Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
SVAMP!!

En liten vit röksvamp, närmare bestämt. Någon åt upp den.


7 augusti 2010, 22:12
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Måste det finnas mask i naturen?
Senast idag plockade jag hallon och slängde reflexmässigt lika fort bort dem när jag fick syn på en vit mask mitt i högen. Hann inte smaka en enda. :(
Min arm lever sitt eget liv, har ingen kontroll över den. Och så skriker jag IIIIIIIIH också.

Löjligt.

Imorgon bär det av till svampskogen!


9 augusti 2010, 01:13
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det svämmar över av svamp i skogen vi var till! Massor med Karl Johan, björk- och aspsopp och lite kantareller.

YAY!!!!
(Fast hemskt mycket småkryp, mask och larver... :( )


10 augusti 2010, 20:38
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
CodeRedAlert skrev:
Det svämmar över av svamp i skogen vi var till! Massor med Karl Johan, björk- och aspsopp och lite kantareller.

YAY!!!!
(Fast hemskt mycket småkryp, mask och larver... :( )

aspsopp, säger du! Är det en sorts aspergersvamp :?: :shock:


10 augusti 2010, 23:06
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Larver, maskar och andra småkryp är bara mysiga. Fånga in en hög och se vilka som springer iväg fortast när du släpper dem. :mrgreen:


11 augusti 2010, 06:52
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Aspsopp.
Bild

Den ser lite aspig ut, röd(hårig) och uttryckslös.

Rdos: NEJ tack.


13 augusti 2010, 11:58
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Inte? Jag minns att det var skitkul med larvtävlingar när jag var barn. Jag begriper mig inte på folk som är rädda för småkryp, även om jag har en dotter som är det oxå. Kanske ni borde haft mer småkryp i barnvagnen eller nåt? :lol:


13 augusti 2010, 14:34
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
asponomen skrev:
CodeRedAlert skrev:
Det svämmar över av svamp i skogen vi var till! Massor med Karl Johan, björk- och aspsopp och lite kantareller.

YAY!!!!
(Fast hemskt mycket småkryp, mask och larver... :( )

aspsopp, säger du! Är det en sorts aspergersvamp :?: :shock:

Aspsoppen är en rörsvamp inom ordningen Boletales. De bildar ektomykorrhiza (mutualistiska symbioser) med växters rötter, där rotspetsarna omsluts av svampens hyfer, som ett skal, och där svampen också tränger in till rötternas yttre cellager. Det är främst träd som bildar ektomykorrhiza med svampar, och svamparna är väldigt värdspecifika. I aspsoppens fall röjer bruksnamnet det träd som svampen bildar mykorrhiza med, asp (Populus tremula och en del andra Populus spp.).


14 augusti 2010, 15:08
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag har sett väldigt mycket flugsvamp här omkring. Jag är nyfiken på vad som skulle hända om man åt flugsvamp? Det verkar ju kunna hända en del intressanta grejer.

Helst skulle man väl vilja utvinna Muscimol ur dom. En GABA-A och partiell GABA-C agonist. Jag tycker det låter häftigt att det är en hallucinogen substans som är just GABA-erg. På Wikipedia stod det att hallucinationerna ska likna vakna drömmar och vara lite likt hallucinationerna man kan få av Stilnoct, det var utan källförteckning i.o.f.s. :?

Det stod också att flugsvamp inte alls är så farligt som man har blivit itutad som barn. Det gäller förstås alltså den där rödvita svampen, finns väl andra rackare som man nästan dör av att titta på :lol:

Vad finns det för psykoaktiva växter i Sverige?


14 augusti 2010, 18:43
Avslutat konto
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
antikropp skrev:
Jag har sett väldigt mycket flugsvamp här omkring. Jag är nyfiken på vad som skulle hända om man åt flugsvamp? Det verkar ju kunna hända en del intressanta grejer.

Helst skulle man väl vilja utvinna Muscimol ur dom. En GABA-A och partiell GABA-C agonist. Jag tycker det låter häftigt att det är en hallucinogen substans som är just GABA-erg. På Wikipedia stod det att hallucinationerna ska likna vakna drömmar och vara lite likt hallucinationerna man kan få av Stilnoct, det var utan källförteckning i.o.f.s. :?

Det stod också att flugsvamp inte alls är så farligt som man har blivit itutad som barn. Det gäller förstås alltså den där rödvita svampen, finns väl andra rackare som man nästan dör av att titta på :lol:

Vad finns det för psykoaktiva växter i Sverige?

Svampar är inte växter utan tillhör ett eget rike, Fungi. Rent genetiskt står de närmare djur än de står växter. När du skriver att "flugsvamp inte alls är så farligt som man har blivit itutad som barn", så bör du komma ihåg att ett toxins verkan bl.a. är relativt offrets storlek och vikt. Så när du blev "itutad" den informationen som barn så var den nog inte så överdriven. Nu när du är vuxen och tränger undan mer luft, så finns det mer vävnad att sprida ut toxinets effekt på. Men trots att den röda flugsvampen (Amanita muscaria) inte tillhör den giftigaste delen av släktet så kan den ändock vid tillräckligt stor konsumtion orsaka svåra organskador som i förlängningen tar livet av dig.

Många svamptoxin hör till de farligaste gifter vi känner till. Fast är du nu så dum i huvudet att du vill knapra i dig svampar och/eller växter som du inte känner till, så får du naturligtvis göra det.


14 augusti 2010, 19:01
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron