Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Mer och fler "vanliga",NT-personer på ASpergerformen ?! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Mer och fler "vanliga",NT-personer på ASpergerformen ?!
Jag finner att det verkar vara väldigt frekvent
med (om man nu överser med vardagsspråket/sociouttrycket :)
"vanliga" personer,s.k. NT-människor, icke-aspiesar här
på AspieForum och även snarlikt på övriga,ex.vis de andra två hyfsat stora forumen.
Varför är det så ?
Jag trodde(uppenbarligen i min naivitet)att ett sånt här Forum-
som det jag nu skriver på-var/är till för människor
med...ja,alltså,...Aspergers syndrom !(?)
Jag har f.ö. AS (diagnosticerad på Rosenlunds sjukhus år 2000),
och uppfattar mig nästan radikalt förvirrad av den här
institutionsetiska kommunikationsandan jag tycker präglar
verksamheten här.
Det blir på nåt sätt att jag ser mig s.a.s. både sjuk och frisk
samtidigt här,till trots att jag starkt är emot en sådan dikotomisering
och uppdelande beskrivning av situationen. Konfys belägenhet.

Med en närmast beständigt löjlig reflektion
anser jag "aspergerforumen",inkl detta Forum,vara alltför NT-ifierade !

Eller så här: jag ämnar ställa en sån fråge-retorik på spets,s.a.s.

1 juli 2010, 04:52
Moderator
Inlägg Re: Mer och fler "vanliga",NT-personer på ASpergerformen ?!
Vilket är det där tredje forumet? Autismforum?

Hurdan är en aspergare då enligt din erfarenhet? (Eller uppfattning, om du inte bygger den på erfarenhet?)

På vad ser du att de flesta på de här forumen inte skulle vara aspergare?

Vad jag har märkt här och på Aspergerforum är de flesta på de ställena det.

1 juli 2010, 15:07
Medlem
Inlägg Re: Mer och fler "vanliga",NT-personer på ASpergerforUmen ?!
Sorry. En en icke-bokstav,en lapsus mitt inne i ordet :
'ASpergerforUmen' ska det va',of course !

1 juli 2010, 17:26
Medlem
Zombie skrev:
Vilket är det där tredje forumet? Autismforum?

Hurdan är en aspergare då enligt din erfarenhet? (Eller uppfattning, om du inte bygger den på erfarenhet?)

På vad ser du att de flesta på de här forumen inte skulle vara aspergare?

Vad jag har märkt här och på Aspergerforum är de flesta på de ställena det.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
asponomen jag själv vill säga detta :
Både min uppfattning och erfarenhet (det ska förvisso direkt erkännas att min
s.k.erfarenhet är föga,ringa vad gäller erfarenhet etc. -om man med erfarenhet
i gängse betydelsemening menar direkt (typ socialt) erfarenhetsumgänge med
(andra)aspergerpersoner s.k. ) tycker jag verkar visa på att en indirekt begärande
NT-ifiering mest hela tiden är städse närvarande,och pockandes på korrektions-
uppmärksamhet. Detta i och för sig mest ifrån strukturellt drivna,kommunikativt
utåt-utövande i analogi med tockna högfunktionsaspiesar,så benämnda .

En sorts tendens jag skönjar bara.
Nog inget egentligt fel med det (ändå) ? -,eller...Det är sånt jag delvis-t tänker på.

En aspergare(appropå 'Zo.. ' besvar s.a.s. )för mig är f.ö. en vad jag (p)(å)kallar
"aspergersyndromsocialitetsmänniska-för det mesta med hemmatillhörighet i
(AS-)dialogerna,sätten att kommunikativt interagera(el.inte)på"--
ett slags sätt,en AS-värld jag förstås tillerkänner(vad annars !)och finner naturlig etc .

Dock verkar jag själv-kanske är jag allena,kanske är jag specifikt (AS-)"genre-ad" med
en funktionsdigredierande AS-annorlundaighet !(?) -tänka,kommunicera och leva annorstädes.

Det kanske kan vara intressant med en lite mer omfattande och luftig diskussion om detta ?!

"På vad jag ser att de flesta på de här forumen (mitt tillägg: AspieForum,AspergerForum;
AspergerKontakt) inte skulle vara aspergare",menar jag just denna (nära till-över-)tendens,
slikt forumEticerande förmedelst NT-ifierande av sakdiskussionsbelägenheterna.

Och igen-jag kan ha fel .

Vad gäller det som 'Zo ' säger 1/7 kl. 15.07 om att dito märker att det här och på
AspergerForum skulle vara så att de flesta på ovan nämnda forumställen just är aspergare,
så är ...det ju detta jag,inte primärt ifrågasätter,utan,undrar över lite.
Tror kanske trots allt (det torde väl vara så!)att de flesta är s.a.s. aspergare-och då m.a.o.
vad jag menar "common sense-aspergare...med (social-)neurotypiska kommunikationsmönster,
NT-ifierade interaktionssätt a la' en dragning till ett dylikt av-aspergerifierande
i karaktärsuppvisandet".

Och det är väl klart : det beror ju i för kontexten på vad man lägger in i forumBegreppet-
och vad "vanligt" egentligt är, et vad "NT" i själva verket har för de gemena varandet
i vardagsverkligheten och dess räckvidd o.s.v.

1 juli 2010, 19:24
Medlem
Fantastisk Respons! Ett lyckligt AS-moment för pågår!....

