Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1
|
[ 10 inlägg ] |
|
Författare |
Meddelande |
asponomen
Medlem
|
VAL (2010)
Inte ickeförty enkom 'VAL' som i '("PARTI"-)val',... ävenledes kan, och bör!, val-et förestavas av (om vi nu inte talar om för-politiska sådana á la Heideggers Etik etc.-val och/eller dylika medvetna ontologiskt extra-filosofiska osv.) en valsituation i och med just ett "väljande". Ett val s.k. som har något Annat än gängse strukturer (av socialt påtvinga(n)de val...). Men å Andra sidan verkar jämväl samtidsmänniskan 11 augusti 2010 vara mer up to date med...att inte vilja välja någonting alls...
Också en valakt; en 'skiljeväg'......
|
11 augusti 2010, 17:07 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Re: VAL (2010)
http://valaffisch.se/Bra parodiska valaffischer.
|
11 augusti 2010, 17:46 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
är du förövrigt medveten om när du skriver obegripligt?
|
11 augusti 2010, 20:13 |
|
|
asponomen
Medlem
|
Det beror på vad Du menar med "obegripligt"! Vad menar du?
|
11 augusti 2010, 23:32 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Ditt första var en av de mer obegripliga.
|
12 augusti 2010, 10:14 |
|
|
asponomen
Medlem
|
"EN av VAD då"? Och faktum kvarstår (Radikalt!:) VAD avser/anser med "obegripligt"?! (Är det så här Du Väljer 2010?...; Apropå 'VAL (2010)')
|
12 augusti 2010, 16:06 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag gissar att Svante menar "för Svante obegripligt"!?
Själv är jag inte tillräckligt insatt i Heideggers etik för att förstå kopplingen till 2010 års val. Medlem Lakrits (om så inte asponomen själv) kanske kan förklara!?
|
12 augusti 2010, 19:12 |
|
|
asponomen
Medlem
|
Exaxt, typ... En-den s.k. "kopplingen" till Heidegger etc. är av mer trivia-karaktär än man kan tro!: det handlar lätt förenklat om begreppet 'Etik' - som Martin Heidegger på ett synnersamt tilltalande sätt begreppsliggjorde med "för-politik"; denna nya begreppsEtik (nåja...) i och med det heideggerianska förpolitiska, kom att utveckla den s.a.s. etiska (och på sätt och vis indirekt därigenom den dylika politiska) verksamhetsverkligheten till nya intressanta dimensioner (i alla fall inom metateorier etc). Krångligare än så är det inte. "Inga konstigheter!" som 'Färjan-Håkan' skulle ha sagt... Vidlådandet till #val2010 är i kontexten av flersymbolisk betydelse, ity att öppna upp för just en Mer "öppen dialog Och öppen tolkning härom" vad beskaffar Vad som kan/bör iläggas begreppet VAL (2010). Inga konstigheter...
Och-jo: jag kommer att välja någonting (även) 2010...
|
12 augusti 2010, 23:11 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Efterlyser du alltså mer etiska valrörelser/rörelseval? Jag hittade en intressant text om Heidegger och (frånvaron av) etik: http://www.texter.nu/heidegger_etik.htmlmen nu är jag kanske ute och cyklar helt Kort utdrag: | | | | Citera: Varför har Heidegger inget att säga om etik? Jag tror att man kan urskilja tre orsaker. För det första kan inte Heidegger se att det finns något klart samband mellan sitt eget tänkande och någon form av etik. Dvs etik i betydelsen råd och regler om hur man bör handla är någonting helt annat än det som Heidegger sysslar med i sitt tänkande. Han kommer inte riktigt ner på individnivå på det sättet som krävs för att dela ut råd. Hans tänkande är – som Peter Kemp påpekar i Döden och maskinen med ett citat från Derrida – ”företiskt”. Ingen etik faller självmant ut från hans tänkande och han tycker inte heller att det behöver ingå i en tänkares uppgifter att ge levnadsråd. För det andra vill Heidegger till varje pris fästa uppmärksamheten vid vad han anser vara den alldeles avgörande frågan: det stora dramat kring människans förhållande till varat. Eftersom det som hotas är själva människans väsen och hon i det närmaste är i färd med att degradera sig själv till ett slags zoombie, en levande död, är detta för Heidegger fråga nummer ett. Gång på gång gör han i sitt tänkande provokativa uttalanden som syftar till att få oss att förstå hur allvarligt läget verkligen är. Han påpekar att vi ännu inte tänker, att ”den högsta humanistiska bestämningen av människans väsen ännu inte erfar människans egentliga värdighet”. Vår tid befinner sig i ett oerhört hotfullt skede, vi står under en oerhörd fara - det är Heideggers ständiga budskap. Det rör sig inte nödvändigtvis om en rent fysisk undergång, även om den genom atomkraften, kemiska och biologiska stridsmedel och människans miljöpåverkan också blivit möjlig, men det är illa nog, enligt Heidegger, att människan förlorar ur sikte det som är det sant mänskliga: hennes förmåga att verkligen erfara varat och bevara det i sitt språk – en förmåga som är på väg att förtvina och falla i glömska. En tredje orsak till frånvaron av etik i Heideggers texter skulle kunna vara att Heideggers analys av faran går så djupt att han inte ser någon enkel, etisk lösning. Räddningen ligger inte i att sätta upp regler för handlandet eftersom en räddning värd namnet måste komma självmant och verka på djupet, inte genom yttre påbud. I slutändan blir Heideggers råd snarast att vi bör anamma ett slags radikal öppenhet, både för farans alla risker och för de räddande krafterna möjligheter. | | | | |
|
13 augusti 2010, 00:23 |
|
|
asponomen
Medlem
|
(Jag skriver detta utan åter-citerande. Hoppas likväl detta funkar "ändå":)
Schueberird: Författaren (Jonas Barck?) till denna "text" du länkar/återtextuerar till, drar sina rätt så tolkningsPopulism-iserade och institutionssubjektiva slutsatser (man får/bör inte glömma i vilken institutionell anda densamme skriver "inom och för".), tycker jag. Och man bör heller inte, vilket är viktigt!, glömma av att M.Heidegger konstitutionerade sig i en sorts filosofisk(-etisk) sfär etc. Det förf. JB gör, såsom jag anser han göra, är att försöka göra anspråk inmedels införlivande av det heideggerianska i en slik "social text-kontext", i en commonsense-etisk förståelse- och begreppsstruktur. Detta fungerar inte så väl- eller inte alls så väl överhuvudtaget, menar jag! Inom 'filosofin/etc. (...)' ((om jag så uttrycker mig lätt förenklat, något skickelsedigert kanhända)) sysslar man heller egentligen Inte med s.k. "etiskt utlärande, etiskt rekommenderande" osv. såsom författaren tycks vara inne på (...) Filosofins tankegods, inkl. så-som jag uppfattar Heidegger-sfären (den Riktiga,: mer av den TEXT-uella medels dess fenomenologi, hermeneutik, ontologi och "därom dylikt". Alltså inte postmoderna socioversioner á la 2010 etc....) har någonting just annat Och sysslar just Med Annat (bl.a Versaliseras det annorstädes!...), frankt uttryckt. Författaren missförstår också "poängen" med Heideggers förpolitik. Denna s.k. politik är ingenting annat än "en slik/dylik Etik"- och ingen i gängse mening (gällande...) etik/politik egentligen etc. H.'s etik är mer av en in-existerande (ontologisk!) förpolitik. That is That!! Utsagan från JB är också komprimerad, med allt vad det innebär.
Ett tips till Dig, till författaren JB och andra!: Heideggers (egna) texter läses med fördel "lingvistiskt", till gengäld "biologistiskt" (precis som Freud bör läsas f.ö.!)
Som svar på din inledningsmening förmedelst fråga, efterlyser jag inget speciellt mer än att ett annat sätt att se #val (2010) kan säga just nåt annat (i mikrokosmos...); inga pretentioner alls härom "i själva verket"...
Och då har det faktiskt kanske mer intressanta idag 'postpolitiskt Reala' , som är mer och betydande up to date, inte bokstaverats....
Bra och engagerat intresse nånstans du visar, Schueberird!
(VAL 2010........)
|
13 augusti 2010, 01:45 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 10 inlägg ] |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|