Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
rdos skrev:
Inte? Jag minns att det var skitkul med larvtävlingar när jag var barn. Jag begriper mig inte på folk som är rädda för småkryp, även om jag har en dotter som är det oxå. Kanske ni borde haft mer småkryp i barnvagnen eller nåt? :lol:

Vi är inte rädda, vi tycker bara det är larvigt.


14 augusti 2010, 19:25
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
CodeRedAlert skrev:
Aspsopp.
Bild

Den ser lite aspig ut, röd(hårig) och uttryckslös.
Lakrits skrev:
I aspsoppens fall röjer bruksnamnet det träd som svampen bildar mykorrhiza med, asp (Populus tremula och en del andra Populus spp.).


Sådan herre sådan hund - sådant träd sådan svamp? Rak och högrest, väl sammanhållen, förhållandevis symmetrisk...


14 augusti 2010, 19:28
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Zombie skrev:

Sådan herre sådan hund - sådant träd sådan svamp? Rak och högrest, väl sammanhållen, förhållandevis symmetrisk...

Liknar den här en tall?
Bild
Jo, lite kanske.

Svamp är väldigt mystiska varelser. Är det inte så att många svampar som växer förhållandevis nära varann tillhör samma organism och binds samman av mycel, Lakrits?
Berätta mer!


14 augusti 2010, 20:17
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
CodeRedAlert skrev:
Svamp är väldigt mystiska varelser. Är det inte så att många svampar som växer förhållandevis nära varann tillhör samma organism och binds samman av mycel, Lakrits?
Berätta mer!

Nja, det beror på vad du syftar på. Vissa arter är bra på att hålla andra artfränder borta från det substrat de lever på. T.ex. rotticka på gran, som snabbt och effektivt tar över ett träd och sedan använder de giftiga nedbrytningsämnena från ligninet för att hålla andra rottickemycel och andra svampar borta. Ett annat exempel är världens största organism, honungsskivlingen, där en klon visade sig ha lagt beslag på en yta på över 600 ha (motsvarar ca. 1200 fotbollsplaner; den beräknas väga runt 30 ton, vilket motsvarar vikten på en fullvuxen blåval) i skogarna på gränsen mellan USA och Kanada.

Men andra svampar är sämre konkurrenter eller kräver inte så mycket yta i substratet p.g.a. att de framför allt sprids via sporer och inte växer vegetativt, t.ex. rostsvampar och mögelsvampar, eller är encelliga, t.ex. jästsvampar. Då kan flera individer samsas på ett enda tallbarr. På snittytan i ved och på barr kan man ofta se mörka linjer som delar av substratet. De är spåren efter svampar som har mötts i en kamp som slutat oavgjort, och där båda har byggt en gränslinje av mycel och en uppsjö utsöndrade kemikalier. I vissa fall, t.ex. på barr, gör varje individ ett litet "rum" åt sig och bildar interaktionslinjer utan att ha interagerat med någon annan svamp.

Om du däremot hittar ett kantarellställe i skogen, så är det rimligt att anta att fruktkroppar som växer nära varandra, i klunga, kommer från samma mycel. Däremot är det svårt att avgöra om två grupper av kantarellfruktkroppar som ligger nära varandra härrör från samma individ eller två (el. flera) andra individer. För det måste man ta till DNA-jämförelser.

Problemet blir att många svampar kan föröka sig utan att bilda sexuella sporer (sporer som innehåller DNA från två olika genetiska individer) och alltså sprida sig genom kloning. I exemplet med honungsskivlingen ovan är det sannolikt att hela mycelet visserligen delar exakt samma DNA, men att det under tidens gång har fraktionerats (p.g.a. torka, översvämningar, vägbyggen etc.) och därför består av en bamsestor genet (genetiskt enhetlig samling; t.ex. alla veteplantor på en åker) som i sin tur är uppdelad i massor av rameter (klonens "individer"; t.ex. varje enskild veteplanta på samma åker). Individbegreppet är på ett sätt komplicerat när det rör organismer som bildar kloner.


14 augusti 2010, 20:48
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Mycket intressant! Massa termer där som jag varken förstår mig på eller orkar googla men intressant.

Svamparna kanske muterar från dagens förhållandevis oförargliga skepnad till något mer stridslystet och tar över världen en vacker dag. Är de utomjordingar? De känns så...ojordiska. Trots sitt habitat.


15 augusti 2010, 12:01
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Skogen! :cry:


11 september 2010, 18:43
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Så ljuvligt vackert i skogen nu!
Snart faller löven.

Kommer ni ihåg rimfrosten från förra året? Det var sagolikt! Hoppas vi får se det i år igen.


1 oktober 2010, 12:27
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
De här håriga svamparna växte på några ställen bland sina ickehåriga artfränder.
Varför har dessa svampar blivit håriga, någon som vet? Är det mögelsvamp på svampen kanske?
Bild

Bild


10 oktober 2010, 23:47
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Blev nyfiken och googlade på "hår*" plus "svamp*". Orkade inte skyffla undan tillräckligt av allt som handlade om ungdomar som får svamp där de rakar sig och så vidare, men en tredje svamp fann jag:

http://www.svampar.se/attachments/artic ... phalus.pdf

Vad det finns i världen... :shock:
Ännu.


11 oktober 2010, 22:24
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Mycket märkligheter finns det.

Idag tänkte jag på följande:
När två eller fler träd växer väldigt nära varann och blir till synes ett och samma träd; har de separata stammar som omsluts av en gemensam barklager eller växer de in i varann helt och blir ett på riktigt?

Ofta delar dessa träd på sig högre upp så de får två eller flera toppar.


12 oktober 2010, 16:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron