Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Jag efterlyser fiskrecept - jag behöver fler, så var inte blyga!

4 september 2010, 21:16
Medlem
:oops:
Kan inga.

Jag stekte plättar precis. Med min nygamla plättlagg som jag köpte av en avlägsen bekant.

5 september 2010, 17:06
Medlem
Plättfisk?

Du snackade om någon torsk tidigare - men det kanske var just bara snack?

Nu är det öronproppar och hörlurar, inklusive musik i nämnda hörlurar (nu för tiden lyssnar jag alltid på musik (och tv) i hörlurar för att inte störa mina grannar), som gäller - plus att jag just nu tröstbakar mockarutor (eller snarare "mockaellipsareasegment").

5 september 2010, 18:35
Medlem
Det måste ha varit torsk i ugn.

Lägg torskfileerna (djupfrysta helt okej) i en ungsform, på med grädde/creme fraiche och och lime/citronskivor.
Salt och vitpeppar ev. färsk timjan.

Blir ofta väldigt gott men en gång överdoserade jag limen så ingen utom jag tyckte att det var gott. Man kan även skala limen för att minimera det bittra.

Ska faktiskt laga det idag.

6 september 2010, 15:23
Medlem
Jag får väl testa det där någon gång... så får vi se vad som händer. Det låter i och för sig lite tråkigt kanske!?

I söndags experimenterade jag lite med det här receptet:
http://www.recepten.se/recept/soetsura_kotletter.html
genom att byta ut de ingredienser som jag inte hade hemma och lägga till andra.

Fräs:
1 morot, tärnad
1 bit squash, tärnad
1 vitlöksklyfta, tunt skivad

Låt fräsa med en kort stund:
½ tsk sambal oelek
1 msk socker
1 msk äppelcidervinäger

Tillsätt:
saften från 1 apelsin, späd med vatten till 2 dl
¼ hönsbuljongtärning
5 torkade aprikoser, strimlade
1 dl bulgur

Stek:
2 kotletter
salt
svartpeppar

Stoppa gärna ner näsan medan vinägern kokar om du vill känna hur vinägerångor känns i näsan...

Smaken blev helt okej, men jag hade kunnat ha mer sambal oelek (1 tsk?).

7 september 2010, 19:10
Medlem
Just nu står min tidigare beskrivna köttfärssås och kokar igen. En viktig ingrediens är finhackade tomater:
Bild
Skär tomaterna i halvor, lägg halvorna med snittytan nedåt och skär varje halva i så tunna skivor som ni bara kan (alternativt orkar (det vill säga så tunna som jag skar dem)).
Bild
Vrid sedan halvan exakt 90 grader (annars går allt åt helvete, ska ni veta), döp tomatjävlen efter er värsta fiende och slajsa upp honom/henne med några väl valda snitt rakt över de tidigare snitten (yxa kan fungera, men akta skärbrädan bara (och resten av köksinredningen)).

Mmmmm... nu börjar det dofta gott av tomatsås :D
Idag blir det förresten färsk pasta till.

7 september 2010, 19:30
Medlem
Rättelse till torsk i ugn-receptet: Ta inte cremefraiche utan grädde av något slag. Cremefraichen lägger sig som en gulbrun klump över det hela (fast det smakade väl okej).
Hade i purjo också.

Och det blev gott! Vadå tråkigt? :x
Måste allt innehålla hundratrettio ingredienser för att bli gott i din mun? (Jag känner mig lättkränkt idag.)

7 september 2010, 23:04
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Och det blev gott! Vadå tråkigt? :x
Måste allt innehålla hundratrettio ingredienser för att bli gott i din mun? (Jag känner mig lättkränkt idag.)

130 bara? Det får man ju inte ens en förrätt för - minst 200 måste det vara, annars blir det skitäckligt! :P

7 september 2010, 23:24
Medlem
Jaha, torsk, grädde och lime alltså!? Inga grönsaker eller kolhydrater (eller är det bara för folk med ambitioner :P )? Några rekommenderade proportioner, ugnstider/-temperaturer?

10 september 2010, 01:26
Medlem
Det var bara en grundstomme att bygga resten av måltiden kring!

Jag gjorde en sallad till (bestående av det gamla vanliga) samt ris.
Men man kan ju tänka sig någon sorts grönsaksbädd under fisken. Paprika passar säkert bra.
Eller en snabb grönsakswok vid sidan om.

Ett paket fryst torsk (hur många gram är det?) räcker för 2-4 personer om man inte är JÄTTEhungrig.
Temperatur har jag ingen aning om - vi har gasugn. Tid? Tills det är klart...
Kör på en höft, det gör jag. :geek:

10 september 2010, 02:13
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.