Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Sömntråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Sömntråden
Hur har ni det med sömnen?

Själv har jag haft ganska svåra sömnproblem hela mitt vuxna liv. Har svårt att varva ner tillräckligt för att sova samt att sova sammanhängande hela natten. Ofta vaknar jag i vargtimmen och har svårt att somna om.

Har provat flera olika preparat för att råda bot på detta som Stilnoct (=utslagen även hela efterföljande dag), Imovane (=trött dagen efter och drömlös sömn), Propavan (=effekten sätter in ca 12h efter och sitter kvar orimligt länge, zombiepreparat) och Sonata som varit bäst hittils.

Ibland, när jag kan, försöker jag sova på dagen istället vilket konstigt nog funkar bättre och gör mig mer utvilad.

3 maj 2010, 14:01
Medlem
Inlägg Re: Sömntråden
Min sömn funkar jävligt sällan som den ska.

Har provat cirkadin, jag blir trött på den, men sover lättare och vaknar lättare, vilket är förbannat dumt när man redan som det är är ljudkänslig.

Stilnoct och Imovane använder jag ibland. De funkar, men även om jag får utskrivet 10 stycken så är vanebildningen så tydlig att första tabletten funkar bättre än sista. Jag gillar inte den sortens tabletter egentligen, men ibland så måste jag, om jag vill fungera med resten av samhället överhuvudtaget.

Styrketräning förbättrar sömnen för mig. Då återstår ju bara problemet med igångsättningssvårigheter...

24 juli 2010, 22:34
Medlem
Jag sover max två timmar åt gången (vanligtvis 1-1½ tim). Provat Melatonin, vaknade lika ofta men var dödstrött på dagen.
Numera kör jag monoton musik på natten, vaknar lika ofta men har betydligt lättare att somna om.

På dan när det är ljust kan jag sova 3-4 timmar i sträck. Dumt :cry:

25 juli 2010, 00:27
Medlem
Har lite lättare med sömnen igen men ve den som råkar störa mig precis i insomningsfasen. Blir väldigt ilsken då och känner tydligt hur kroppen/hjärnan varvar upp.
Efter det tar det lång tid att komma tillbaka till insomningsstadiet igen. Oftast känns det då att hela nattens sömn blivit förstörd, speciellt om jag redan somnat och blir väckt mitt i. Ibland lyckas jag inte somna om alls då eller gör det först efter många timmar.

Har kört med Sonata de flesta nätter innan en arbetsdag, enda sättet att varva ner tillräckligt. I hate this! :(

26 juli 2010, 21:31
Medlem
Theralen funkar!! Eller ja, jag sitter här fortfarande men det känns hemskt dimmigt och bra. Hittar jag till sängen så är saken bipp.
Var är bokstaven f - DÄR! Biff. SaKEN ÄR BIFF.

nATT.

21 augusti 2010, 01:17
Medlem
eLLER SKA JAG TA NÅGRA DROPPAR TILL?
Caps lock unlock.

5ml till då eller är det 0,5? Eller 0,05?
Man kanske ska undvika dosera i det här tillståndet. Men pipetten står ju där och ler mot mig.
Okej, hej.

21 augusti 2010, 01:20
Medlem
FY VAD ÄCKLIGT!!!!! Råkade dricka ur sambons gamla glas då den luktade svagt mintaktigt vilket jag tolkade som Theralen. Men det var ett gammalt tuggummi i den.

Okej giónatt.

21 augusti 2010, 01:22
Moderator
Gonatt.

Önskar jag tordes typa åt helvete. Har kommit långt den dag jag kan göra det spontant bara för att jag egentligen inte orkar bättre. Om inte seniliteten hinner före. Differentialdiagnos...

Sömn: får ta när jag är vaknare. Men inte hjälper det att bo i hyreshus av högtalarbetongblock.

21 augusti 2010, 04:26
Medlem
Zombie skrev:
hyreshus av högtalarbetongblock.

Menar du att du hör grannarna?

21 augusti 2010, 07:06
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Hur har ni det med sömnen?

Jodå, bara bra. Sover väldigt lätt och vaknar oftast om någon annan går upp, men somnar å andra sidan lätt, så det blir inget problem. Har inte heller några störande ljud där jag bor.

21 augusti 2010, 10:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.