Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Tackartackar! :) Den här tråden behöver fler skribenter och det är alltid kul att se vad andra pysslar med (ojojoj, nu är jag sociaaal).

Vis av erfarenhet använder jag den här gången ordet "minimalistiskt" :mrgreen: Passar det med lingon till? I mitt fall blir det nog hursomhelst bacon till. Blir man mätt på klimpar?

Stämmer det att klimparna flyter upp till ytan när de är färdigkokta? Det gäller i alla fall för frikadeller.

Ingen kattröv alltså - eller var det bara en vegoanpassning :P

19 september 2010, 15:45
Medlem
Har du förresten induktionshäll eller vanlig keramisk? Induktionsvärme ska ju vara så bra, men jag har läst om många som varit med om att induktionsplattor kan tjuta och ha sig i kombination med vissa kokkärl (särskilt om bottnen inte är helt slät). Hyperakusi och "tjuta och ha sig" är inte en bra kombination...

19 september 2010, 15:53
Medlem
Schueberird skrev:
Passar det med lingon till?
Har inte testat, men spontant säger jag nog nej. Lingon passar nog bättre till palt och kroppkakor. Men man kan ju alltid prova.
Schueberird skrev:
I mitt fall blir det nog hursomhelst bacon till. Blir man mätt på klimpar?

Jag blir mätt, man kan ju reglera mängden ägg efter tycke och smak. Jag brukar ibland göra på bara äggvitor, då blir det mycket protein. Äggvita mättar bra. Gulorna kan rövkatten få äta.

Schueberird skrev:
Stämmer det att klimparna flyter upp till ytan när de är färdigkokta?

Japp! Men de kan gärna få koka ett tag efter att de flytit upp.

Schueberird skrev:
Ingen kattröv alltså - eller var det bara en vegoanpassning :P

Jag sanerade spisen innan jag satte dit kastrullen, och det var nog mest en hygienmässig anpassning :P .

Det är nog en keramisk häll jag har.

19 september 2010, 16:29
Medlem
På sistone har jag tyvärr inte haft tid att baka bröd (köpebröd är verkligen trist i jämförelse), men idag blev det köttfärssås igen:

Smaksättning:
Bild
Jag fortsätter med spiskummin istället för torkad koriander, vilket faktiskt blev godare förra gången då koriandern också var slut, och sweet chilisås istället för vanlig chilisås. Intressant att notera är att spiskummin och brödkummin inte är besläktade - trots snarlika namn - och har heller inte alls samma smak, vilket kan vara bra att komma ihåg (http://www.recepthjalpen.se/kummin.html).

Grönsaker:
Bild
Inga nyheter här. Som allätare har jag nötfärs till, men man kan säkert enkelt skippa köttet och köra enbart grönsaker plus lämpliga proteiner.

Hackat:
Bild
Inga nyheter här heller (gul lök och morötter i burken, tomaterna hackas som tidigare).

Köttfärssåsen kokar upp:
Bild
Den kan koka flera timmar om man har tid, vilket jag tyvärr inte har idag, eftersom jag måste hinna äta också, men det blir i alla fall 2½ timme.

19 september 2010, 22:24
Medlem
Hur kan du ÄTA i en stund som denna?!

20 september 2010, 00:07
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Hur kan du ÄTA i en stund som denna?!

Välj svar själv:
A) Valresultatet blir som det blir vare sig jag äter eller inte - för jag antar att det är valet som du pratar om!?
B) Jag har Asperger; då har man inte känslomässig potential att bli upprörd (för att löst citera en viss chefsöverläkare).
C) Jag tror att jag är Spock: "Feelings are counterproductive."
D) Jag är egentligen sociopat.
E) Jag lever i min egen lilla autistbubbla där alla är lyckliga teletubbies.

20 september 2010, 02:03
Medlem
Jag glömde bort att jag själv satt framför tv'n och smaskade i mig sushi när valresultatet rullade fram.
Så uppenbarligen går det att äta, fast att.

Det blev en tjusig sås. Jag glömmer alltid bort vad den där gurksläktingen heter, den gröna tjocka. Den är väldigt god iaf.

20 september 2010, 11:01
Medlem
Tennis va?

21 september 2010, 00:00
Medlem
Tennis? Pff! Badminton är mer likt.

21 september 2010, 02:17
Medlem
racketen är kanske mer lik ett badminton-racket, men bollen är ju rund fast liten och svart

21 september 2010, 17:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.