Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
BNP och konsumtionssamhället. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: BNP och konsumtionssamhället.
Savanten Svante skrev:
2030. Det är om 20 år det.
Då är det ju lungt, hela 5 val emellan. Inget att oroa sig för nu.

14 oktober 2010, 11:21
Moderator
Ufo skrev:
denada skrev:
Ett land som inte kan produsera egen mat får köpa...
Tveksamt.
Ett land som inte kan producera sin egen mat blir instabilt, där invånarna börjar slåss om den fina maten för att lämna skräpet till grannen.
Urholkas ekonomin tillräckligt så kan det utbryta ett inbördeskrig.
Så jag tror matproduktionen är en viktig nyckelfaktor.

Tror jag också den är. Men ett land som inte kan producera sin egen mat kan fortfarande köpa, i de fall det har råd att betala - och särskilt om det tillsammans med några andra länder i samma sits har makt att bestämma priset. Så är det ju för våra rika västländer i fråga om många matvaror (både nödvändiga och onödiga som kaffe). Så länge det håller har man då flyttat problemen till det land som säljer matvaran, där bönderna eller lantarbetarna kanske blir tvungna att odla kaffe att sälja billigt till Väst där de skulle behöva odla riktig mat åt sig själva.

14 oktober 2010, 12:44
Medlem
Zombie skrev:
där bönderna eller lantarbetarna kanske blir tvungna att odla kaffe att sälja billigt till Väst där de skulle behöva odla riktig mat åt sig själva.

Bönderna har ju alltid möjligheten att peta ner frön till andra grödor om de behöver mer mat. Om det inte är vi rika i väst som "äger" marken förstås, hmm det där måste jag kolla upp någon gång.

Men om vi leker med tanken att golfströmen får hicka och svänger iväg åt ett annat håll under ett års tid. Så våra bönder inte klarar av att odla något under år 2011. Och övriga europa får halverad produktion.
Vad skulle hända med den svenska samhällsekonomin?
Kod:
Extrapris Potatis (King Edward) 179:-/Kg
Max två Kg/hushåll.

14 oktober 2010, 13:45
Medlem
Ufo skrev:
Bönderna har ju alltid möjligheten att peta ner frön till andra grödor om de behöver mer mat. Om det inte är vi rika i väst som "äger" marken förstås, hmm det där måste jag kolla upp någon gång.
Tittade lite på http://www.fairtrade.se/ de håller tydligen koll på ägarkvoten, men inte mer än så. Tydligen så finns det stora variationer främst beroende på gröda.

Går det finna info för att kolla korrelationen ägarkvot av företagen och ett lands fattigdom? Det känns iaf logiskt.

20 oktober 2010, 00:55
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.