Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Savanten Svante skrev:
Jag antar att det går, men HUR får man en cykelpump att suga istället för att blåsa?
Måste gå på något sätt, tycker jag. Om det inte funkar med att ta bort ventil eller skifta på annan mojäng, bara skär av toppen på den så kan man välja antingen sug eller blås. Det är ju i princip ett rör och en pinne som passar.

22 augusti 2010, 04:33
Medlem
Dammsugare är kanske lite brutalt?

22 augusti 2010, 04:44
Medlem
Schueberird skrev:
Kan då den otacksamma skäggajäveln tänkas föredra den kärvare smaken av torkad aprikos?
Ska undersöka saken när han finns på plats igen. Men det är möjligt.
Är det ett smaskigt recept du sitter på eller vadå?

22 augusti 2010, 15:26
Medlem
Savanten Svante skrev:
[...] HUR får man en cykelpump att suga istället för att blåsa?

Det går ibland att vända på pisongens ändstycke så att tätningen, som fungerar som backventil, tätar åt andra hållet.

22 augusti 2010, 15:37
Medlem
Timeless skrev:
Använder du cykelpump? Finns såna små för någon tia har jag sett. Skitkass kvalite säkert men borde fungera bra för att få ut den sista luften i plastpåsar.

Jag använder munnen helt utan extra kostnad.

CodeRedAlert skrev:
Ska undersöka saken när han finns på plats igen. Men det är möjligt.
Är det ett smaskigt recept du sitter på eller vadå?

Nej - se tidigare inlägg.

22 augusti 2010, 20:34
Moderator
... om vad herr Schueberird sitter på? Det skulle mycket riktigt inte jag vilja dricka med aprikossmak heller.

23 augusti 2010, 02:33
Medlem
Cykelpumpsmetoden låter intressant, men å andra sidan vill man inte ha för kraftigt sug, eftersom man då riskerar att platta ihop bröden (genom att suga ut även den luft som finns inuti dem), vilket man inte vill. Tills vidare anser jag att munmetoden är tillräckligt bra (med avseende på resultat kontra arbetsinsats).

Zombie skrev:
... om vad herr Schueberird sitter på? Det skulle mycket riktigt inte jag vilja dricka med aprikossmak heller.

Har du såndär asperger eller!? :lol:

23 augusti 2010, 11:12
Medlem
Dags för brieost/salamibaguette!

25 augusti 2010, 17:28
Medlem
Idag lagade jag köttfärssås och kokade spaghetti till.

Bryn i smör och olja enligt känd regel:
~2 gula lökar, hackade
2 morötter, hackade
~1 dm squash, tärnad
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
½ röd, grön och gul paprika, hackad

Låt steka med en kort stund:
1 msk torkad koriander
1 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré

Häll i:
3 dl vatten

Tillsätt:
1 msk chilisås
1 msk dijonsenap
½ msk kalvfond

Blanda ner:
6 soltorkade tomathalvor, strimlade
~5 cm purjolök, strimlad
4 stora tomater, fint tärnade

Bryn separat (stänk eventuellt över lite sojasås) och blanda sedan med resten:
500 g nötfärs

Låt allt koka i 2 timmar.

Smaka av:
salt
svartpeppar
chilisås

Red såsen om så önskas (till exempel med Maizena-redning) - en trögflytande sås passar bra till spaghetti.

Koka spaghetti - jag brukar ta 100 g/person. Lite olja i vattnet förhindrar överkokning och motverkar ihopklibbning.

1 september 2010, 23:24
Medlem
Bild

Det kan kanske se ut som att pastan inte får plats, men den blir snabbt tillräckligt böjlig för att kunna pressas ner. Låt den koka, häll av i durkslag och skölj i kallvatten. Kallvattnet stoppar kokningen och sköljer även bort ytstärkelsen, vilket gör att spaghettin inte klibbar ihop. Nu blir ju pastan kall förstås, men se bara till att köttfärssåsen är varm, så är det lugnt.

4 september 2010, 00:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.