Dagens sats av bullbiffsbröd:
Jag borde ha gräddat dem på två plåtar istället för en, för att undvika att de jäste ihop, men jag var för lat för det.
Mina första knäckebröd kavlas ut:
De är gjorda på havre och utan jäst. Nästa gång ska jag kavla dem tunnare, så att de blir sprödare (och därmed godare).
Färdiggräddade:
De längst in gräddade jag 3 minuter extra, eftersom de första blev för mjuka. De längst ut gräddade jag först 12 minuter, men stoppade senare in dem igen och gräddade även dem 3 minuter extra, men vände på dem, så att de blev jämnare gräddade (som ni kan se blev de längst in aningen övergräddade). Nästa gång ska jag som sagt kavla dem tunnare - och också grädda dem kortare tid.
Grötbrödsgröt:
En gröt, gjord på vetekli; blandat kross (vete, råg, korn och havre); linfrö; salt; kumminfrön; russin; lingonsylt och vatten, ligger och sväller i skålen i bakgrunden. Gröten ska senare användas i en limpa.
Dagens tips:
Om man ska mäta upp olja, honung eller annat klibbigt, men inte vill diska måttet, då kan man trycka ner det i mjölet och sedan hälla klibbet i det hålrum som blir kvar efter att måttet tagits bort.
...och arselsaft.