, 20:14
Medlem
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Nej, för jag fattar inte frågan.

Men jag röstar på ett femte alternativ: En sjöjungfru hjälper till att dra båten framåt. Hon ska vara barbröstad och ha långt, mjuklockigt hår och en silvrig stjärt.


12 oktober 2010, 23:28
Medlem
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Hur långt och brett är det och är den rak eller med många böjar?
Är "lutningen" konstant eller är det en eller flera dippar?


12 oktober 2010, 23:47
Medlem
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
CodeRedAlert skrev:
Nej, för jag fattar inte frågan.

Men jag röstar på ett femte alternativ: En sjöjungfru hjälper till att dra båten framåt. Hon ska vara barbröstad och ha långt, mjuklockigt hår och en silvrig stjärt.


Då måste jag bygga en sjöjungfru också, vilket vore ett rätt intressant projekt - och det är nästan att en sjöjungfru skulle platsa faktiskt... nästan... En invändning är att sjöjungfrur trivs bättre i sjöar, men det kanske är en underjordisk flodjungfru som vi har att göra med!?

chilehead skrev:
Hur långt och brett är det och är den rak eller med många böjar?
Är "lutningen" konstant eller är det en eller flera dippar?


Så här trodde jag att det såg ut när jag startade tråden (total höjdskillnad på 20 längdenheter (amerikanska fot) (~6 m)):
Bild

, men det visade sig senare att det mer ser ut som nedan:
Bild

- det vill säga en total höjdskillnad på 53 le (~16 m).

Första segmentet: 0 grader, ~100 le
Andra segmentet: 11,25 grader, 11,25 grader (lutning), ~90 le
Tredje segmentet: 22,5 grader, 0 grader, 130 le
Kanalbredd: 14 le (~4 m)
Kanalhöjd: 10 le (~3 m)
Vissa marginaler finns för att göra kanalen bredare och högre, men vinklarna är som de är, förutom att det andra segmentet kan eventuellt göras horisontellt. Höjdskillnaden mellan första och (medre mynningen på) andra segmentet är 33 le (~10 m).

Hur påverkas förresten en flods djup av lutningen? Båten kanske fastnar även om lutningen skulle vara tillräckligt liten för att man ska kunna ta sig upp med handkraft!?

Jag inser nu att jag måste bygga en sluss (eller till och med en serie av slussar?) om det ska gå att ta sig fram med båt: Höjdskillnaden var lite större än jag trodde från början. Hmmm...


13 oktober 2010, 03:10
Moderator
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Ja, forsar och fall är ju alternativ till slussar, men ska människan ha kanalgjort floden så bör hon kanske isåfall ha byggt släpleder bredvid. Fast röja och slussa in kanske är rimligare under jord, beror ju på vad som finns av torr grotta bredvid.

Staka och vricka är två saker man har gjort med båtar i trånga grunda vatten. Staka kan man göra på fri hand eller (bättre så långt det går) mot ett kraftigt avbärarbord längs båtsidan (bord som i bordläggning), inte vet jag om det finns flera varianter; vricka brukade man göra med en vrickåra (vanlig eller extra kraftig åra, vet inte om det helst borde vara något särskilt med bladet också) i aktern, gärna i en särskild årklyka där, placerad så att man fick gott vrickrum i vattnet både för- och akterut.

Fast små barbröstade undiner var ju en mer romantisk idé. Jämlik eller sexistisk dock, som PK måste jag ju grunna på det innan jag säger något... :?
Och dugongen, manaten och sjökon, som sägs möjligen ha stått förebild för en variant av sjöjungfrusägnerna - tidelag för sjömän - är ju utrotningshotade... :?


13 oktober 2010, 18:12
Medlem
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Tack för utförligt svar! :D

Tyvärr finns det nog inte så mycket plats över för gångvägar längs hela eller ens större delen av floden, men stakning var ett intressant alternativ och det kan ju vara aktuellt även om jag "slussar in" floden och skapar dammar. Jag kan få plats med 2 slussar (möjligen 3), men det kräver en del extra tunnlar/grottor för manövrering av slussmekanismen och tunnlar för bräddavlopp etc...

Det vore rätt kul att skapa ett fungerande slussystem, men jag är inte helt säker på att de som ska ha byggt det egentligen har den kunskapen - och även om de skulle ha kunskapen, så saknar de intresse av att tämja (/våldföra sig på) naturen på det sättet och i den omfattningen. Dessutom är inte den underjordiska floden någon särskilt viktig del av det hela. Däremot skulle ett slussystem passa en annan grupp, så det kanske blir aktuellt vid ett senare tillfälle.

Nej, jag skippar hela tanken på att kunna ta sig fram med båt under jorden. Möjligen bygger jag ut hela floden och gör den till en naturligt formad underjordisk flod, men jag kommer antagligen visa bara ett litet avsnitt av den och stänga alla ingångar.

Skriv gärna mer den som vill (även om inte jag kommer att bygga grejerna just nu).


13 oktober 2010, 19:02
Medlem
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Vad ska detta onödiga slit vara bra för?


13 oktober 2010, 19:21
Medlem
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Ett alternativ till sluss - vilket dessutom skulle passa just den här gruppen ("Pagans") bättre - vore kanske något slags enklare hissanording just vid fallet/fallen och stakning för resten av floden. Det krävs dock fortfarande en del extrautrymme - men som sagt, de som bor i området har andra sätt att ta sig fram på (till exempel landvägen). Det kan också tänkas att man helt enkelt får bära sin båt förbi varje fall, men det kräver ännu mer utrymme för sidotunnlar. Hmmm... det är den där höjdskillnaden som ställer till det, fast om jag skippar den, så hamnar floden alldeles för djupt ner.

Krigarn skrev:
Vad ska detta mycket roliga, intressanta och lärorika slit vara bra för?

Fixed.


13 oktober 2010, 19:29
Medlem
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Zombie skrev:
Fast små barbröstade undiner var ju en mer romantisk idé.


Om inte annat är det ett tillfälle att få visa bara bröst - och boobisar är ju alltid boobisar - hmmm, även om de sitter på en fisk... :? Vem har tid att vara pk/jämlik då, liksom!? ;)


13 oktober 2010, 19:36
Moderator
Inlägg Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
För den aspiga fullständighetens skull, och med risk att slå in en vidöppen slussport: TS' alternativ 2 kan ju delas upp i

    2a. dra med handkraft (direkt eller via t.ex. gångspel);
    2b. dra med djur (direkt eller i t.ex. tramphjul);
    2c. dra med maskin (t.ex. vinsch[ar], som för en kortare sträcka kan sitta fast eller för en längre sitta monterade på förslagsvis ett tungt barlastat järnvägslok med lin- eller kuggstångsdrift uppför backarna längs slussarna, som längs Panamakanalen till för litet sedan.)

Beträffande slussar kan man också ha en som består av ett hisstråg, ett hissbart badkar för båt och allt, förslagsvis balanserat av ett annat bredvid eller möjligen alldeles efter; men det blir ju onödigt bökigt där man inte ska väldigt högt upp på kort sträcka.


14 oktober 2010, 13:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.