Jag har försökt hitta någon gemensam nämnare mellan mig och andra med AS, förutom behovet av ensamhet och såna grundläggande saker, men nebart funnit att andra är vidriga undermänniskor i mina ögon. Jag har en idealbild av att det borde finnas fler som jag, men dessa är nog sällan diagnostiserade.
Frustrerad, ja självklart. Jag hittar inte folk som tänker och fungerar som jag, som jag kan harmonisera med, som liknar mig, som har samma höga krav på utseende/hygien etc. Jag avskyr NT-grisar men aspergare är genom sin efterblivenhet nästan snäppet värre. Efter flera försök till fredlig kommunikation med dreglande aspergare, nu senast på Aspergerforum, har jag helt enkelt gett upp och accepterat att det inte finns tillräckligt raffinerade personer med AS. Själv har jag helt slutat identifiera mig som "aspergare" och blivit på det klara med att min ursprungliga inställning, att förakta och ta avstånd, var helt korrekt.
Uttråkad, det också. Jag har däremot ingen fruktansvärd, hemsk ångest. Jag tycker inte synd om mig själv utan jag är mest irriterad, förbannad och som sagt väldigt uttråkad. Har alltid haft sociopatiska drag men nu har jag börjat bli cynisk på allvar och finna meningslöst "trollande", att kränka och såra folk, som det enda nöjet/tidsfördrivet utöver mina japanskastudier och mitt mode/spelintresse.
Det här är inget utfall av narcissism eller vanföreställningar utan ett kontroversiellt men logiskt konstaterande. Jag är smartare än andra, väldigt mycket smartare men på ett generellt och intuitivt plan. Jag är absolut inget specialintressegeni, inte den bästa debattören, inte den bästa på något rent konkret men min intelligens är så pass bred och utvecklad att jag ser och förstår saker andra missar. Mitt perspektiv är annorlunda. Detta gäller i relation till NT-grisar likväl som aspergergrobianer och ger som resultat att jag tröttnar på folk väldigt snabbt.
Skitiga, fula, specialintresserade aspergare med bristande sociala uttrycksmedel och gravt ojämn begåvningskurva verkar kunna finna nån form av "glädje" i t.ex politiskt engagemang inom någon obskyr ideologisk riktning, som teknokrati eller dylikt. Andra, vilket är tydligt på aspergerforum.se, verkar hitta glädje och gemenskap i att helt enkelt vara äckliga, handikappade "trasdockor" som går på dagcenterdisco (aspergerträff) med andra efterblivna miffon och upplever en känsla av större gemenskap med alla dessa ihoplappat imperfekta slaggaspergare.
Hur mycket jag än försöker kan jag inte bli "god". Jag har en god sida, kärleksfull och omtänksam, men jag har samtidigt varit borderlinesociopat/narcissist sen dagisåldern och förmodligen innan dess. Jag har alltid haft ett behov av ondska. Jag känner mig ofullständig om jag inte får vara elak, mitt liv blir än mer meningslöst. Detta, och inte AS, är den absolut främsta anledningen till att jag inte fungerar i samhället. Jag är ärkenarcissist och borderline ut i fingerspetsarna medans min autism knappt påverkar sociala förmågor överhuvudtaget utan bara bidrar som en dehumaniserande variabel till den dominerande sociopatpersonligheten. Jag är precis den typ av människa som beskrivits som "samhällets värsta skräck". En sån som folk i allmänhet helst hade velat låsa in för att kasta bort nyckeln. En sociopat som inte befinner sig på det neurotypiska empati/känslospektrumet.
Visst, jag plågas av detta. Att vara omänsklig på en nivå som gör min existens väldigt svår. Jag är inte mänsklig. Kombinationen autismspektrum + sociopat gör att hur "bra" mitt liv än skulle kunna tänkas bli utåt så kommer det alltid kännas fel och jag kommer alltid söka konflikt som medel till någon slags förändring. Jag befinner mig i ett konstant tillstånd av konflikt. Jag är den filosofiska kärnan av vad det innebär att vara "fascist", det är ett krigstillstånd inte en ideologi.
Det finns dock ytterligare en variabel i min personlighet. En sorts djupt undertryckt empati, en känsla av ljus, kärlek och renhet. Edens trädgård som ensam planet i ett litet solsystem dolt i ett universum av kaos. Detta ljus är den enda droppe som krävs för skapa en kemisk reaktion i det som annars hade varit en typisk sociopatpersonlighet. Hela min personlighetskod skrivs om och muteras genom denna enda ljuskälla. Jag är i ständig och oundviklig konflikt med mig själv, jag vet inte om jag ska älska eller hata när jag på samma gång som jag har ett sadistiskt behov av att förinta kan känna ett behov av att uppnå total fred och harmoni. Inget av dessa tillstånd kan helt dominera det andra, vilket leder till att min själ är konstant rastlös. Inte ens om jag blev ett helgon, älskad av alla på jorden, tror jag att min onda sida hade försvunnit. Behovet hade alltid funnits där, som onda, sadistiska tankar och outtalad skadeglädje.
Jag menar på fullaste allvar att jag är så mycket mer än er, mer än de flesta människor. Jag är menad att vara någon slags ängel.