Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
apropå mördare 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg apropå mördare
Nästan tre av fyra personer som mördat tog sitt liv före två år gått efter dådet visar en studie som gjorts vid Karolinska. Tänk vad bra det skulle vara om de började med sig själva istället.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=173972

26 juli 2009, 19:58
Medlem
Inlägg Re: apropå mördare
Men om 29 av 167 tog sitt liv så är det ju bara 17,3652694610778%
Dvs 1 av 5.7 begår självmord. Snacka om friserade siffror. :roll:

26 juli 2009, 20:22
Medlem
Det lät juh bra med 3 av 4... MEN efter att ha läst texten ett par gånger :P så kom jag fram till att det alltså är 75% av de 29 st som gjorde det inom 2 år...

Dessutom får man från den artikeln inte mycket information om detaljer. Det står juh faktiskt "begått eller dömts för mord eller dråp". Ganska stor skillnad mellan mord och dråp i detta fall skulle jag vilja säga, dråp innefattar väl även de som mördat utan planering osv och då kanske har större risk att få dåligt samvete vilket kan sluta med självmord.

Artiklar som denna är anledningen till att jag sällan läser nyheter i/från tidningar.

26 juli 2009, 21:29
Avslutat konto
Ja dråp kan man väl bli dömd för om man är vårdslös och vållar någon annans död och då ligger det väl nära till hands att man tar livet av sig själv i efterhand. Ja, antagligen ingår de värsta psykopatmördarna i gruppen som inte tar livet av sig.

Två år är en ganska kort tid.

27 juli 2009, 21:13
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.