Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Aspieforums valundersökning 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Aspieforums valundersökning
Lakrits skrev:
Ni är den nordiska rasens underklass, varken mer eller mindre.

Ras? Sysslar du med rasbiologi oxå? Fy skäms! Sådant får inte förekomma i det riktiga Sverige :mrgreen:

Lakrits skrev:
Och ja, som i allt annat är jag väl bevandrad i historien kring Sveriges ockupation av de dansk/norska territorierna som specificerades i fredsfördraget i Roskilde 1652. Det borde väl du ha begripit vid det här laget, eller har jag överskattat din tankeförmåga?

Det kan jag mycket väl tänka mig att du är väl bevandrad i.

15 augusti 2010, 21:57
Avslutat konto
Jag får be om ursäkt för mitt raljerande, men jag tycker att den skånska frågan har misshandlats genom åren. Fler skåningar skulle behöva visa ett historiskt intresse, både för den svenska och den danska historien. Jag retar mig på kraven på och hyllningarna till den ensidiga svenskheten eftersom någon sådan inte finns. Vi är, precis som alla andra, resultatet av en ständigt pågående kulturell evolution, med seder och traditioner som är allt mellan ett och tusentals år gamla. Det är lager på lager av kulturella uttryck. Några är väldigt specifika för oss som bor inom Svea rikes gränser, andra delas med omvärlden och somliga delas med i stort sett alla på Jorden. Att då som Jimmie Åkesson ensidigt framhäva svenskheten som rättesnöre blir historielöst, särskilt med tanke på att han är bleking och således har ett kulturellt arv med massor av internationella intryck från folkvandringstiden, över vikingatiden, Hansatiden och senare i den gemensamma dansk/svenska historien, med Kalmarunioner och krig. Exemplen kan naturligtvis göras många fler, men innan folk slutar att säga att de är hallänningar, västgötar, norrbottningar eller nylänningar, så blir det svårt att enas kring vad svensk kultur är och vad det innebär för svenskheten. Jag kommer inte att rösta på en så trångsynt och obildad person.

Kanske skulle Komvux vara något för honom? Och samtidigt skulle ju en logoped kunna lära honom att uttala [r].

16 augusti 2010, 12:18
Medlem
Du missar en viktig sak, Laktrits (vilket är vanligt bland motståndare till SD). SD har inget emot invandring ifrån Europa. Naturligtvis så är svensk och europeisk kultur överlappande på många punkter, konstigt vore det annars. Vad SD oftast pratar om är invandring ifrån t.ex. Somalia eller arbaländer, där man har en väsensskild kultur och religion. SD vill inte heller slänga ut alla muslimer på en gång, de anser bara att det inte går att ta in fler eftersom de inte går att assimilera, speciellt inte i stora antal. Några få riktiga flyktingar kan vi ta emot även i fortsättningen.

16 augusti 2010, 13:22
Medlem
SD anser oxå att muslimerna måste assimileras in i den svenska kulturen, och ska inte tillåtas segregera sig. Inte heller ska staten tillåta den muslimska gruppen att bestämma vad som är ok och inte. T.ex. ska inte hederskulturen, slöja och andra kulturellt främmande sedvänjor godkännas, utan de som kommer hit ska ta seden dit de kommer. Kriminella invandrare ska utvisas.

Dessutom så är SD emot det globala samhället, och är faktiskt i egentlig mening ett riktigt miljöparti. Det är omöjligt att lösa miljöproblemen om man samtidigt stödjer det globala samhället. Det som krävs för att lösa miljöproblemen är mer lokal produktion, mindre långväga transporter, mindre långväga resor osv. Detta är saker som inte går att kombinera med ett globalt samhälle.

16 augusti 2010, 13:38
Moderator
Väed hûüd å sätt daj po skeolbänken peågadrûül! Å gäöür'at innan do beväisar mäer ao vâ Lackris sâr. Väsensskillnader, heder och slöjtvång inget svenskt, kyss maj därbaog, det var inte mer än hundra år sedan vi hade allt detta här och de unga var kvicka att vilja bort från det så fort de fick litet frihet och några år att vänja sig vid att de fick trotsa sina föräldrar av Guds nåde. Det bästa sättet att få folk att vilja behålla ofria vanor är att sluta sig samman mot dem.

