Re: Metoder för att transportera ekor motströms utan motorkraft?
Då måste jag bygga en sjöjungfru också, vilket vore ett rätt intressant projekt - och det är nästan att en sjöjungfru skulle platsa faktiskt... nästan... En invändning är att sjöjungfrur trivs bättre i sjöar, men det kanske är en underjordisk flodjungfru som vi har att göra med!?
Så här trodde jag att det såg ut när jag startade tråden (total höjdskillnad på 20 längdenheter (amerikanska fot) (~6 m)):
, men det visade sig senare att det mer ser ut som nedan:
- det vill säga en total höjdskillnad på 53 le (~16 m).
Första segmentet: 0 grader, ~100 le
Andra segmentet: 11,25 grader, 11,25 grader (lutning), ~90 le
Tredje segmentet: 22,5 grader, 0 grader, 130 le
Kanalbredd: 14 le (~4 m)
Kanalhöjd: 10 le (~3 m)
Vissa marginaler finns för att göra kanalen bredare och högre, men vinklarna är som de är, förutom att det andra segmentet kan eventuellt göras horisontellt. Höjdskillnaden mellan första och (medre mynningen på) andra segmentet är 33 le (~10 m).
Hur påverkas förresten en flods djup av lutningen? Båten kanske fastnar även om lutningen skulle vara tillräckligt liten för att man ska kunna ta sig upp med handkraft!?
Jag inser nu att jag måste bygga en sluss (eller till och med en serie av slussar?) om det ska gå att ta sig fram med båt: Höjdskillnaden var lite större än jag trodde från början. Hmmm...