Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
CodeRedAlert skrev:
Schueberird: Nu när du säger det så tycker jag mig se en skymt av brödets blivande själ ovanför bakbordet...

Då är det risk att du hallucinerar...

13 augusti 2010, 20:28
Medlem
Schueberird skrev:
...och så kan du ju smaksätta med olika sorters degspad. Senast hade jag kycklinggrytsspad som jag hittade i frysen. Spadet innehöll både det ena och andra, till exempel benbitar, vilket jag fick erfara när jag åt av det färdiga brödet, men gott var det (det doftade dessutom väldigt gott under gräddningen (lite som stenugnsbakad pizza)). Kaffe och mjölk är gott också.

Degspad var en bra idé!
Jag räddade mina kartonglimpor genom att gnugga vitlök på varje skiva, smöra ordentligt och strö över lite kryddor varefter de skickades in i ugnen en stund. Alternativt smör och salt samt lite kryddor och in i ugnen. Smör och ost kan också funka, kom jag på nu.

Men har du KAFFE i bröd? Förklara!

15 augusti 2010, 12:07
Medlem
Bild borttagen av inläggsförfattaren. Eftersom bilduppladdningssajten har återanvänt andra adresser till nya bilder har även bildadressen tagits bort./ 18/4 2013 mod. Zombie

Idag åt jag snabbmiddag på ungkarlars vis, det vill säga med sked direkt ur kastrullen. Dessutom tog det ungefär 5 minuter att tillaga den: mikrad laxfilé, couscous med kardemumma, russin, salt och lite gurkmeja, en tärnad tomat, en tärnad ananasskiva. Hiva ner allt i couscouskastrullen och tryck in skiten i ansiktshålet.

I bakgrunden syns förresten stekpannan i vilken jag en gång stekte bacon. Jag har valt att låta bli att diska den de senaste dagarna.

CodeRedAlert skrev:
Men har du KAFFE i bröd? Förklara!

2 msk näskaffe till 2½ dl degspad (till exempel mjölk). Bröden får ofta mer smak dagen efter, så överdosera inte; då blir det beskt.

18 augusti 2010, 02:17
Medlem
Schueberird skrev:
2 msk näskaffe till 2½ dl degspad (till exempel mjölk). Bröden får ofta mer smak dagen efter, så överdosera inte; då blir det beskt.

Näskaffe är alltså - i det här fallet - detsamma som snabbkaffepulver - inte kokain.

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=n%E4skaffe

Citera:
-Skulle herrskapet vilja smaka på lite näskaffe?
Va?
-Jo, jag undrar ifall ni skulle vilja smaka på mitt NÄSkaffe?
Va? Är du dum i huvudet eller?
-Ja.

Citera:
- Tjena fan Ali, har du nåt uppåt?
- Här finns det grejjer. Vaket eller näskaffe?

PÅ B svarar jag A som i Arselsaft.

18 augusti 2010, 11:48
Medlem
Det där sista ordet i ditt senaste inlägg i denna tråd HÖR ICKE HEMMA I EN MATTRÅD!!!!!

:shock:

Okej nu är jag lugn igen.
Jag misstänker att du försöker lura i mig det där med kaffe och bröd. Självklart kan man inte ha kaffe i bröd...eller?
Det låter helt bakvänt.

Måste testas dock.

Couscous med massa söta grejor i är så GOTT!!! Här hemma får jag inte ha russin i ris ens. Så orättvist.

18 augusti 2010, 22:44
Medlem
Akut koprolali... Är det "arselsaft" du menar?

Hursomhelst, koka upp mjölken först, blanda ner kaffepulvret och låt svalna till 37 grader.

Här är förresten det recept som jag använde första gången då jag provade "kaffebröd":
http://www.receptportalen.se/Br%C3%B6d/ ... A9-au-lait
Jag skulle dock inte blanda jästen med socker och salt det första jag gör, eftersom sockret och saltet bryter ner jästsvamparna och försämrar jäsförmågan. Det är bättre att blanda ut jästen med degspadet först och sedan blanda ner mjölet innan socker och salt blandas i. På så sätt skyddar man jästsvamparna. I gamla recept strödde man ofta salt över jästen för att göra den flytande, vilket förvisso är intressant att studera, men idag vet man bättre.

http://www.bakkemi.se/jast.htm

Citera:
Tänk på att salt och socker i större mängder får jästen att bli inaktiv. Jästen är en cell och den transporterar näring till sig genom cellväggen, då socker och salt finns i vätskan som cellen tar till sig ändras osmostrycket och transporter via cellväggen tar längre tid.
Osmos beskrivs som utbytet av vatten mellan cellens cytoplasma och den lösning som omger den.
Höga koncentrationer av socker, salter och andra lösningar hämmar jäst fermentationen som en följd av lågt osmotiskt tryck. Socker börjar att utgöra en hämmande effekt på jäst när deras koncentration blir högre än 5%(räknat mot mjölet) i degen.
Jästens påverkan av socker är olika beroende på jäststam, det är här jästen för söta degar gör entré.

Den sista meningen är dock intressant - jag har inte experimenterat så mycket med jäst för söta degar, men den kan vara värd att testa, fast i och för sig tycker jag att vanlig jäst fungerar till bullar också (*drar mig till minnes mina supergoda choklad- och marsipankanelbullar*).

Edit:
Torkade aprikoser är också gott i couscous, men på ett annat sätt: De har en lite kärvare smak än russin, vilket kanske kan uppskattas av dina otacksamma ongjävlar(? :P ).

19 augusti 2010, 02:35
Medlem
Jag brukar låta aprikoserna koka med när vattnet kokar upp innan grynen hälls i, så blir de mjukare och inte så sega och tandfastningsbenägna.

19 augusti 2010, 02:41
Moderator
CodeRedAlert skrev:
Jag misstänker att du försöker lura i mig det där med kaffe och bröd. Självklart kan man inte ha kaffe i bröd...eller?
Det låter helt bakvänt.

Måste testas dock.

På den tiden jag orkade baka hade jag det ett par gånger. Några av mina mest lyckade bröd faktiskt. (Den "exklusiva" moccasmaken av överblivet morgonkaffe dolde brödets brister bra...)

CodeRedAlert skrev:
Couscous med massa söta grejor i är så GOTT!!! Här hemma får jag inte ha russin i ris ens. Så orättvist.

Häll i bara dina portioner i mindre kastrull? Dem kan de ändå inte bestämma över...

19 augusti 2010, 03:12
Medlem
Är jästen en cell?!
Svamp...igen. De är ute efter oss. Konstiga filurer som expanderar och dyker upp där man minst anar. Ser ni konspirationen?

Okej, det blir ett kaffebröd när pengarna är slut igen. Det är nämligen då vi bakar i den här familjen. Spännande!

Ongjävlar...har jag väl inga? På det här forumet får man inte ha det. Alla tråkiga småbarnsföräldrar är bannlysta, ju. De bara bablar om sina osnytna ungar och är allmänt likriktade och olidliga. Fy för dem! Spfyyy...*spottar*

Men nu är det inte så mycket ongjävlarna (som jag naturligtvis inte har) som protesterar emot söta smaker i maten utan den där håriga saken som lufsar runt här och stökar till. Ungarna som jag inte har äter gärna söta saker, lite för gärna nästan.
Vi är höggradigt sockerberoende hela bunten. :(

Inte för att jag har några.
Ungar alltså.

19 augusti 2010, 15:31
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Är jästen en cell?!

Haha, ja, jästen är en enda jättestor cell:
The Blob: http://www.imdb.com/title/tt0051418/
Citera:
An alien lifeform consumes everything in its path as it grows and grows.

Jag antar dock att de menar att jäst - som allt annat levande - består av celler.

19 augusti 2010, 19:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.