Var/är mitt senaste inlägg den 1 juli så otroligt intetsägande
och eller oförståeligt-att inget:INGET/INGEN kommenterats/-ar?(!)

Jag är i sanning riktigt imponerad! Märkvärdigt värre!!

Känner mig JätteLycklig, JU!!!

(...eller: man MÅSTE TYDLIGEN SNACKA aspergersyndromSVENSKA
med ASpieForumBrytning; jag har AS för övrigt(!).............)

10 juli 2010, 03:47
Medlem
Jag har ingen diagnos, men att jag skulle vara vanlig har jag svårt att tro. Ska ärligt erkänna att jag inte förstår så mycket av det du skriver. Iaf kräver det mer energi än vad mer "vanlig" text gör. Ju mer du skriver desto lättare blir det att förstå dina poänger, så jag tycker inte att du ska sluta skriva "annorlunda" bara för att jag eller någon säger att det inte går att förstå "just nu".
Mitt nick är f.ö "parvlon" på det andra forumet.

10 juli 2010, 05:39
Medlem
Timeless skrev:
Jag har ingen diagnos, men att jag skulle vara vanlig har jag svårt att tro. Ska ärligt erkänna att jag inte förstår så mycket av det du skriver. Iaf kräver det mer energi än vad mer "vanlig" text gör. Ju mer du skriver desto lättare blir det att förstå dina poänger, så jag tycker inte att du ska sluta skriva "annorlunda" bara för att jag eller någon säger att det inte går att förstå "just nu".
Mitt nick är f.ö "parvlon" på det andra forumet.

(Går nu fr.o.m. nu tillbaka hit ca 1 månad efter senast...)
Jasså, Timeless! Jag som hade för mig att du hade/har AS-diagnos (varför jag nu
trodde det...; såsom, om, det skulle förändra...). Dock förstår jag ändå kanske på ett nytt sätt en del av den senaste tidens yttringar och kind of dialoger med somliga här på forumet,
evilka som det visar sig ( det gäller m.a.o. ca 3-4-5 personer s.lagt) är icke-ASpersoner och/
eller radikalt NT-ASiga/AS-NT-iga i nån markant framträdande del... I see more and more...
Mer och mer spännande :idea: Man kan ju alltså undra vad ex.vis icke-ASpersoner finner
tilltalande med kommunikationer på ett aspergerforum (här då, läs: Aspieforum)?
Vill de/dom (omedvetet...) kokettera med ett "dylikt övertag" på nåt sätt?(!)...
Fast det är än värre på Aspergerforum (forumet som hälsovårdsmyndigheterna kroniskt
har glömt...för alltid...att rapportera...) evilket jag ämnar återkomma om en annan gång
på ett annat slags forum, troligtvis.
Och jag står fortfarande fast vid min initiala rubrik/Ämneskontext inmedels dess retorik!!

10 augusti 2010, 03:32
Medlem
asponomen skrev:
Man kan ju alltså undra vad ex.vis icke-ASpersoner finner
Vill de/dom (omedvetet...) kokettera med ett "dylikt övertag" på nåt sätt?(!)...
De kanske har släkt med As-diagnos eller någon annan de känner, inte fan vet jag. Finns folk till allt nu för tiden, så det är säkert någon som tror att dennas husdjur har asperger oxå.

Jo, det kanske jag skulle haft med, om jag vart född några år senare eller ett tiotal innan. Just nu klarar jag mig iaf bra utan.

10 augusti 2010, 06:42
Medlem
asponomen skrev:
Dock förstår jag ändå kanske på ett nytt sätt en del av den senaste tidens yttringar och kind of dialoger med somliga här på forumet,
evilka som det visar sig ( det gäller m.a.o. ca 3-4-5 personer s.lagt) är icke-ASpersoner och/
eller radikalt NT-ASiga/AS-NT-iga i nån markant framträdande del... I see more and more...
Mer och mer spännande :idea: Man kan ju alltså undra vad ex.vis icke-ASpersoner finner
Fast det är än värre på Aspergerforum (forumet som hälsovårdsmyndigheterna kroniskt
har glömt...för alltid...att rapportera...) evilket jag ämnar återkomma om en annan gång
på ett annat slags forum, troligtvis.
Och jag står fortfarande fast vid min initiala rubrik/Ämneskontext inmedels dess retorik!! [/color]

Som jag funnit det tar det viss tid att drapera sin AS-ighet och så att säga mixa till det så att det inte blir lika tydligt att man är rätt bortkommen bland dem som inte dras med detta AS. Lättast är det väl då också att i skrift klä sig på ett annat sätt.

Så för min del har skrivandet medgett att jag kunnat vänta in den leveranstid som nu är förenlig med att hämta hem åtminstone något av en sådan förtrogenhet i NT-världen och att minska något av utsattheten. Hur är det med dig och ditt skrivande?

Ser du några möjligheter i det? Eller ser du på det slags frukter som jag antytt ovan som att dessa endast skulle vara en falsk personlighet, att man utgav sig att vara någon annan än den man är? Jag tycker mig hos dig se en viss kluvenhet mellan å ena sidan ett intresse för att ta reda på hur man kan utveckla en sådan socialitet utan att förlora sig själv och å andra sidan en rädsla för att bli övermannad av den övermäktiga socialiteten i samhällsordningen, som ju knappast kan utgå från undantagen.

10 augusti 2010, 14:36
Medlem
Jag återkommer Asmix (om ovan Och annat/det andra...)...

12 augusti 2010, 17:01
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.