Med mera på dina övriga punkter, men alltsammans har redan tröskats på båda forumen och det är ju meningslöst när ni är funktionella analfabeter. Således åter till första meningen, och var glad att jag inte vill exportera dig som kanonmat åt någon krigförande diktatur för att du inte kan läsa eller känna.

16 augusti 2010, 14:53
Medlem
Det var bättre på 1800-talet. :D

F.ö. så hade man inte slöja. Det kallas för huckle (iaf i Skåne), och inte slöja, och bars enbart av gifta kvinnor. Karlar hade hatt (som ett slags mandomssymbol). Och givetvis så tog man av sig hatten inomhus om man hade någon alls koll på ettiketten. Någon hederskultur av muslimskt format tror jag aldrig någonsin att vi haft.

16 augusti 2010, 15:13
Moderator
Och du sänker dig till hårklyverier om vad det heter. - Gift kvinna var utskämd om hon visade håret. Vissa tider och platser kunde det gå an att visa ett par flikar, andra inte ens det. Röd huvudbonad tillkom hororna, och hora var man om man hade fött "oäkta" barn eller legat i lönn på för uppenbart sätt.

Grader och arter av hederskultur och historiska och kulturgeografiska sammanhang hör till det ni inte har läst innantill när man har försökt bibringa er en för er pinsam undervisning i, så det hoppar jag över här; låt mig bara säga för andras kännedom att det kulturbälte du syftar på fanns tusentals år före islam och omfattar även Sydeuropa och andra områden som aldrig har varit muslimska.

16 augusti 2010, 15:23
Moderator
Ett medgivande kan jag göra: Det här:
Zombie skrev:
Det bästa sättet att få folk att vilja behålla ofria vanor är att sluta sig samman mot dem.

torde gälla även oss med anständig människosyn gentemot er utan eller som är beredda att tumma på den ni har. Men för att häva det behöver vi faktiskt konstruktiva, realistiska förslag från folk som inte lever i en bättre värld för sig själva utan faktiskt har sett hur hopplösa och känt hur in i märgen utmattande de här "diskussionerna" är.

16 augusti 2010, 15:27
Avslutat konto
rdos skrev:
Du missar en viktig sak, Laktrits (vilket är vanligt bland motståndare till SD). SD har inget emot invandring ifrån Europa. Naturligtvis så är svensk och europeisk kultur överlappande på många punkter, konstigt vore det annars. Vad SD oftast pratar om är invandring ifrån t.ex. Somalia eller arbaländer, där man har en väsensskild kultur och religion. SD vill inte heller slänga ut alla muslimer på en gång, de anser bara att det inte går att ta in fler eftersom de inte går att assimilera, speciellt inte i stora antal. Några få riktiga flyktingar kan vi ta emot även i fortsättningen.

Du missar en viktig sak, rdos (vilket är vanligt bland anhängare till SD). Jag är inte motståndare till SD. Det är delar av deras politik som jag inte känner någon samhörighet med. Och det alldeles oavsett om en invandrare är muslim, buddhist, kristen eller har någon annan vanföreställning.

16 augusti 2010, 15:36
Medlem
Zombie skrev:
Och du sänker dig till hårklyverier om vad det heter. - Gift kvinna var utskämd om hon visade håret. Vissa tider och platser kunde det gå an att visa ett par flikar, andra inte ens det. Röd huvudbonad tillkom hororna, och hora var man om man hade fött "oäkta" barn eller legat i lönn på för uppenbart sätt.

Applåder. Nu har du iaf läst på lite bättre. Jämför nu med hur burka fungerar i muslimska länder så ser du skillnaderna.

Zombie skrev:
Grader och arter av hederskultur och historiska och kulturgeografiska sammanhang hör till det ni inte har läst innantill när man har försökt bibringa er en för er pinsam undervisning i, så det hoppar jag över här; låt mig bara säga för andras kännedom att det kulturbälte du syftar på fanns tusentals år före islam och omfattar även Sydeuropa och andra områden som aldrig har varit muslimska.

Som sagt, en hederskultur av muslimska mått har aldrig existerat här. Däremot så håller jag med om att Sydeuropa delvis tillhör samma kulturbälte som Mellanöstern. Och att denna hederskultur existerade före islam, och i andra områden oxå, hör liksom inte hit. Det gör det liksom inte bättre.

16 augusti 2010, 15:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.