Re: WAIS - "atrologiliknande oväsentlighet"?
Av vem anses det bra?
Proffsen eller de som testas?
Jag tycker inte heller att det är särskilt bra. Kanske för vissa typer av personer, men definitivt inte för andra.
För de sistnämnda gäller det då att utredarna förstår att lyssna på personen och intervjua rätt, och inte gå på testet för mycket.
Jag har hört en hel del av sådant som "fick dåligt eftersom det var så trist och jag sket i det" eller "fick jättebra för jag var intresserad/påläst, men i vardagen fungerar det inte, det som det här skulle mäta".
Speciellt det där uppmärksamhetstestet (klicka på dator) verkar väldigt styrt av intresse. Fast vad jag förstår, så tillhör det inte WAIS. Jag har för mig att min utredare sade det.
För mig, så syntes inte en del av ojämnheterna, eftersom det var ojämnheter inom samma del.
Så det krävs alltså att utredaren vet hur den ska tolka och vet vad den ska ställa för tilläggsfrågor.
Och då verkar ju inte testet vara så jättebra, om man på eget bevåg (som utredare) behöver "läsa mellan raderna" och inte bara rakt av.
Dessutom så visar sig inte alls ens förmågor på samma sätt i en testsituation som IRL. Man kan vara mycket sämre eller mycket bättre i en testsituation. Vissa av delarna går att lösa med logik och IQ, men IRL går det alldeles för fort och är MYCKET mer komplext.
Vidare så måste utredarna lära sig att samma "nedsättning" kan ge symptom som kan verka motsatta. Och att lära sig orsakerna till symptomen så att de vet hur de ska ta reda på hur det VERKLIGEN är för personen. Samma sak med vissa tilläggsproblem som "rädsla under barndomen" eller "ofta deprimerad". Kanske vanligt vid AS, men inget absolut mått på om personen har AS eller hur "kraftig" AS den har.